Adressi Vantaan erityisluokkakeskittymien purkamista vastaan
Kommentoitu viesti
Vieras |
#43 Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään26.10.2011 21:33Hei kaikki, olen laatinut seuraavan tekstin, jossa pohdin hieman tulevaa erityisluokkien purkua. Toivoisin, että ehtisitte kommentoida tätä jotenkin (konkreettisia ehdotuksia). Olen lähettämässä tekstin jonkin päivän sisällä opetuslautakunnan jäsenille. T. Vesa Haapala (Vantaa) ”Vantaa säilyttää peruskoulun erityisluokat, mutta siirtää ne lähikouluihin.” Tutustuin tähän lehdissäkin esiintyneeseen lauseeseen syyskuussa, kun istuin vaimoni kanssa erityisoppilaiden vanhemmille suunnatussa tiedotustilaisuudessa Vantaan Veromäessä, joka on yksi erityisopetusta tarjoavista kouluista. Asiaa esitellyt perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo kertoi sorvanneensa muutosta kesälomistaan tinkien. Esittelyn edetessä toivoin yhä hartaammin, että hän olisi lomaillut joukkoineen kuten me tavalliset kuolevaiset. Kalo tähdensi, ettei kyse ole säästöistä. Kyseessä on pedagoginen hanke, jolla vastataan nyky-yhteiskunnan haasteisiin entistä paremmin. Aina kun kuulen sanan paremmin, tiedän, että syyt ovat taloudellisia ja poliittisia. Koulutukseen käytettävät varat eivät lisäänny. Vantaalla on yhä kasvava joukko erityistukea tarvitsevia oppilaita. Palvelut on tuotettava entistä tehokkaammin. Ehkä ei ole syytä vähätellä pedagogistakaan ulottuvuutta: byrokraatit ovat saaneet kuningasidean tampattuaan vuosikaudet heitä varten järjestetyissä koulutustilaisuuksissa. Tilaisuudessa Kalo esitti pelastavansa lapset lähikouluihin. Tähän saakka heitä on raahattu pitkin Vantaata. Vastassa oli kriittisten kysymysten tulva. Kalo vastasi haasteeseen kylmän rauhallisesti, eikä ihme onhan hän vetänyt pitkään koulutustilaisuuksia sarjassa ”Yhtenäisen perusopetuksen kehittäminen kunnassa ja koulussa”, luentojen kohderyhmänä opetustoimen pedagoginen johto, rehtorit ja opettajat, kokoontumispaikkoina Sokos Hotelsit ja Holiday Innit, vain 290 euroa/2pv ja 174 euroa/pv. Jumppasaliin kokoontuneet vanhemmat saivat vastaansa esityksen, jossa tilastot, läheisyys, samanarvoisuus ja mahdollisuus löivät kättä. Tosiasiaksi paljastui silti, että kolmessa vuodessa Vantaan reilusta kahdestasadasta erityisluokasta on jäljellä noin neljäkymmentä. Varsinaisen erityisavun piiriin jäävät kaikkein vaikeimmat tapaukset. Pari viikkoa myöhemmin kuuntelin vanhempainillassa koulun johdon ja erityisopettajien kohteliaita, mutta voimakkaita puheenvuoroja. He pyysivät järjestäytymään vanhempainyhdistyksenä ja laatimaan lausuntoja, osallistumaan hanketta vastustavaan adressiin sekä pyytämään arvioita psykologeilta ja psykiatreilta. Parasta vaikuttamista olisivat yhteydenotot opetuslautakuntaan. Miksi koulun henkilökunta lähetti tällaisen signaalin, vaikka perusopetuksen johto kehittää hiki päässä lasten etua? Siksi, että joustavat opetusjärjestelyt ja resurssien kohdentaminen tarkoittavat käytännössä sitä, että kaikki kärsivät. Harkiten rakennetut pienryhmät ja vuosien aikana synnytetyt verkostot puretaan. Asioita aletaan ratkoa asuinpaikkojen sanelemin ehdoin. Perusopetuksen eliitin suurin silmänkääntötemppu on laskelma, jossa koulut saavat erityisopettajan kahdeksaakymmentä oppilasta kohden, kun nykyisin kouluissa on yksi erityisopettaja kahtasataaviittäkymmentä oppilasta kohden. Tämä tilastollinen väistöliike huonontaa erityisopetusta tarvitsevien lasten tilannetta siten, että he kilpailevat muiden oppilaiden kanssa erityistuen mahdollisuudesta. Erityistuki ei kohdennu sitä kipeimmin tarvitseville oppilaille. Tähän saakka heille on tarjottu apua siksi, että heidän on katsottu tarvitsevan sitä. Jokaisen erityisoppilaspaikan jalustana ovat asiantuntijoiden tutkimukset sekä lasten kanssa työskennelleiden opetuksen ja esiopetuksen ammattilaisten havainnot. Kun erityisopettajat ja kouluavustajat jaetaan lähikouluihin, on niissäkin mahdollista opiskella pienryhmissä, väitti Kalo. Suunnitelma rakentuu ilmaisuille voivat, on mahdollista ja tarvittaessa. Kuka takaa, että opettajat ja avustajat siirtyvät lähikouluihin tarvittavassa ajassa, jos ylipäätään siirtyvät? Ehkä pienryhmiä ja opetuksen