Vetoomus Meri-Rastilan, Kivinokan ja Vartiosaaren puolesta

Vetoomus Meri-Rastilan, Kivinokan ja Vartiosaaren puolesta / Tiedotteet / Jätä mielipiteesi Vartiosaaren osayleiskaavaluonnoksesta viimeistään 17.6.2015 / Kommentit

Työmatkapyöräilijä

#1 Raitiovaunu on kallis ja raskas liikenneväline

28.05.2015 11:15

Vartiosaaren rakentamista perustellaan jopa sillä, että sinne tulisi raitiovaunuyhteys ikäänkuin siinä olisi jotain "ekologista"?

Vieläköhän pätee mitä Johannes Koroma kirjoitti blogissaan "Bussiliikenteen loputtomat tappiot" Helsingin uutisissa 17.9.2011: " Näinä vihreän ajattelun aikoina joukkoliikenteellä on vahva poliittinen myötätuuli kaikkialla, mutta kuinka tappiollista se saa olla? Matkustusmuodoista edullisin on metro, jonka kulut matkustajakilometriä kohden ovat vain 6 senttiä, kun rakennuskustannuksia ei lasketa. Junan vastaava kulu on 11 senttiä ja bussin 22 senttiä. Ympäristöihmisten suosikki, raitiovaunu on kallein, 40 senttiä matkustajaa kohden ilman kiskojen rakennuskustannuksia. Ekologisesti parhaaksi ylistetty raitioliikenne tuottaa suurimmat tappiot. Yksikään poliitikko ei silti uskalla sitä arvostella"?

Kruunuvuorenkin liikenne voidaan järjestää edullisimmin muun Laajasalon tapaan busseilla, jotka jo nyt käyttävät biopolttoaineita ja lähitulevaisuudessa kulkevat sähköllä puhtaasti ja äänettömästi.  Äly- ja kutsubussit kaiken lisäksi hakevat matkustajat sieltä, missä he ovat toisin kuin kiinteisiin kiskoihin sidottu 30 tonnia painava raitiovaunu.

Jos kaupunki alkaisi kilpailla metromatkustajista rinnakkaisella raitiolinjalla, Laajasalolaisten enemmistöltä vähenisivät yhteysvuorot metroasemalle ja kaikkien metromatkustajien vuorovälit pitenesivät puhumattakaan, että saataisiin pysyvä yöliikenne.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…