VR:n kaukojunayhteys säilytettävä Kirkkonummella

VR:n kaukojunayhteys säilytettävä Kirkkonummella / Tiedotteet / Palaute VR:lle 05.02.2016 / Kommentit

Vieras

05.02.2016 11:03

Ns. Haluan kannattaa voimakaasti junayhteyksien säilyttämistä enkä niinkään omasta puolestani - vaikka ns. aktiivisena eläkeläisenä käytänkin sitä keskim. 2-4 kertaa viikossa- vaan Hanna Repoon verrattavien, lopetettavaksi aiottuja yhteyksiä todella tarvitsevien puolesta. Oma, yli 70 v. kestänyt "lukkarinrakkauteni" rautateihin uhkaa ruostua, jos VR ei kuuntele
tässäkään asiassa asiakkaitaan. Itse olen junaillut työmatkani mm.Myyrmäestä Helsinkiin yli 15 vuotta ja lomamatkoja aina Pekingiin saakka.
Hanna Repo
Adressin tekijä

05.02.2016 11:33

VR vastaa palautteeseen:

"Hei Hanna,

Kiitos viestistäsi. Helsinki-Turku väli on Suomen suosituimpia junareittejä, jossa tehdään vuosittain yli miljoona matkaa. Reitillä toimii useita operaattoreita ja kilpailu matkustajista on kovaa. Bussiliikenteellä päivittäisiä vuoroja on tällä hetkellä 148 – VR:llä 26. Kilpailussa pärjäävä ne toimijat, jotka pystyvät tarjoamaan asiakkaille nopeita yhteyksiä, houkuttelevan hintatason ja erinomaista palvelua. Maaliskuun muutoksella tavoittelemme sekä nopeampia matka-aikoja, että tehokkaampaa kustannusrakennetta, jonka kautta voimme tarjota asiakkaillemme halvempia hintoja. Yksiraiteisella rataosalla junaliikenteen järjestäminen on haasteellista, ja usein parempi palvelutaso toisaalla tarkoittaa pieniä heikennyksiä jossain muualla. Liikennemuotona junaliikenne toimii parhaiten suurten ihmismäärien kuljettamisessa, ja tässäkin tapauksessa haluamme parantaa palvelutasoa valtaosalle tämän reitin asiakkaista. Kirkkonummelta Turun suuntaan tehtävät matkat edustavat noin kahta prosenttia kokonaismatkamääristä.

Kirkkonummelta on jatkossakin erinomaiset yhteydet Helsinkiin osana HSL-liikennettä. Turun suuntaan yhteyksiä on neljä kertaa päivässä, ja liityntäliikenteen aikataulut on suunniteltu nimenomaan päivittäiseen asiointiin kysytyimmille vuoroille. Kirkkonummelta Turkuun pääsee siis aamuisin suoralla junalla klo 5:50 (perillä 7:30) ja liityntäyhteydellä 7:30 (perillä 9:30).

Ymmärrän, että nämä muutokset heikentävät palvelutasoamme juuri teidän kannalta. Toivon kuitenkin, että voisitte jatkossakin nauttia kattavista palveluistamme. Tervetuloa jatkossakin siis junaan!

Ystävällisin terveisin,

****************************
Antti Tuominen
Suunnittelujohtaja
VR-Yhtymä Oy
Matkustajaliikenne
PL 488 (Vilhonkatu 13)
M. +358 40 862 0843
antti.tuominen@vr.fi
www.vrgroup.fi
*****************************

Yagut A-Rinne

#3 Re:

05.02.2016 12:57

#2: -

This is unfair and absolutely improper decision! Your calculation does not look realistic. I am travelling everyday Knummi- Turku directions and I always see many travellers from and to Kirkkonummi. Instead of improving routes and providing ecologically friendly transportation VR cuts down already established routes. The decision must be changed!

Leena Kirkkonummelta

#4 Erittäin hyvät perustelut!

05.02.2016 13:24

Kiitos, Hanna Repo! Erittäin hyvät perustelut ja loistava kannanotto VR:n ihan käsittämättömille päätöksille! Itse matkustan harvoin junalla Turun suuntaan, enkä vastaisuudessa varmaan ollenkaan, mutta en todellakaan ymmärrä, että on niin tärkeää se, että 5 minuutin pysähdyksen lopettaminen Kirkkonummella lyhentää saman verran junan matka-aikaa! Niinkuin nyt kenenkään matkustajan elämä olisi 5 minuutista kiinni! Mikään muu näissä VR:n älyttömissä päätöksissä ei auta (jos sekään) kuin nousta vastarintaan. Kiitos kaikille adressin allekirjoittaneille. Suositelkaa allekirjoitusta kaikille tuttavapiirissänne, vaikkeivät aktiivisesti kaukojunaa käyttäisikään!

Hanna Repo
Adressin tekijä

05.02.2016 19:18

Vastasin Antti Tuomiselle näin:

"Hei!

Kiitos viestistänne! Voisitteko vielä selventää meillä, mihin laskelmanne Kirkkonummen junan käyttöasteesta perustuu? Kertokaa siis metodologinen valintanne, millä tätä seurataan. Onko se lipunmyynti, satunnaisotannalla tapahtuva laskenta, jokin tekninen apuväline vai jokin muu? Tämä on olennainen seikka tilastotietojenne luotettavuuden arvioimisessa, ja se on meille asiakkaille epäselvää.

Toiseksi haluaisin huomauttaa, että VR ei kilpaile Kirkkonummi-Karjaa-Salo-Turku välillä lainkaan muun maaliikenteen kanssa maantieteellisistä syistä. Tästä syystä on selvää, että muutoksen toteutuessa junan käyttäjät ovat pakotettuja siirtymään yksityisautoiluun. Vastaisitko vielä, miten yksityisautoilun lisääntyminen sopii yhteen VR:n arvojen kanssa?

Kolmanneksi, HSL-yhteydet Helsingin suuntaan säilyvät, joskin rajoittuvat entisestään, joten mielestäni on melkoista liiottelua kutsua niitä erinomaisiksi. Matka-ajat pitenevät merkittävästi eikä lähijunissa ole mahdollista työskenellä. Myös matka-ajat Turkuun pitenevät merkittävästi, jopa yli 50 minuuttia suuntaansa. Kutsutteko te tätä kohtuulliseksi?"

Välitän VR:n vastauksen sitten myös tänne. Itse ihmettelen suuresti tuota VR:n esittämää arviota, jonka mukaan Kirkkonummelta nousee junaan tai jää junasta pois vain keskimäärin 100 matkustajaa päivässä. Mikäli tilastot perustuvat lipunmyyntiin, ne voivat olla todella virheelliset, sillä Helsinki-Turku-välin liput ovat jatkuvasti tarjouksessa. Itse käytän lähes pelkästään Hki-Tku-lippuja, jolloin en välttämättä tilastoidu kirkkonummelaiseksi junankäyttäjäksi.