Vaelluskala palautettava Kemijoen vesistöön!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vaelluskala palautettava Kemijoen vesistöön!.

oikeistovihreä

#1 Luontoarvot kunniaan

17.01.2015 19:14

Ei vain Kemijokeen, vaan kaikkiin jokiin. Vesivoima on luontoarvoiltaan kaikkein tuhoisinta ja luontoa eniten tuhoavaa sähköä. Vesivoimalla tuotetusta sähköstä on vihreys kaukana.

Ville Niinistö

#2 Liää atomivoimaa tilalle ja joet luonnontilaan lohille ja siioille.

17.01.2015 20:00

Eikö niitä Kemijokeen rakennettuja voimalaitosia voisi purkaa ja korvata vesivoima atomivoimalalla.

Juha Kellokumpu

#3 Re: Liää atomivoimaa tilalle ja joet luonnontilaan lohille ja siioille.

17.01.2015 20:58

#2: Ville Niinistö - Liää atomivoimaa tilalle ja joet luonnontilaan lohille ja siioille.

Olen itsekin vahvasti atomivoiman kannalla, lohijokien kuten Kemi- Ii- ja Oulujokien patoaminen on ollut koko itämeren alueen suurin ympäristökatastrofi, jonka seurauksia on jo korkea aika korjata! Esimerkiksi iijoki on padottu ainoastaan n. 50 kilometrin matkalta alajuoksultaan, joten lohen palauttaminen siihen on periaatteessa helpon tien takana. Myös Iijoesta on vastaava adressi olemassa Vaelluskalat palaavat Iijokeen nimellä. Toivoisin kovasti vaikutusvaltaisten ihmisten ottavan nämä adressit huomioon, ja kertovan niistä asiasta kiinnostuneille.

Pippo

#4 Kalatiet rakennettava: 4 kpl turvaa nousun Ounasjokeen ja 3 kpl lisää Yli-Kemijoelle asti

16.05.2015 17:18

Kemijoen valjastaminen on ollut Suomen suurin ympäristörikos, koska vuonna 1948 lohikalojen nousu Kemijokeen loppui patorakennelman myötä. Vesivoimayhtiö Kemijoki Oy lupasi rakentaa kalatiet kaikkiin voimalaitoksiin, jotta kalat pääsisivät nousemaan. Rakennettiin vain kalahissi, jota lohet eivät oppineet käyttämään, joten muutaman vuoden kuluttua se purettiin pois.

Tuolla tavalla tuhottiin Euroopan paras lohijoki, joka ennen valjastamistaan oli tuottanut yli 2 miljoonaa lohen- ja taimenenpoikasta vuodessa. Vuodesta 1948 vuoteen 2015 on menetetty 67 vuoden aikana yli 130.000.000 lohen- ja taimenenpoikasta. Vesivoimayhtiö on suorittanut velvoiteistutuksia enimmäkseen merialueelle, jossa lohenkalastuksesta ovat päässeet hyötymään lähinnä ammattikalastajat merellä sekä kemiläiset Isohaaran padon luona, jossa epätoivoiset lohet ovat yrittäneet päästä nousemaan Kemijokeen kutemaan, mutta padon takia nousu on estetty ja lohet ovat jääneet toivottomina pyörimään, mistä ne on ollut helppo poimia kemiläisten pakastearkkujen täytteeksi.

Historiallinen vääryys on korjattava niiltä osin kuin se vielä on mahdollista. Vesivoimayhtiö on 67 vuotta vältellyt vastuutaan ja nyt olisi korkea aika saada se toteuttamaan lupaamansa kalatiet, jotta Kemi- ja Ounasjoelle saataisiin takaisin edes osa niistä menetetyistä vaelluskalakannoista.

Kemijoki Oy on tutkinut jo 25 vuotta (1990-2015) kalateiden rakentamista ja pelannut aikaa kalatierakentamisen kanssa.

