Säilytetään esiopetus Auranlaakson koulun yhteydessä

Sari Stenvall-Virtanen

#1 Kultanummen päiväkodin vanhempainryhmä tukee ALK tuki ry:n vetoomusta

02.11.2011 23:34

Kultanummen päiväkodin vanhempainryhmä tukee täysin Auranlaakson koulun tuki ry:n vetoomusta ja haluaa tässä kirjelmässä esittää myös muutaman näkökannan sivistyslautakunnan vuoden 2012 talousarvioesitykseen (kokous SIV 14.9.2011) kirjattuun suunnitelmaan siirtää Kultanummen päiväkodin esiopetusyksikkö Auranlaakson koulusta Silvolan yksikköön.

Ehdotus ei mielestämme tue päiväkodin toimintasuunnitelmaan kirjattuja arvoja ja niiden toteutumista päiväkodin ja esiopetuksen arjessa. Järjestely on täysin vastaan nykykäytäntöä, jossa esiopetusta ollaan tuomassa lähelle alkuopetusta painottaen pedagogista yhteistyötä ja sen mukanaan tuomia hyötyjä kaikille oppilaille. Kaarinassa esiopetus ollaan juuri (v. 2012) siirtämässä ruotsinkielisen koulun ja Piispanlähteen koulun yhteyteen. Auranlaaksossa, Kuusistossa ja Kotimäessä esiopetus on jo pidempään toiminut alkuopetuksen yhteydessä. Kaarinan sivistyslautakunta esittää nyt Auranlaakson osalta täysin nykykäytännön vastaisia toimenpiteitä.

Mielestämme ehdotus ei tuo mukanaan kaikkia budjettiehdotuksen lupaamia säästöjä, sillä sivistyslautakunnan ehdotus jättää huomiotta alle kuusivuotiaiden lasten kasvavan päivähoitotarpeen alueella, jossa rakennetaan koko ajan lisää uusia omakotitaloja. On oletettavaa, että päivähoitoa tarvitsevien lasten määrä jatkaa kasvuaan. Jo tälläkin hetkellä Kaarinan päiväkotien hoitopaikat ovat täynnä. Kokemustemme mukaan myös yksityisten palveluntarjoajien hoitopaikat ovat täynnä ja lapsia joudutaan sijoittamaan päivähoitoon mm. Lietoon, mikä ei mielestämme voi olla kestävä ratkaisu. Erityisen ongelmallinen tilanne on eri yksikköihin päivähoitoon sijoitettujen ns. ostopalvelulasten tilanne heidän siirtyessään esi- ja alkuopetukseen. Esiopetusvuodeksi nämä hajallaan eri päivähoitoyksiköissä olleet lapset sijoitettaisiin nyt tehdyn esityksen mukaan alkuopetuksesta täysin erillään toimivaan esiopetusyksikköön ja kouluun siirryttäessä heillä olisi jälleen vastassa vieraat aikuiset ja vieraat tilat ja käytännöt, jolloin kasvamaan saattamisen ajatus olisi jo kokonaan hukattu.
Esityksessä ei oteta kantaa siihen, miten alle kuusivuotiaiden lasten päivähoito esityksen mukaisessa tilanteessa tultaisiin hoitamaan. Nähdäksemme järjestely aiheuttaisi painetta rakentaa uusia päivähoidon tiloja alle kuusivuotiaiden lasten tarpeisiin, sillä kaikille perheille on taattava peruspalveluna suhteellisen lähellä sijaitsevat päivähoitopalvelut.

On selvää, että Kultanummen päiväkodin ja Auranlaakson koulun tiloja on lähitulevaisuudessa tarvetta kokonaisvaltaisesti kehittää ja mahdollisesti jopa laajentaa, jotta kaikille alueen perheille voidaan jatkossakin tarjota kattavat päivähoidon, esiopetuksen ja perusopetuksen palvelut sekä taata sekä päiväkoti-ikäisille lapsille, esiopetuksessa ja eri luokka-asteilla oleville oppilaille heidän kehitysvaihettaan ja oppimistarpeitaan vastaavat toimitilat.

Varhaiskasvatuksen linjausten mukaan päivähoidon, esiopetuksen ja alkuopetuksen tulee tukea joustavasti lapsen kehitystä erityisesti siirtymävaiheiden aikana, juuri päivähoidosta esiopetukseen, mutta myös esiopetuksesta alkuopetukseen siirryttäessä. Esi- ja alkuopetuksen välisestä yhteistyöstä on hyviä kokemuksia monissa kouluissa ja myös Auranlaakson koulussa yhteistyö on ollut tuloksellista ja oppilaiden kehitystä ja oppimista tukevaa. Tutkimustulokset osoittavat kiistatta esi- ja alkuopetuksen kiinteän yhteistyön merkityksen niin esiopetuksen kuin koulunkin oppilaiden kannalta.

Sivistyslautakunnan esitys on kaikin tavoin nykylinjausten ja käytännön kokemusten vastainen, ja asia tulee ratkaista muulla tavoin kuin siirtämällä esiopetusyksikkö Silvolaan.

Kultanummen päiväkodin vanhempainryhmä:
Sari Stenvall-Virtanen; Tiina Karapuu; Anna Mattila; Mira Niemi ja Rea Pentti.

Vieras

06.11.2011 22:44

Sivistyslautakunta esittää, että esiopetus siirretään pois Auranlaakson koululta Silvolan päiväkotiin. Toiminta kuulostaa paitsi nykysuuntauksien vastaiselta myös käytännön toiminnan kannalta järjettömältä.

Nykyisestä esiopetuksesta Auranlaakson koulun yhteydessä olemme kuulleet pelkkää positiivista. Lastentarhanopettajat ja luokanopettajat toteuttavat yhteistyössä tempauksia ja teemapäiviä, jolloin esikoululaiset ja oppilaat saavat tutustua toisiinsa ja toimia yhdessä. Miten näin saumaton ja monipuolinen yhteistyö esikoulun ja koulun välillä voi toimia, jos ei olla saman katon alla? Yhteistyöhän muuttuu konkreettisesta yhteistoiminnasta aikuisten välisiksi palavereiksi!

Omalla kohdalla lapsemme tulevat suoraan kotihoidosta esikouluun. Sivistyslautakunnan esitys tarkoittaisi, että lapset sopeutuisivat ensin Silvolan päiväkodin henkilökuntaan, ympäristöön ja toimintakulttuuriin ja heti seuraavana vuonna on edessä sama sopeutumisruljanssi uudessa kouluympäristössä. Lasten kannalta ajateltuna olisi loistavaa, jos he esikouluvuoden aikana saisivat jo tutustua koulun henkilökuntaan ja oppilaisiin sekä opetella ekaluokalla tarvittavia käytännöntaitoja: ruokailutilanteen, pihan rajat, liikuntatiloissa toimimisen (joita ei Silvolassa ole!) Näin ekaluokalle siirtyminen etenisi luontevasti ja kaikkien kannalta kivuttomammin.

Käytännössä hyväksi todettuna nykytrendinä on esikoulujen siirtäminen koulujen yhteyteen, niinkuin esimerkiksi Piispanlähteellä, jossa koko Poikluoman päiväkoti siirtyy koululle. Niinpä kummastelemme, miksi sivistyslautakunta haluaa Auranlaaksossa palata vanhanaikaiseen käytäntöön? Ratkaisu ei vaikuta loppuun asti mietityltä saati pysyvältä. Kenen etuja päätöksessä ajetaan? Ei ainakaan lasten.

Terveisin,
Terhi Kivilammi, Nina Pfister ja Paula Sinkkonen

Vieras

07.11.2011 12:05