Opintotuen sitominen indeksiin

Kommentoitu viesti

orjatyö kesällä
Vieras

#63 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

19.09.2010 16:39

#43: Vieras - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella 

 Opiskelijoille tarjotaan kesäisin "harjoittelupaikkoja" erittäin alhaisella palkalla, koska silloin kun opiskelijoita käytetään kesälomittajina virastoissa, saadaan hyvät säästöt palkoissa.

Silloin katsotaan, ettei opiskelija tarvitse ruokaa, bussilippua, vuokraa maksaa tai hygenian tarvikkeita. Mutta kyllä osataan vaatia opintosuorituksia kesätyötä varten. Kesätyön harjoittelijan palkka on matalampi kui viraston vahtimestarin tai siivojan palkka.

Vastaukset

Vieras
Vieras

#74 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-09-21 23:52:22

#63: orjatyö kesällä - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

 

Alhainen palkka on optimistista ajattelua. Itse olin tänä kesänä kaksi kuukautta kokopäivätyössä, "harjoittelussa", palkatta.

Muita kesätöitä, kuin harjoittelupaikkaa ei uskaltanut hakea ennen kuin paikka oli selvä. Eli minun tapauksessani toukokuun viimeisellä viikolla. Silloinhan tunnetusti on todella paljon kesätyöpaikkoja jäljellä, varsinkin sellaisia, jotka alkaisivat saman tien eivätkä jatkuisi kesän loppuun asti. Harjoittelusta on tarjolla 12 opintopistettä. Sitä ei voi jättää myöhemmäksi jos mielii saada vuodelta kasaan riittävästi pisteitä tuen nostamista varten, joten töiden haussa on täysin jumissa siihen asti, kunnes harjoittelupaikka on selvä. Hain ainoastaan oman alani yrityksiin, yli kolmeenkymmeneen paikkaan, ja pääsin kahteen haastatteluun joista tämä toinen siis poiki harjoittelupaikan.

Täytyy kyllä sanoa, että kävi ihan mieletön tuuri, että pääsin viimekesäiseen työpaikkaani tekemään sairaslomasijaisuuden, joka sitten jatkui kesätyösuhteena. Puolitoista kuukautta tein töitä, ja sain riivittyä kasaan riittävästi rahaa, että kesän pystyi elämään (kesäkuulta nostamani kesäopintotuen lisäksi).

Lainaa en kertakaikkiaan uskalla ottaa, koska tällä kokemuksella työnhausta ei ole mitään takeita siitä, että heti koulun jälkeen työllistyisi ja voisi alkaa maksaa velkojaan takaisin. Onneksi on vanhemmat, jotka auttavat tarpeen vaatiessa. Hävettää vain pyytää ruokarahaa, kun jo ennestään maksavat bussilipun ja puhelinlaskun, koulukirjat, vaatteet...

Ps. Vaikka Suomi on pullollaan työpaikkoja, kaikkia niistä ei opiskelija SAA hakea vaikka kuinka haluaisi. Jos paikka on osoitettu työttömille työnhakijoille niin se on sitten smör smör.