Kemijokeen on rakennettava 4 kalatietä, jotta lohet pääsisivät Ounasjokeen. Niiden hinta on 11 miljoonaa euroa. Kemijoki Oy:n istutusvelvoite on 2,5 miljoonaa euroa, joten 4-5 vuoden istutusvelvoiterahoilla kalatiet voisi rakentaa

3 kalatietä eteenpäin Kemijärven suuntaan, jotta lohet pääsisivät Yli-Kemijoelle. Hinta 9-10 miljoonaa euroa. 4 vuoden istutusvelvoitteella kalatiet saisi Kemijärvelle asti.

Yhteensä 8 vuoden istutusvelvoitteella kalatiet olisi mahdollista rakentaa ja turvata lohen, meritaimenen ja vaellussiian nousu Ounasjoelle ja Yli-Kemijoelle. Kalatierakentaminen voisi työllistää myös hyvin rakennusmiehiä Lapissa. Kalatien rakentaminen kestää 6-8 kk. Jos kalateitä rakentaisi 2-3 kpl/v, niin vuonna 2019 kalatiet olisivat valmiit ja kesällä 2020 lohi voisi kulkea vapaasti kalateitä ylävirtaan.

Luonto korjaa varsin nopeasti ihmisen tuhon jälkiä, kun sille annetaan mahdollisuus. Uskon, että kalateiden valmistumisen jälkeen vajaassa 10 vuodessa meillä olisi vahva luonnollisesti lisääntyvä lohikanta suurimmassa osassa Lappia.

Tornionjoen lohen rauhoitusajat merellä ja joella ovat antaneet mahdollisuuden vuonna 2014 yli 100.000 lohelle nousta jokea pitkin ylös omille kutualueilleen. Kalastajat saivat pyydystettyä yli 18.000 lohta ja jättivät matkailutuloja jokivarteen lähes 6 miljoonaa euroa.

Kalastusmatkailusta voisi saada erittäin hyvän elinkeinon jokivarsiin 2-3 kk ajaksi, jolloin muuten on Lapin matkailussa ollut hiljaisempaa aikaa. Järkevällä kalastusrajoituksella, matkailun kehittämisellä ja tuotteistamisella tuosta voisi saada kansainvälisestikin hyvin kiinnostavan kesämatkailukohteen.

Vieras

17.05.2015 04:52

Samalla tulis kaks lohijokea lisäksi sivujoet. Kyllä ne herrat on varmaan jo vetäneet omaan liiviin tarpeeksi rahaa että olis korkea aika rakentaa TOIMIVAT kalatiet.
Jaz

#6 Ehottomasti ydinvoimaa...

25.05.2015 21:53

Olisi aika purkaa iänvanhat padot ja lopettaa niiden kallis ylläpito ja huono hyötysuhde. Ydinvoima, kaikista egologisin vaihtoehto energiantuotantoon tänä kaivosbuumiin alaisena aikana. Säteilystä kärsitään muutenkin uraanitiitista tulevasta radonista. No niille, jotka pelkäävät, että Suomenmaasta löytyy sellainen esiintymä, että se johtaisi kaivostoimintaan, todennäköisyys on todella pieni(ja mitä sitten vaikka johtaisi? haitoista perusteluja?). Nykyiset esiintymät riittävät kattamaan vielä lukuisia uusia ydinvoimaloita(eri asia mihin niitä on järkevää rakentaa). Pyhäjoelle todella järkevää.

Jaz

#7 Niin ja...

25.05.2015 22:13

Ja mitä Sokliin tulee, niin olen tullut siihen päätelmään, että uraania, eikä mitään muutakaan malmia sieltä saada siinä määrin mikä merkittävästi hyödyttäisi kansantaloutta. Joo muutama HULLUN mainarin ja laitosmiehen virka..so what, kun tuotto menee lyhentämättömänä ulkokaustisille.

Ei Soklille! Se monttu ei ydinvoimaloita pelasta, eikä hävitä(se pilaa yhden Suomen ainutlaatusimmista erämaista, no METSÄHALLINTO on kyllä jo ottanu osaa isolla kädellä, harmi). Piristää kunnan työllisyyttä hetkellisesti, mutta kun toimijana on ulkomaalainen tulosta havitteleva yhtiö, ni pitää olla apina jos ei "hiffaa" miten hommat etenee.

T. vanha mainari