Mopon viritys lailliseksi suomessa
Kommentoitu viesti
Johann Wolfgang Von Goethe Grani |
#9 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta21.06.2007 12:00Eiköhän se ole kaikkien asiaa tuntevien tiedossa, jotta ihminen ei ole neljässäkymmenessä vuodessa kovinkaan paljon kehittynyt aisteiltansa tai älykkyydeltänsä. 60- luvun mopo-ongelmat ja suuret kuolleisuudet on saatu alas juuri rajoituksilla ja säädöksillä. Kuinka joku voi olettaa, että nykyajan nuori 15-vuotias ajaisi paremmin kuin 60-luvun nuori - verraten esim. koulumenestykseen. Nykyajan nuorilta jouduttiin poistamaan pakollinen ruotsin kielen opiskelukin vain sen vuoksi, että he pääsisivät peruskoulun läpi. Kuinka koulunpenkillä kiemurteleva ja kärsivä istuisi sen rauhallisemmin moponsa/skootterinsa penkillä? Mietityttää, minkä vuoksi valmistajat eivät tee mopoistansa vakiotehoiltansa suurempia, jotta ne kulkisivat tuon 60-80km/h, jottei niitä tarvitsisi virittää? Koska maissa on olemassa nopeusrajoitukset. Koska valmistajat varmasti tietävät, mikä ero on mopolla ja moottoripyörällä. Koska valmistajat tietävät, mitä heidän suunnittelemansa ja valmistamansa kulkuvälineet kestävät. Sama pöhkö toimenpide kuin autojenkin "tuningissa": Kun ei ole ikää/varaa hankkia vakiotehoiltansa laadukasta kulkuvälinettä, ostetaan halvemmalla turboja/putkistoja/suodattimia/ahdistimia/jne., jotta väline sitten kulkisi lujempaa (tosin näyttäisi yhä edelleen ruostekasalta, jonka varustetaso on yhä edelleen surkea) samalla, kun kone ja kokonaisuus kuluu ja kärsii nopeampaa jälleenmyyntiarvon laskiessa potentiaalisesti moninkertaisesti jokaisella kaasunkääntämisellä/-polkaisulla. Myös ihmettelen sitä, jotta mihin mopolla (joka on tarkoitettu pääosin pienten siirtymien suorittamiseen eikä niinkään Lapin reissua tmv. varten) tarvitsee niin isoja teitä ajaa, joilla nuo 80-100km/h rajoitukset vallitsevat? Moottoritiet ja moottoriliikennetiet kun ovat laittomia näille kulkuneuvoille ja Suomen peräkylien tienoilla kulkevat "kinttupolut" 80-60km tuntinopeuksineen ovat niinkin vähäliikenteisiä, ettei autolle tule minkäänlaista haittaa ohittaa puolet hitaampaa kulkevaa mopoa - saati sitten miltei samaa vauhtia kulkevaa pyörää. Tulisiko pyörillekin sallia 80km/h rajoitus ja ajovapaus keskellä tietä - miksei jopa tungettaisi pyöräilijöitä suoraan moottoriteille? Taajamissa tuskin ketään haittaa yksi kaksi mopoa, 5km/h ero autoilijoihin ei ole edes silminnähtävä jo mittariston heittojen takia. Kaupunkialueiden 40-30km/h aluerajoituksilla tätä ongelmaa ei edes tule. Ainoan tukkeen tieliikenteeseen aiheuttavat mopoilijaporukat, jotka ajavat vierekkäin keskellä kaistaa, joka tietenkin on laitonta. Ihminen ei kehity niin nopeasti, että nykynuoren aivotoiminta kykenisi käsittelemään ihmisen luontaisille kyvyille yli kymmenkertaista nopeutta. 45km/h on aivan hyvä eikä näinollen virittäminen ole tarpeellista. |
Vastaukset
Killuminati |
#69 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta2010-06-27 03:47:55#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta oot oikeesti niin kapea näköinen ihminen. Veikkaan että oot opiskellu paljon pienenä ja senjälkeen menny suoraan menestyvään ammattiin ja eläny elämän "hyvin" ja nyt luulet tietäväs jotain tai paljonkin? Ei voin sanoo et oon 19 ja tiiän jo nyt et oon ihan väärässä. Ensinnäkin nykyajan nuori ajaa PaljoN varovaisemmin kuin ennen syitä on monia ja en jaksa edes väitellä/ keskustella siitä.Näin väliin auton tarkoittamasi "tuning" tehdään sentakia että tehdas valmisteiset autot ovat aina paskoja/ tehottomampia kuin viritetyt AinA (siihenkin on ahneet ihmiset syynä mutta etvarmaan pyty sitä ymmärtämään/käsittämään elettyäsi laatikon sisällä koko elmäsi), joten jos et tosiaan halua pulittaa 1000 000 Bugati veyronista niin "tuninki" on ihan suositeltava asia ja mm. turbo kohtuullisin määrin ei tee moottorille mitään haittaa se puhaltaa sinne vain ilmaa. Taajamaassa haittaa sitten se että mopo kun on aina 50cc ja kun 50 cc ei ole tarkoitettu kulkemaan noin hitaasti se siis on kuristettu / rajoitettu(, joka muuten kuluttaa ylimääräistä bensaa.) Mopo ei kiihdy riittävästi ja kerää taakseen autoja ja myös se että vaikka säännöt sanovat saa mennä 50 km/h niin kaikki autoiliat eivät myöskään osaa totella lakia ja siihen päälle heitä häiritsee se 5km/h:n alinopeus joten tarpeeksi tulistuneet kuskit ovat valmiita ohittamaan keltasellaviivalla 30-20 metriä ennen liikenteenjakajaa kunhan vaan pääsee hitaan mopon ohi ja mulle on käyny noin siis. Tavallisesti 50cc kulkee sen 65-85 normaalina (tehdasvalmisteisena, mutta kuristamattomana.)ja huomaa myös että suomi on yksi niistä harvoista maista jossa EI saa tehdä mopoille mitään joten siksi ne kuristetaan AinA tänne tuotaessa. mutta ostappa sama mopo jostain muusta maasta kuristamattomana niin huomaat että toimii ja kulkee paremmin.
