Tupakka kieltoon Suomessa

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Tupakka kieltoon Suomessa.

Tea Torvinen
Taipalsaari

#26

25.02.2008 18:25

Joudun usein välttämään ulkona kulkemista juuri tupakoitsijoiden takia. Pelkkä hajukin saa minulle hengenahdistuksen ja migreenin, joten tuprutteleva ohikulkija on minulle täyttä tuskaa. En todellakaan ole ainut tämän ongelman kanssa; astmaatikkoja on paljon, ja he saavat vielä herkemmin ja pahempia ongelmia tupakansavusta.

Jos haluaa nikotiinia saada, onhan sitä sisältäviä purukumeja yms. ollut jo vuosia markkinoilla. Ei tarvitsisi omaa tai muiden terveyttä riskeerata.

Allekirjoitin oitis.
Kassu Kulmala
Raisio

#27 En allekirjoita.

12.06.2008 20:38

Joo oishan hyvä asia ettei ketään polttais... Mut kyl siit syttyis sekasorto ku tupakat lähtis hyllyltä... Ite kannatan tota nuuskan laillistamista... Jos ny mä saisin päättää ni tupakan tilal laitettais nuuska. Koska se ei ole terveydelle niin suureksi haitaksi kuin tupakka.
Antti Hakamies
Askola

#29 no joo joo...

23.02.2009 00:38


Huomattu on että joitain ihmisiä jostain syystä kiinnostaa vallan mielettömästi toisten "paheet". Jos kadulla kulkee nortti suussa se ei ketään vastaantulijaa vie ennenaikaiseen hautaan. Mitä jos kerrankin tupakoimattomat ihmiset koittaisivat ajatella suvaitsevaisesti....

"jos haluaa nikotiinia saada, onhan sitä sisältäviä purukumeja yms. ollut jo vuosia markkinoilla. Ei tarvitsisi omaa tai muiden terveyttä riskeerata."

-Täysin tietämättömän puhetta... Tupakoinnissa olennainen osa on juuri tapa. esim. istutaan hyvässä seurassa, savuke huulien väliin ja savut henkosiin... Ei se nyt vaan ole sama juttu että mennään terassille, istutaan kiikkustuoliin ja piipullisen sijaan vedetään nicoretteä huuleen...
sanna julin
kouvola

#30 Tupakoitsija

23.02.2009 11:04

Kyllä ainakin minä poltan paikoillani ja jos etenkin lapsia kävelee ohi, laitan savukkeen taakseni. Jos mahdollista niin laitan tupakan sammuneena roskiin tai niille kuuluvaan astiaan, joita on mielestäni aivan liian vähän!!

Jos vaikka bussipysäkillä seisoo niin toivon että ihmiset tulevat sanomaan ja pyytävät nätisti minua siirtymään kauemmaksi, ja niin teen, ja usein huomaan jo ihmisten esim. katseista että kannattaako mennä kauemmaksi, ja mieluusti menen. Ei ole kiva olla ihmisten keskellä kauheassa ryysiksessä ettei vahingossakaan vain ketään tupakalla sohaise, se olisi ikävää.

Tupakointi on tapa, ja nikotiinista on riippuvuus.
Pelkkä purkka ei tehoa, itse olen niitäkin kokeillut!
Mikko Saari
Vantaa

#31

23.02.2009 12:21

Minä oon taas lopettamassa, uskokaa pois se ei oo nii helppoa. Hyviin tapoihin kuuluu ettei toisten vieressä esim. pysäkillä tieten tahtoen polttele, eikä suuntaa savua lapsiin päin ainakaan. Jos tällanen kiellettäs nii ihmiset rupeisivat protestoimaan omilla tavoillaan, ja paljon suurempana ongelmana monet tupakoitsijat eivät voisi julkisesti polttaa. Itsellä se on niin että duunissa ja pysäkillä tulee yleensä poltettua, kotona kun voi valita terveellisemmän addiktion, noilla paikoilla taas valintoja on vähemmän. Ja tupakoivista tutuista & kavereista monilla tuntuu olevan sama juttu. Kieltämisen perusongelma on, että tupakoitsijat joutuisivat joko kärvistelemään vieroitusoireissaan ja/tai keksimään korvikkeita, tai polttamaan laittomasti. Ja väittäisin, että hyvin suurella todennäköisyydellä moni ei tyytyisi lopettamaan vaan jatkaisi, vaikka sitten vähän vähemmän näkyvillä paikoilla esim. vessoissa.

Ja tupakkahan on hyväksi yhteiskunnalle ainakin kapitalistiselle tuotantoyhteiskunnalle. Terveydenhuollolla on töitä, samoin tupakkateollisuudella, eikä ihmisille tarvitse maksaa niin paljon eläkkeitä. Eihän se ihmisille ole hyvä, mutta veikkaan ettei päättäjillä jatkossakaan ole suurta intoa asianlaidan muuttamiseen, ellei saada sinne vihdoinkin ihmisläheisiä päättäjiä.
patrick finell
espoo

#32 turhaa...

