Opintotuen sitominen indeksiin

Kommentoitu viesti

Opiskelija
Vieras

#2 Sopii itse kokeilla elää opintotuella

24.08.2010 14:08

Opintotukea korotettiin 15 % muutama vuosi sitten, kun edellisestä korotuksesta oli ehitnyt kulua jo yli vuosikymmen. Kuitenkin tämä 15 prosenttia vastasi vain muutamaa kymppiä ja edelleen opintotuella eläminen on ainakin pääkaupunkiseudulla lähes mahdotonta. Pääkaupunkiseudulta ei löydy asuntoja joiden vuokra olisi mitenkään asumistuen määrittelemä reilu 220 euroa. Tällöin väkisin myös opintotuki menee pelkästään vuokran maksamiseen. Ainoa mahdollisuus on siis asua solussa, joka ei esimerkiksi perheille ole vaihtoehto. Soluissakin asuessa kaikkeen muuhun elämään jää noin 200 euroa kuussa. Se on hyvin vähän rahaa käytettäväksi ruokaan, opiskeluvälineisiin, vaatteisiin, matkakorttiin ja kaikkeen muuhun pakolliseen mitä eläminen vaatii.

Itse voisikin haastaa melkein jokasen kokeilemaan elämää sillä 200 eurolla kuussa. Siinä sitten oppii syömään vanhaksi mennyttä puuroa jota saa muuten todella halvalla kaupasta.

Vastaukset

neljäs opiskelija
Vieras

#12 Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-08-27 13:03:28

#2: Opiskelija - Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Eihän opiskelijan ole tarkoituskaan elää kokonaan sillä opintotuella. Meillä Suomessa opiskelijoilla lukuvuoden opinnot loppuvat aikaisin, joillakin jo huhtikuun loppuun mennessä, ja opintohin paluuhan tapahtuu vasta syyskuussa. Siinä välissa ehtii kyllä käydä töissä! Opiskelijan ei siis tarvitse tehdä töitä opintojen ohella. Ja niitä lapsiahan ei kannata hankkia ennen kuin on valmistunut.

Vieras
Vieras

#72 Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-09-20 17:35:14