Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta!

Kommentoitu viesti


Vieras

#322

13.03.2016 14:27

Mieheni on metsätalousinsinööri. Valmistuimme yhtäaikaa. Olen sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen täydentänyt opintojani sisätauti-kirurgiseksi sairaanhoitajaksi, amk sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi. Mieheni ei ole täydentänyt opintojaan ja silti hänellä on noin 1000 euroa parempi palkka kuin minun 2600 euroa kuukaudessa. Siksi allekirjoitin adressin !

Vastaukset

Rikas, rakas, köyhä, varas

#654 Re: Mitä jää näppiin?

2016-04-14 12:15:05

#322: -  

Oletan, että nuo ovat bruttopalkkoja? Maksettuja verojahan ei palkansaaja pääse itse käyttämään, joten laskeskelin paljonko on nettopalkkojenne ero, arviolta. 

Hoitaja, joka tienaa 2600, saa esim. Espoossa veroprosentiksi 17,5 ja siihen päälle pakolliset hilut 6,85 = 24,35 %

Insinööri, joka tienaa 3600, saa samassa paikassa veroprosentiksi 23 + 6,85 = 29,85 %

Hoitajan netto on pyöristettynä 1970 euroa ja insinöörin 2530 euroa. 

Ja TADAA! Palkkojen ero on enää 560 euroa.

Kannattaa siis muistaa palkankorotusta vaatiessa, että vaikka saisitte tonnin korotuksen, se ei tule olemaan oikeassa elämässä lähellekään sitä. Ja samalla noussut ansio leikkaa myös muuta kautta käteen jäävää osaa, esimerkiksi päivähoitomaksut nousevat ja mahdolliset tuet, esim. asumistuki, putoavat. Tätä kutsutaan kannustinloukuksi ja ne koskevat yllättäviäkin porukoita, näennäisesti "hyvin" tienaavia. Esimerkiksi insinööri, joka tienaa päälle neljä tonnia bruttona, mutta joka on kolmen tarhaikäisen lapsen yksinhuoltaja saa kaikkien maksujen jälkeen käteen VÄHEMMÄN kuin sairaanhoitajalle samassa tilanteessa n. 2500 euron kuukausipalkalla. Sopii laskea, jos ei usko.