15.12.2009 22:25

ei siitä olis mitää hyötyy ... ihmiset vaan vittuuntuis (varsinki ne jotka polttaa) ja kaikki rupeis käydä jossai viros ja viro tekee hyvät massit sitä paitti suomi käärii rahaa siinä ku porukat polttelee :D

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

09.05.2010 16:32


Vieras

#34 Re: kuole

22.03.2011 11:25

#26: Tea Torvinen -

tupakka pelastaa

saadaanko tupakoitsijat kuriin

#35 Grilli ja tupakat

16.08.2011 08:39

Grillaaminen ja tupakointi sinänsä eivät ole haitta muille kuin niitä harrastaville, mutta kun ne asetetaan muidenkin ulottuville ja kaikki ei kestä tupakan tuottamaa hajua kuin ei myös grillinkään rasvan hajuja parvekkeellaan. Kuinka monet kerrat tupakoitsijat ovat päätyneet keuhkoastmaan, aivoverenvuotoon, sydäntauteihin ym. kun verisuonet tukkeutuvat ja selkää särkee ja askeleet käyvät lyhyiksi. He ovat tiensä valinneet mutta se on väärin että kanssaihmiset terrorisoidaan kestämään tättä myös tahtomattaan. Tupakansavu leijuu usein yleisillä paikoillakin ja tupakoitsijat katsovat polttelupaikakseen aina sen mistä savut ja hajut kulkeutuvat sisätiloihin asti tai sitten kerrostaloissa poltto tapahtuu keittiön ilmastoinnin kautta ja hajuhaitat nousevat huippuimurin ansiosta ylimpiin kettoksiin asti.Kun sitten yrität parvekkeen oven kautta saada henkeä niin eikö sielläkin ole taas joku saastuttamassa ilmaa sitä kautta.On se kumma että tupakoitsijoilla on näin suuri valta pilata kanssaihmisten elinolot ja kiusata suoranaisesti heidän jokapäiväistä elämäänsä. MUTTAkuitenkin jos yrität saada asiaan jonkinlaista järkeä, eivät osakkeensa vuokranneet välitä huomauttaa asiasta häiritsijöille, ei taloyhtiön ihmiset allekirjoita paperia listatakseen tupakoinnin vastustajat ja isännöitsijä on mykkänä.Millä viet asian korjaamista eteenpäin, ei muuten kuin hankkimalla lääkärintodistuksen ettet tupakkaa kestä. Siihen taas vastaehdotus muuta pois jos et pysty olemaan näissä käryissä. MITEN VANHA IHMINEN SEN TEKEE JA MIKSI KUN ON JO VUOSIKYMMENET OLLUT TALON OSAKEASUJA. VUOKRALAISET TOISTEN ASUNNOSSA SAAVAT TEHDÄ MITÄ LYSTÄÄVÄT JA TERRORISOIDA KYMMENET MUUT.Olen sata prosenttisesti tupakanpolton lopettamisen kannalla. Tupakat myyntikieltoon.

O_

#36 Unelmani on tupakansavuton maa

01.09.2012 10:22

Olen tupakoinut passiivisesti silloin tällöin jo vuosikausia. Haluaisin lopettaa terveyteni tähden, mutta minun päätös tässä asiassa ei paljoa paina. Minulla ei myöskään riitä varat alituiseen hengityssuodattimen käyttöön, eikä juuri mikään hengityssuodatin edes kykene poistamaan kaikkia myrkyllisiä aineita tupakansavusta.

Nykytilanne on sietämätön. Tupakan polttaminen passiivisesti ja normaalistikin aiheuttaa aivosolujen liiallista kuolemista, verenkierron ja luuston heikentymistä, keuhko- ja hengitysongelmia sekä tottakai syöpäriskin. Osa on valmis tuhlaamaan sekä rahaansa että aikaansa ylläpitääkseen tätä ongelmaa... asia olisi naurettavuuden huippu, ellen kärsisi sen vuoksi päivittäin.

Jos olet tupakanpolttaja, ole hyvä ja tee kaikkesi lopettaaksesi. Minulla ei ole paljoa valtaa vaikuttaa ongelmaan, mutta sinulla on. Tupakan kaikki hyödyt ovat korvattavissa terveellisillä ja kaikin puolin paremmilla vaihtoehdoilla, joten ainoastaan addiktio tai mahdollinen sosiaalinen paine ovat sinua vastaan. Olen varma että elämäsi paranee lopetettuasi ja toivon että sinäkin uskot näin. Ole hyvä ja lopeta.
VV

#37 Re:

01.09.2012 12:49

#2: Ahti Hietanen -

Ensinnäkin suurin osa tupakanpolttajista ei todennäköisesti näkisi niin paljoa vaivaa asian eteen, etenkin kun tuossa vaiheessa esim. sähkötupakan hankkiminen/käyttäminen tulisi helpommaksi ja halvemmaksi. Toisekseen koska tupakan hankkiminen olisi jo itsessään hyvin vaikeaa, ei nuoretkaan saisi sitä likimainkaan yhtä helposti kuin tällä hetkellä. Näin ollen ainakin tulevaisuudessa tupakka olisi enää huume muitten joukossa.

Maamme ei todellakaan joutuisi "kaaokseen". Ymmärrän kyllä kantasi. Monet varmasti salakuljettaisi tupakkaa. Monet varmasti yrittäisivät hukuttaa addiktionsa alkoholilla, joka johtaisi toisenlaisiin ongelmiin. Lainvastaisuus saattaisi lisääntyä Suomessa yksinkertaisesti kapinallisuudenkin vuoksi. Tupankankieltolailla tämä maa tulisi silti ylivoimaisesti nykyistään paremmaksi paikaksi elää.

Ja eihän tässä mitään vankilaa paljoa tarvita. Tupakanpoltolle tulisi lähinnä asettaa tähtitieteelliset sakot (josta voisi osan antaa palkkioksi poliiseille annetuista vinkeistä) ja sen jälkeen kiinnijääneelle tulisi vain antaa apua/hoitoa. Salakuljettajille voisi aluksi pistää jättisakot ja toistuvasta yrityksestä vasta vankilatuomion. Näin myös saataisiin alussa osa menetetyistä verorahoista takaisin.