Opintotuen sitominen indeksiin

Kommentoitu viesti

neljäs opiskelija
Vieras

#12 Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

27.08.2010 13:03

#2: Opiskelija - Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Eihän opiskelijan ole tarkoituskaan elää kokonaan sillä opintotuella. Meillä Suomessa opiskelijoilla lukuvuoden opinnot loppuvat aikaisin, joillakin jo huhtikuun loppuun mennessä, ja opintohin paluuhan tapahtuu vasta syyskuussa. Siinä välissa ehtii kyllä käydä töissä! Opiskelijan ei siis tarvitse tehdä töitä opintojen ohella. Ja niitä lapsiahan ei kannata hankkia ennen kuin on valmistunut.

Vastaukset

Vieras
Vieras

#14 Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-08-27 13:25:07

#12: neljäs opiskelija - Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

ELÄTKÖ ITSE KOKO VUODEN KESÄTIENISTEILLÄ, KESÄLLÄKIN PITÄÄ MAKSAA VUOKRA JA OSTAA RUOKAA ;))

Vieras
Vieras

#37 Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-09-07 18:31:31

#12: neljäs opiskelija - Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Lääketieteellisen tiedekunnan kahden kuukauden kesälomalla ei kyllä kerkeä tienata tarpeeksi seuraavaa lukuvuotta varten. Itse nostan opintotukea, asumistukea, sekä opintolainaa, ja lomaa vietin viime kesänäkin vain kolme päivää. Koko kesän tein töitä 8,5h päivässä sekä suoritin muutaman kesätentin. En käy lomalla enkä kuluta paljon rahaa "turhuuksiin" (vaatteet, juhliminen yms), vaan olen suhteellisen säästäväinen. Silti joka kevät on edessä hurja kituuttaminen! Viime keväänäkin jouduin lainaamaan kaverilta muutaman euron kouluruokailua varten (á 2,60e). Kesätöiden alettua rahaa ei ollut yhtään, ja ensimmäisen palkankin sain vasta kesäkuun lopussa. Onneksi olen yksi niistä onnekkaista joiden vanhemmilla on varaa lainata rahaa. Kaikki eivät ole samassa asemassa...

Väsynyt opiskelija
Vieras

#66 Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-09-19 17:38:07

#12: neljäs opiskelija - Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Niin miksikäs opiskelijan pitäisi kokonaan opintotuella elää, vaikka esim. toimeentulotuen turvin voi hyvin maata kotona tekemättä mitään?

Tottakai opiskelija ehtii tehdä töitä kesällä, eikä vaan opiskelun ohella, mutta onko sekään reilua, että lukuvuoden jälkeen opiskelijan pitäisi kolmessa kuukaudessa tienata rahat elämistä varten seuraavalle 9 kuukaudelle? Mikä loma? Opiskelijan oletetaan jaksavan painaa läpi vuoden tukka putkella. Ei ihme, että nuoret ovat uupuneita. Ottakaa huomioon, että kunnolla suoritettu opiskelu on verrattavissa kokopäivätyöhön!

Opiskelijan elämästä tehdään väkisinkin köyhänä kitkuttelua kävi sitten töissä tai ei. Varsinkin ahkeria opiskelijoita, jotka jaksavat opintojen etenemisen ohella tehdä töitä (ja maksaa veroja), rangaistaan tulorajoilla. Vähän saa tienata, muttei niin paljoa, ettei tarvitsisi ruokakaupassa laskea mitä kaikkea raaskii ostaa. Tai sitten pitäisi tienata niin paljon, ettei tarvitse nostaa tukea ollenkaan, mikä yleisellä palkkatasolla merkitsee sitä, ettei aikaa jää opiskeluun.

"Ja niitä lapsiahan ei kannata hankkia ennen kuin on valmistunut."

Voi kiitos tästä valistuksesta!! Jotenkin alkanut enenevässä määrin tuntua siltä, että kannattaako tällaiseen maailmaan tehdä lapsia ollenkaan. Elämä ei vaan aina mene niinkuin on ajatellut, eikä esim. lapsen saamista voi ihan noin vaan suunnitella!

Vieras
Vieras

#96 Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-12-02 23:29:30

#12: neljäs opiskelija - Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella 

 

Tähän piti ihan tulla kirjoittamaan omasta opiskelijaelämästäni. Käyn koulua 5 päivänä viikossa. Koulupäiväni kestävät vähintään 6 tuntia, parhaimmillaan jopa 9 tuntia. Koulumatkaan kuluu yhteensä tunti päivässä. Viikonloput menevät opiskeluun. Arvaas missä välissä kerkeän tehdä töitä???

 

Olisihan se ihanteellista, että voisi opiskella ja tehdä töitä siinä ohessa, että voisi elättää itsensä, mutta jos on käynyt vain lukion ja sieltä mennyt suoraan ammattikorkeakouluun, niin ei kukaan ota töihin ennen kuin on tarpeeksi opintopisteitä kertynyt (jos silloinkaan).

 

Vaikka olisikin tiedossa varma työpaikka ja rahansaanti tulevaisuudessa, en siltikään ottaisi opintolainaa. Sitä ei ikinä tiedä, milloin jotain sattuu ja tulet työkyvyttömäksi. Tai et voi enää tehdä töitä sillä alalla johon olet kouluttautunut ja joudut takaisin koulunpenkille.

 

Olisin onnellinen jos tuo opintotuki pysyisi edes tässä mitä nyt saan... Jos saisin kympinkin enemmän olisin huippuonnellinen!