Tampereen konservatorion ja TAMK musiikin yhteistyön puolesta

Kommentoitu viesti

KEISARIN UUDET AATTEET

#14 produktiot

22.05.2012 18:47

Tätä nyt on hehkutettu, että TAMK Musiikki on vetovoimainen produktioiden takia. Olemme olleet eräänä päivänä tilanteessa, jossa viimeiseen suureen produktioon on kissojen ja koirien kanssa etsitty laulajia, kun ei talosta löytynyt tarpeeksi halukkaita tai semmoisia, jotka olisivat voineet uhrata niinkin paljon aikaansa, kuin harjoitukset vaativat. Samassa tilanteessa kerrottiin, että TAMKin johdolle joudutaan jatkuvasti selittelemään valmistuvien opiskelijoiden suunnattoman suuria ns. "vapaasti valittavien opintojen" (lue: osallistuminen produktioihin) pistemääriä. Että siis "kun opiskelijat HALUAVAT olla mukana produktioissa, niin pisteitä väistämättä kertyy..." Kuis on?
Saattaisiko ihan talon eri suuntautumisvaihtoehtojen opetustarjonnassa ja henkilökunnan osaamisessa tai muussa arkipäiväisissä asioissa olla piirteitä, jotka vaikuttavat vetovoimaisuuteen? Tai Tampereessa sinänsä. Talo ratsastaa mediassa orkesterilla ja pianolaboratoriolla, jotka kyllä ovatkin yksi osa tasokasta toimintaa. Osa.

Vastaukset

gsdfgmkfksm

#36 Re: produktiot

2014-01-11 17:00:17

#14: KEISARIN UUDET AATTEET - produktiot

"Olemme olleet eräänä päivänä tilanteessa, jossa viimeiseen suureen produktioon on kissojen ja koirien kanssa etsitty laulajia, kun ei talosta löytynyt tarpeeksi halukkaita tai semmoisia, jotka olisivat voineet uhrata niinkin paljon aikaansa, kuin harjoitukset vaativat. Samassa tilanteessa kerrottiin, että TAMKin johdolle joudutaan jatkuvasti selittelemään valmistuvien opiskelijoiden suunnattoman suuria ns. "vapaasti valittavien opintojen" (lue: osallistuminen produktioihin) pistemääriä. Että siis "kun opiskelijat HALUAVAT olla mukana produktioissa, niin pisteitä väistämättä kertyy..." Kuis on?"

En ole aikoihin ollut Tampereen konsan kanssa tekemisissä, mutta aikoinaan opiskelin itsekin siellä. Ammattikorkeakoulun laulajat ainakin valittelivat silloin sitä, että produktiot valitaan katsomatta lainkaan sitä, millaisia laulajia talossa on. Eli jos ammattikorkeakoulun laulun opiskelijoista 80 % oli naisia, niin saatettiin teettää produktioita, joissa varsinaisia naisrooleja oli ehkä pari. Niistäkin vähemmistö saattoi päätyä talon omille opiskelijoille. Ei sitä laulun opiskelijat kovin montaa kertaa edes halua hakea talon sisäisiin produktioihin rooleihin, laskeskella mahdollisuuksiaan monen hakijan joukossa, ja kuulla lopulta tuloksena, että OPISKELIJOIDEN produktioon on valittu julkisesti haussa olleisiin rooleihin esittäjiksi taas pääasiassa sellaisia, jotka eivät ole edes talossa opiskelijana.

Laulun opiskelijat haluaisivat solistisia rooleja, eivät nimettömän kuorolaisen osaa, jota ei kehtaa kirjata edes CV:hen. Suurin osa ammattikorkeakoulun laulun opiskelijoista ei pääse koko opiskeluaikanaan KERTAAKAAN harjoittelemaan eikä esiintymään orkesterin solistina. Nimenomaan opiskeluaikanahan solistisessa roolissa olemista pitäisi päästä kokeilemaan ja harjoittelemaan, jos myöhemmin haluaisi alalla työssä olla. Kuorolaisia varmasti saakin etsiä kissojen ja koirien kanssa, varsinkin sellaisissa produktioissa, joissa kuorolla ei ole juuri mitään laulettavaa, joissa ei tarjota minkäänlaista yksilöohjausta, ja joissa produktio vie silti satoja tunteja, mikä on pääasiallisesti odotusaikaa. Jos produktiossa tarjolla olisi vaikkapa jonkinlaista opetusta, ja jos produktio olisi valittu yhtään huomioiden sitä, millaisia laulajia talossa opiskelijoina on, laulajia produktioihin löytyisi helposti.