VKS päivystyksen puolesta! Till stöd för jouren på VCS

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista VKS päivystyksen puolesta! Till stöd för jouren på VCS.

Vieras

Kyllä Vaasaa on potkittu jo tarpeeksi päähän.
Nyt tarvitaan samanlaista yksituumaisuutta kuin
Vaasan junaradan sähköistyksessä

Vieras

För att jag vill påverka

Tärkeä palvelu alueella.

Vieras

Några här upplever att de inte fått vård på finska på Vcs och ingen av dem tyckte att det var roligt. Då kanske man kan förstå hur det som svenskspråkig skulle vara att tex föda barn i Seinäjoki. För övrigt så får man överlag vård på både svenska och finska i Vasa, för att man som vårdpersonal ska få fast tjänst där måste man ha språkintyg eller minst 4 från skolan i landets andra språk. Att det inte luckas alla gånger är beklagligt men det gäller både svenska och finska.

Vi har ett välfungerande sjukhus med goda resultat kvalitetsmässigt. Det ska vara en självklarhet att det finns kvar, inte bara på språkliga grunder utan också för att vi ska ha vården realtivt nära oss (tex kristinestadsbor har redan långt)

Vieras

Vks on meille erittäin tarpeelinen

Vieras

Seinäjoki ja Vaasa tarvitsevat molemmat päivystyksen.

Vieras

Sote-uudistus on mennyt väärin ainakin Pohjanmaalla, ruotsinkielisille hoitoa omalla äidinkiellellään Vaasassa. Seinäjoki ei selviä siitä koskaan kouluruotsilla.
Vieras

Vaasassa hyvin toimiva sairaala ja molemmilla kotimaisilla kielillä. Miksi hajoittaa jo toimivaa? Keskustan valtapeliä.

Vieras

Vi vill ha kvar vårt sjukhus som det är i dag....

Vieras

Vain ottamalla kantaa voin vaikuttaa :)
orolig

• Varför skrota något välfungerande som fungerar på båda nationalspråken. Vi behöver snabbt få ett positivt beslut på att vsc får fortsätta med sk heldejour. Osäkerheten om fortsättning skapar oro och kan ge upphov till personalflykt så länge bromsarna ligger på. Snabba beslut. Vi är så bra skattebetalare här så vi förtjänar ett fullvärdigt sjukhus.

Vieras

Vi behöver få vård på svenska!!!

Vieras

Jag bor i Sverige, jag har många vänner i Finland /Vasa. Arbetat inom vården, haft kollegor som pendlat Vasa Umeå. Hur blir det med alla äldre eller som faktiskt inte kan vanebildande engelska eller finska

Vieras

Haluan turvata vaasalaisille hyvät terveydenhoitopalvelut jatkossakin. Ympäri vuorokauden päivystyksen pitää toimia.

Vieras

För att säkra arbetsplatser och svenskspråkig service.

Vieras

Behöver finnas en svensk snhet

#192 Re:

#42: Jaa -

Pakolaiset opettelevat myös ruotsia ensimmäisenä kielenä suomessa. Heidän mielestä se on hyvä asia! Pärjäävät paremmin maailmalla ja helpompi oppetella englantia sen jälkeenkin.

Ei ole kysymys ylpeydestä, kuin ihmiset haluavat palveluja äidinkielellään. Yritä ymmärtää tämä!

tarvetta on

Vieras

Jag och min man använder Vasa Centralsjukhus mycket och har alltid blivit väl omhändertagna både vid dagsbesök som vid akutintagningar.
För oss blir det en stor försämring om jouren flyttas till Seinäjoki.
Med stigande ålder försvinner mer och mer de kunskaper i finska vi lärt i vår ungdom.

Vieras

Mitt modersmål är svenska liksom många, många andra som
bor på det över 200 km långa kustområdet från Jakobstad i norr
till Sideby i söder

Vieras

he behöövs en station i vaasa å.. tå di itt föstaar naa..

Vieras

vill behålla sjukhuset med nuvarande kapacitet

Vieras

Vill bevara sjukhuset i Vasa som de e idag.

Vieras

Vaasan seudulla on niin paljon ummikkoja, jotka eivät osaa suomea. Seinäjoella taasen eivät puhu ruotsia. Siitähän syntyy iso soppa.

Kommentoi adressia