tukimuotoja perustetaan, jos rehtorit katsovat sen tarpeelliseksi. Mutta miten taataan, että koulut täyttävät erityisopettajien paikat ja että pienryhmät saadaan suunniteltua siten, että ne todella tukevat oppimista nykyistä vastaavalla tasolla? Kuinka opettajat jaksavat ja selviävät, kun luokissa on hyvin erilaisista ongelmista kärsiviä lapsia sekoittamassa opetusta? Mahdollinen erityisluokka, joka on osa lähikoulua, kokoaa eri ongelmista kärsiviä, jopa eri-ikäisiä oppilaita. Tällainen paikallinen erityisluokka luo erittäin suuren negatiivisen leimautumisen vaaran – ”vammaiset” ja ”häirikköporukan” tuntee jokainen, joka on käynyt koulua. Mielenkiintoista on, että musiikkia, kieliä tai muita erikoisaloja opiskelevat lapset voivat entiseen tapaan valita koulunsa. He eivät menetä mahdollisuuksiaan. Oppilaille, joiden haasteena on selviytyminen, ei ole vaihtoehtoja. Tiedotustilaisuutta vetänyt Kalo korosti, että erityisoppilaidenkin on sopeuduttava yhteiskuntaan. Vantaalla siis kokeillaan sopeutumista lapsilla, jotka kärsivät eriasteisista sosiaalisista, neurologisista, psykologisista ja psykiatrisista ongelmista. Täällä tahdotaan tutustua käytännössä siihen, millainen lenkki he ovat talouden, tulosten ja uuden tasa-arvon määrittämässä yhteiskunnassa ja millaista selviytymisen eetosta he perheineen toteuttavat. Kiitos, Ilkka Kalo, että autat meitä vanhempia heräämään viimein todellisuuteen! Olemme vakuuttuneita, että juuri erityislapset perheineen ovat kohderyhmä, jolla on syytä tutkia sosiaalisista haasteista selviytymisen lainalaisuuksia. En voi peitellä ironiaa, mutta päätelmäni ovat linjassa sen retoriikan kanssa, jolla Kalo torpedoi vanhempien esittämät, sosiaalisiin ja emotionaalisiin kipukohtiin paneutuvat kysymykset. Vantaan perusopetuksen johtoportaalle tasa-arvo merkitsee sitä, että kaikki asetetaan samalle viivalle yksilöllisistä ominaisuuksista huolimatta. Erityislasten ongelmat ovat kognitiivisia kauneusvirheitä, ja ne voidaan ratkaista suurissa ja heterogeenisissa opetusryhmissä asianmukaisin opetusjärjestelyin. Tosiasiassa ihmisten toisistaan poikkeavat kognitiiviset kyvyt eivät muodosta yhteiskunnallista haastetta, sillä kyse on yksilöiden välisistä luonnollisista eroista. Varsinaisia dilemmoja ovat kyvyttömyys sisäistää tai soveltaa sosiaalisen kanssakäymisen sääntöjä sekä vakavat keskittymisen ongelmat neurologisine taustoineen – juuri nämä seikat tekevät monista oppilaista, esimerkiksi omasta pojastani, erityisoppilaita, joiden oppimisympäristöön ja opetusmetodeihin on tähän saakka katsottu tarpeelliseksi kiinnittää huomiota. Onneksi Vantaalla ongelmat ovat ohi. On tuo siunattu lähikoulujen tasa-arvoistava ja yhteisöllinen ilmapiiri. Hyppy, johon nykyisten opetusjärjestelyjen purku toteutuessaan erityislapset pakottaa, vertautuu haasteiltaan tilanteeseen, jossa aikuinen siirretään uransa kriittisessä vaiheessa työympäristöön, jota hän ei tunne ja jonka sääntöjä ja käytäntöjä hän ei pysty itsestään riippumattomista syistä seuraamaan. Kuitenkin tätä henkilöä koskevat tavanomaiset suoriutumistavoitteet, ja hän on jatkuvan vertaisarvioinnin kohteena. Työnohjauksellisena tukena hänet sijoitetaan ajoittain toisten alisuorittajien joukkoon. Mahdollisuutta rakentavampaan työympäristöön ei ole. Jokainen ymmärtää, millaisia vaikeuksia tilanne aiheuttaa opettajille ja vanhemmille, tärkeimmistä eli oppilaista puhumattakaan. Erityisoppilaat voivat kehittyä ja selvitä yhteiskunnassa. Heidän mahdollisuutensa ovat hyvät, kun he saavat tarvitsemansa tuen turvallisessa ympäristössä. Niitä tarjoavat koti, ohjatut harrasteet ja koulut, joilla on osaaminen ja resurssit erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten auttamiseen. Erityisopetuksen lippulaivat, kuten Vantaan Veromäki, ovat antaneet tästä erinomaisen näytön. Pyydänkin kaikkia mukaan tämän järjettömän hankkeen pysäyttämiseen. Sen kaatuminen voi koitua myös nykyisen johtoportaan eduksi: heidän ei tarvitse olla ruma alaluku suomalaisen kouluelämän historiassa. |
Vastaukset
Vieras |
#44 Re: Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään2011-10-27 21:16:34#43: - Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään Kirjoituksesi oli todella hyvä. Varsinkin kirjoittamasi esimerkki tilanteesta, jossa aikuinen siirretään toiseen työympäristöön, oli erinomainen. |
