Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Kommentoitu viesti

Työkyvytön ilman toivoa

#2859 Re:

27.10.2015 19:08

#2858: -  

 Ikävä kyllä taitaa se mennä eritavalla, eli esimerkiksi jos asumistuki ensi vuoden alussa 380 ja tippuu 320 euroon ja seuraavana vuonna 2017 nousee vuokra 20 eurolla on asumistuki edelleen 320 mutta sen vuokrankorotuksen joutuu asumistuen saaja itse maksamaan.

Vaikka asia olisi kuten ajattelit niin silti siskollasi saattaa elämäntilanne muuttua(parisuhdetilanne/lapsia) tai tulla jostain syystä muutto(siis muustakin kuin vain ettei rahat riitä)

Olen pahoillani mutta ikävä kyllä perustuslakivaliokunnassa päättämässä enemmistö on hallituksen(sekä rkp) edustajia ja Suomen perustusvaliokunnan jäsenten ei tarvitse välittää asiantuntijoista, jos jotain kaadetaan niin se on poliittista harkintaa mitä asioita esim aikaisempi perustusvaliokunta kaatoi sote uudistuksen mutta olisivat voineet Suomen lain mukaan myös läpi päästää jos enemmistö valiokunnasta olisi kannattanut ja suomessa ei ole ylempää tasoa joka voisi asiaa x estää etenemästä jos enemmistö perustusvaliokunnasta asialle näyttää vihreää valoa.

Euroopan unioni ja yk on sitten eri asia jos sieltä tulee riittävän voimakasta vastustusta mutta jos ensi vuonna romutus tapahtuu en usko eläkkeensaajan asumistuen tulevan koskaan takaisin jollei punavihreä oppositio lähde eläkkeensaajan asumistuen palautuksella vaaleihin ja saa tarpeeksi kansanedustajiaan läpi.

Itselläni tämän asumistuki asian takia olen joutunut lääkitystä muuttamaan koska ahdistus, masennus ja nukkumisvaikeudet paljon huonompaan suuntaan menneet lisäksi olen hakenut terapiaa kunnan maksamana, osa ongelmista tosiaan oli jo aikaisemminkin mutta tämä asumistuki asia on henkisen tilani romauttanut.

Vastaukset


Vieras

#2862 Re: Re:

2015-10-29 11:21:34

#2859: Työkyvytön ilman toivoa - Re:  

 Tämä asumistuen muutos, aiheuttaa sen, että meillä ei asumistuet enää nouse ja monella ei edes eläke. Kansaeläke ja takuueläke tulevat todennäköisesti laskemaan jatkossakin. Vuokrat nousevat ja itse laskin, että vuokrani nousee vähintään 99 euroa neljässä vuodessa (vähintään 4% vuodessa). Joten lopputulos on tuloista pois ensin 60 ja vuokrankorotukset vähintään 100 euroa. Vuonna 2019 vuokran jälkeen jää noin 400 euroa. Vuokrani nyt 583 euroa ja eläke756 euroa. Nyt on jäänyt 580 euroa vuokran jälkeen ja olen ollut tyytyväinen. No minullehan jää vuonna 2019 jopa 400 euroa. Ei se naurat minua, mutta tiedän joukossa olevan niitä joilla käy todella huonosti. Olen itse tehnyt ratkaisun jo viisi vuotta sitten ja muuttanut Hämeenlinnaa Helsingistä, koska siellä ei jää juuri mitään käteen vuokran jälkeen nytkään, koska halpaa vuokra-asuntoa on mahdoton saada. Pahoin pelkään, että sieltä tulee ensimmäiset eläkeläiset asunnottomat.

Kela alkaa postittamaan asumistukea saaville postia 15.11. jälkeen