Jyväskylän Keljon koulun säilyttämisen puolesta

Vetoomus Keljon koulun säilyttämisen puolesta

Me allekirjoittaneet vetoamme Jyväskylän kaupunginhallitukseen ja -valtuustoon, sivistyslautakuntaan ja tilapalveluun lähikoulun säilyttämiseksi Keljossa.

Jos Keljon koulu lakkautetaan, Jyväskylän kouluverkkoon jää suuri aukko Keljon, Myllyjärven ja Ristonmaan alueelle. Sitä paitsi muut alakoulut ovat jo niin täynnä, ettei Keljon koulun oppilasmäärää pystytä sijoittamaan niihin. Esimerkiksi Ylämyllyjärveltä on jo ohjattu oppilaita Keljoon, koska Keltinmäen koulussa ei ole ollut tilaa.

Ensisijaisesti vaadimme Keljon koulun peruskorjausta tai uuden koulun rakentamista samalle paikalle. Keljon koulun siirtäminen Kilpisen koululle nykyisen Kristillisen koulun tiloihin ei ole hyvä vaihtoehto. Kilpisen koulun lisäsiivessä ei ole liikunta- eikä käsityötiloja, tilat eivät riitä koko Keljon koulun oppilasmäärälle, ja koulumatka on paikoin vaarallinen ja esim. Ristonmaalta liian pitkä pienimmille oppilaille, jotka eivät saa tulla kouluun polkupyörällä.

Ristonmaa on ollut lapsiperheiden suosimaa aluetta päiväkodin ja koulun läheisyyden takia. On lapsiperheitä, jotka harkitsevat jo muuttoa pois epävarman tulevaisuuden vuoksi. Myös tulevia kouluvalintoja ajatellen vaadimme kaupungilta nopeita päätöksiä Keljon koulun tulevaisuudesta.

Jos Jyväskylän kaupungilla on ollut varaa tuhota vanha, jämerä kivirakennus laiminlyömällä ylläpitoa ja toteuttamalla ilmanvaihto virheellisesti, odotamme sillä olevan myös varaa laiminlyöntiensä korjaamiseen koulun käyttäjiä tyydyttävällä tavalla.

Vanhempainneuvosto Keljon Koulu    Ota yhteyttä adressin tekijään