JUST THINK OUTSIDE OF THE BOX. |
Vieras |
#78 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta2010-07-19 21:30:45#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta ei millään pahalla mutta kun tehtaan päästä tullee mopo sen menee sen 60-80km/h ja kun ne tuodaan suomeen ne kuristetaan ynm. Kyllä mopojen nopeuksista jaksetaan marista että menee liian kovaa mitäs jos vaikka autojen nopeudet laskettaisiin kaikki 45km/h millainen soppa siitä tulisi! on todella mukava ajaa kun autot viihätää ohi ja pelottaa koska joku tulee niskaan |
Vieras |
#82 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta2010-07-22 18:37:15#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta vittu romaaninko kirjotit en jaksa lukee |
Keijo Koo |
#198 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta2012-11-17 18:28:20#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta 60-luvulla mopokouluista ei oltu kuultukkaan. Nykyajan nuoret ajavat paljon paremmin kuin 60-luvulla juuri mopokoulujen ansiosta. Kuolleisuutta ei olla saatu alas huippunopeuden rajoittamisella vaan mopokortilla ja kypärillä. Lisäksi nämä rajoittimet joita näihin nykyajan mopoihin asennetaan vaurioittavat mopon mottoria. |
mopovesku |
#211 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta2014-05-11 19:45:52#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta Etkö aatellu sitä et jos asuu tiellä kossa on 100km/h rajoitukset!! Muutenki toi su romaanis ei oo mikää pätevä ei älä tänne päteee. |
minä |
#214 Re: 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta2014-07-22 10:34:36#9: Johann Wolfgang Von Goethe - 45km/h - ihmisen evoluution näkökulmasta Mopot kulkevat tehtaalta tullessaan tuon 60-80km/h, mutta niihin asennetaan maahantuojalla kuristukset jolloin ne kulkevat rajoitusten mukaan |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Vetoomus Pirkanmaan Hyvinvointialueelle: Vanhusten kasvokkaisen päivätoiminnan palauttaminen ja turvaaminen
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
PELASTETAAN LOUHIPUISTO
Säilytetään Märkiön leirikeskus – yhteinen tilamme
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Pysäytä ihmiskaupan uhriksi joutuneen Maryn ja hänen lastensa pakkopalautus
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Tampereen Iidesjärvi ja sen eteläpuolinen alue luonnonsuojelualueeksi
Vetoomus Siuntion aurinkovoimalahankkeiden estämiseksi valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Ei enää leikkauksia mielenterveyspalveluista!
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
45373 Luotu: 02.06.2025
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
10614 Luotu: 09.06.2025
Vaadimme eduskunnan, presidentin ja hallituksen toimille suunnan muutosta.
1712 Luotu: 12.06.2025
Älkää sahatko pois sitä kulttuurin oksaa, jolla me kaikki istumme ruotsinkielisessä Suomessa!
1457 Luotu: 16.06.2025
Salibandyliiton tulee luopua 3vs3-turnausten tuomisesta 5vs5-sarjoihin
817 Luotu: 14.06.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
716 Luotu: 12.06.2025
Porvoon kaupungin johdolta vaaditaan välitöntä muutosta Porvoon rakennusvalvonnan johtoon ja epäasialliseen toimintaan.
715 Luotu: 06.06.2025
Pysäytetään Inkoon terästehtaan suunnitelmat ympäristön pelastamiseksi! Stoppa stålverksplanerna i Ingå för att rädda miljön!
274 Luotu: 26.06.2025
Stop Kaskenlinnan ja Mäntymäen sairaaloiden henkilökunnan parkkimaksuille
235 Luotu: 18.06.2025
Huumeneulojen vaihtopistettä ei tule sijoittaa Kivenlahteen
820 Luotu: 02.06.2025
Ruotintien kunto ja kunnossapito paremmaksi
198 Luotu: 18.06.2025
Joukkokanne eläkerahojemme varastamisesta
187 Luotu: 13.06.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
20838 Luotu: 20.03.2025
URHEILUKESKUKSEN JA RYKMENTINPUISTON METSÄT UHAN ALLA
966 Luotu: 08.03.2024
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
177 Luotu: 30.05.2025
Pätevöitymiskoulutus yksityisen varhaiskasvatuksen työntekijöille
145 Luotu: 16.06.2025
Työkyvyttömäksi todetut henkilöt irti TE-toimiston asiakkuudesta
140 Luotu: 30.06.2025
Uittamon Kannuskadun täydennysrakentamisen pysäyttäminen
132 Luotu: 05.06.2025
Vetoomus Siuntion aurinkovoimalahankkeiden estämiseksi valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille
938 Luotu: 07.02.2025
Työsuhde pyöräilyn verotusta ei saa muuttaa
1717 Luotu: 01.05.2025