Vieras |
#49 Re: Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään2011-10-28 17:29:19#43: - Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään
Kirjoitat todella hyvin ja on erittäin hienoa, kun löytyy lisää aktiivisia vanhempia! On oikein hyvä, että laitat viestiä opetuslautakunnalle. Olen itsekin ollut yhteydessä heihin ja on ollut valitettavaa huomata, että osa heistä tuntee tämän asian vielä aivan liian heikosti. Ainakin tästä toisesta näkövinkkelistä… Terhi Airas / Veromäen koulun vanhempainyhdistys / terhi.airas(at)hotmail.fi |
Vieras |
#50 Re: Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään2011-10-28 17:41:21#43: - Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään Vantaan Sanomien lisäksi kannattaa lähettää myös muihin lehtiin (Hesari, Metro, Vartti, Ilta-Sanomat, Ilta-lehti) |
Vieras |
#51 Re: Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään2011-10-28 17:57:58#43: - Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään Tämä oli hyvä kirjoitus ja ajamasi asia ehdottomasti kannatettava! Toivottavasti saat äänesi kuuluviin. Aikaisemmat kirjoittajat ovat ehdottaneet, että lähettäisit mietelmäsi myös lehtiin. Kannatan tätä ajatusta. Asian vieminen eteenpäin myös sosiaalisen median (esim. facebook) kautta olisi varmasti hyvä ratkaisu. |
Vieras |
#63 Re: Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään2011-11-02 06:50:55#43: - Osallistu opetuslautakunnalle lähtevään mietelmään Täyttä asiaa, kannatan myös levitystä mahdollisimman laajalti. t. Ulla Kokkonen |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Vetoomus Siuntion aurinkovoimalahankkeiden estämiseksi valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
PELASTETAAN LOUHIPUISTO
Säilytetään Märkiön leirikeskus – yhteinen tilamme
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Vetoomus Pirkanmaan Hyvinvointialueelle: Vanhusten kasvokkaisen päivätoiminnan palauttaminen ja turvaaminen
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Pysäytä ihmiskaupan uhriksi joutuneen Maryn ja hänen lastensa pakkopalautus
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Ei enää leikkauksia mielenterveyspalveluista!
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Tampereen Iidesjärvi ja sen eteläpuolinen alue luonnonsuojelualueeksi
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
45439 Luotu: 02.06.2025
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
10619 Luotu: 09.06.2025
Vaadimme eduskunnan, presidentin ja hallituksen toimille suunnan muutosta.
1724 Luotu: 12.06.2025
Älkää sahatko pois sitä kulttuurin oksaa, jolla me kaikki istumme ruotsinkielisessä Suomessa!
1460 Luotu: 16.06.2025
Salibandyliiton tulee luopua 3vs3-turnausten tuomisesta 5vs5-sarjoihin
821 Luotu: 14.06.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
724 Luotu: 12.06.2025
Porvoon kaupungin johdolta vaaditaan välitöntä muutosta Porvoon rakennusvalvonnan johtoon ja epäasialliseen toimintaan.
715 Luotu: 06.06.2025
Pysäytetään Inkoon terästehtaan suunnitelmat ympäristön pelastamiseksi! Stoppa stålverksplanerna i Ingå för att rädda miljön!
280 Luotu: 26.06.2025
Stop Kaskenlinnan ja Mäntymäen sairaaloiden henkilökunnan parkkimaksuille
241 Luotu: 18.06.2025
Ruotintien kunto ja kunnossapito paremmaksi
207 Luotu: 18.06.2025
Joukkokanne eläkerahojemme varastamisesta
194 Luotu: 13.06.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
20852 Luotu: 20.03.2025
Työkyvyttömäksi todetut henkilöt irti TE-toimiston asiakkuudesta
157 Luotu: 30.06.2025
URHEILUKESKUKSEN JA RYKMENTINPUISTON METSÄT UHAN ALLA
966 Luotu: 08.03.2024
Pätevöitymiskoulutus yksityisen varhaiskasvatuksen työntekijöille
145 Luotu: 16.06.2025
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
177 Luotu: 30.05.2025
Huumeneulojen vaihtopistettä ei tule sijoittaa Kivenlahteen
820 Luotu: 02.06.2025
Vetoomus Koukkuniemen kirjaston säilyttämisen puolesta
136 Luotu: 30.06.2025
Kaivokselan vesitornin tulevaisuus ratkaistava kaavoituksessa
118 Luotu: 23.06.2025
Kankaanpään terveyskeskuksen hyvän asiakaspalvelun puolesta
118 Luotu: 18.06.2025