Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta!

Kommentoitu viesti

pompottamiseen kyllästynyt sairaanhoitaja

#649 Re: Re: Re: Re:

14.04.2016 09:32

#639: raksamies - Re: Re: Re:  

 En väheksy raksamiehen ammattia mieheni on työskennellyt rakennuksilla lähes kolmekymmentä vuotta ja ollut viime vuodet urakkaporukan keulana laskien ja hinnoitellen porukan palkat. Siellä tarvitaan tietotaitoa! Mutta lautapoikia/rakennusmiehiä on edelleen jotka työssäoppimalla ovat paikkansa ja palkkansa ansainneet. (luojan kiitos on raksalla hyväpalkkaisia että joku perheessä meilläkin on jolla rahat riittävät laskuihin ja ruokaan kun omat sairaanhoitajan palkkarahat on jo kaksiviikkoa tilipäivästä käytetty ja ihan perus menoihin)

Mutta samalla arvostuksella pitäisi suhtautua myös sairaanhoitajiin jotka raskaasta ja vaativasta työstään saavat mitätöntä palkkaa lupauksista huolimatta.

Uskon että adressin tarkotuksena on herättää keskustelua siitä että kuinka pitkään sairaanhoitajia vielä on kunnallisella puolella töissä. Nyt eräänä etuna on koettu että pitkä loma 38 päivää jonka saa kun on ollut sairaanhoitajana 15 vuotta! Pieni palkka ei alalle vedä. Kun kokoajan on työntekijöitä leikkausten nimissä vähennetty on työn määrä ja kuormittavuus lisääntyneet niin että ihmiset siirtyvät/ kouluttautuvat uusiin ammatteihin, eikä tekijöitä ole helppo saada kotihoitoon/osastoille/ päivystykseen. 

Itse olen työskennellyt sairaanhoitajana vajaa 10 vuotta ja lomani pituus on 28 päivää ja kesäisin saan pitää siitä kolmeviikkoa loma aikana kun työnantaja määrittää sen niin. Loma-ajan ulkopuolella saa sitten sovitusti pitää loput lomat kun sijaisia ei tietenkään säästöjen nimissä saa ottaa. Saan yhden kokemuslisän ja palkkaa verojen jälkeen jää käteen 1676€ josta maksan vakuutusmaksut lainanlyhennykset ym kulut. Jos minun työssäni on kiirepäivä ja tekemistä enemmän kuin ehtisin tehdä juoksen ilman kahvitaukoja, kirjauksia teen usein omalla ajalla kun ei työaikana ehdi;  vaikka vauhti on urakkavauhtia ei siitä usein saa kiitokseksi muuta kun potilaan hymyn aina ei edes sitä, vain normaalipalkan. Raksalla urakkatöissä oleva kirvesmieheni tienaa kahdessa viikossa sen minkä minä kuukaudessa ja siitä palkasta urakkaporukan rakennusmies jota aikaisemmin kutsuin lautapojaksi tienaa 20% vähemmän. Työ raksalla on rankkaa töitä tehdään kelissä kuin kelissä "peräsuoli pitkällä" kuten mieheni asian ilmaisee, suon palkan heille.

 

 

Vastaukset

raksamies

#651 Re: Re: Re: Re: Re:

2016-04-14 10:25:56

#649: pompottamiseen kyllästynyt sairaanhoitaja - Re: Re: Re: Re:  

 palkkaa verojen jälkeen jää käteen 1676€  Raksalla urakkatöissä oleva kirvesmieheni tienaa kahdessa viikossa sen minkä minä kuukaudessa 

-Eli 1676€x2=3352€/2vk. Tekee 6704€/kk. Ilmeisesti tarkoitat nettopalkkaa. Tämä on kyllä täyttä soopaa että raksalla saa 6700€/kk käteen. Eikä kyllä bruttopalkkakaan ole 6700€/kk eli 42€/h. Nyt kyllä kerroit ihan satuja. Edelleen pientä rajaa näihin juttuihin ja vähemmän mielikuvitusta.