Hämeenlinnan Willa Vaski ja piharakennukset on kunnostettava kaupunkilaisten pihaksi ja matkailijoiden helmeksi

Hämeenlinnan kaupunki on kaavoittanut Palanderin talomuseon viereisen käsityötalo Willa Vaskin muutettavaksi asuintaloksi.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että entinen leivintupa ja pihapiirin rakennukset kunnostetaan käsityöläisten ja taiteilijoiden pajoiksi ja pienyrittäjien putiikeiksi.Korttelin ainutlaatuinen suljettu pihapiiri on saatava säilymään kaupunkilaisten ja matkailijoiden olohuoneena ja tilaisuuksien pitopaikkana.

20210706_140025~23.jpg

Mikäli Willa Vaski myydään asunnoksi, jää Palanderin talomuseo yksinäiseksi museoksi, mikä ei vastaa nykymatkailijan vaatimuksia.Historialliseen hirsirakennukseen ja sen pihalle ei olisi ulkopuolisilla enää asiaa.

Vaskissa ja sen pihalla on järjestetty ulkokonsertteja ja muita tapahtumia. Sisätiloissa vaihtuvat paikallisten taiteilijoiden taidenäyttelyt, ja sinne kokoontuvat ryhmät ja yhdistykset tilaisuuksiinsa.

Käsityötalon kahvila avautuu kesäisin pihalle. Tällaista 1800-luvun korttelia ei ole missään muualla koko Suomessa, perinteikkään ja kauniin lyseorakennuksen vastapäätä.

20210810_143242.jpg

Kortteliin on tehtävä matkailu- ja yrityssuunnitelma, jonka mukaan rakennukset kunnostetaan matkailulle ja kaupunkilaisille yhteiseksi viihtymispaikaksi.

Willa Vaskin tiloja voi vuokrata seurueille, yrityksille ja yhdistyksille pienten tilaisuuksien järjestämiseen. Piharakennukset ja aitat soveltuvat työpajoiksi ja putiikeiksi. Pihalla sopii järjestää pienimuotoisia tapahtumia, tempauksia, konsertteja ja myyjäisiä.

20220312_123019_(1).jpg

• Tämä adressi sekä Willa Vaskissa kerättävä allekirjoituskirjanen luovutetaan Hämeenlinnan kaupungin päättäjille 9. toukokuuta 2022

20211025_171746_(1)1.jpg

Kaupunkiuutisten vt. päätoimittaja Riikka Happonen kolumnissaan 25.3.2022

"Willa Vasken lakkauttaminen ei todellakaan viesti kulttuurikaupungista, joka on ylpeä historiastaan ja uskoo sen tuovan elämysmatkailijoita myös tulevaisuudessa."

Näin käy kun hukkaamme historiamme -kolumni

20220222_112353~2_(1)_(1).jpgHämeenlinnan historiallinen lyseo on aivan Vaskia vastapäätä. Siellä ovat opiskelleet Suomen suuret nimet, mm. presidentti Paasikivi ja säveltäjä Sibelius.

20211204_152339~23.jpg

Näkymä Palanderin talon harvinaiselta puuaitapihalta Hämeen keskiaikaiselle linnalle päin.

Kirsi Hyytiäinen    Ota yhteyttä adressin tekijään