Haluan itse päättää työpäiväni pituuden

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Haluan itse päättää työpäiväni pituuden.


Vieras

#1 Palautumisen merkitys ikääntyvillä hoitajilla

09.03.2012 13:33

Olen itsekin tehnyt parikymppisenä pelkkää "pitkää päivää" vuositolkulla. Silloin se tuntui järkevältä, koska pystyi yötäpäivää töitä tekemällä "ansaitsemaan" säännöllisesti pidempiä vapaita. Matkusti ja juhli verenmaku suussa. Nyt vanhempana ja toivottavasti vähän viisaampana muistan myös silloisen yksikköni korkeammat sairaspoissaolot ja epäterveen työn ja vapaa-ajan suhteen.
Tottakai voi välillä haluta tehdä pitkänkin vuoron, syystä tai toisesta. Mutta että koko ajan ja useita vuoroja listalla? Ei ole yksikölle tehokasta, sairastuttaa työntekijän ja ennenkaikkea ei ole potilasturvallista!

Vieras

#2

09.03.2012 13:37

Ymmärrettävä adressi: adressin perustelut ovat varmasti allekirjoittaneille tosiasioita. Haasteelliseksi homman tekee kuitenkin se, että adressi hakee oikeutta työehtosopimuksen ja työnantajan työsuojeluvelvoitteen kustannuksella. Vaikka ihmiset jaksavat yksilöllisesti eri tavoin, tutkimukset tukevat työehtosopimuksen mukaista tuntirajaa (max. 10 tunnin työvuorot). Etenkin vastuullinen työ, mahdollinen kova kuormitus ja työuupumus tukevat normaalimittaisissa työvuoroissa pitäytymistä yksilöllisistä intresseistä huolimatta. Tämä on myös potilasturvallisuus asia. Kymmenen tunnin työnteon jälkeen hoitaja ei ole enää parhaimmillaan (jos ei kohta lääkärikään).

Vieras

#3

09.03.2012 15:14

Koskeeko työvuoron pituuden rajoittaminen myös päivystyksiin? Eli mitenkä jatkossa järjestetään viikonlopun kestävä päivystysaika? Pilkkomalla viikonloppu 10h jaksoihin? Siinä ei ole mitään järkeä! Sen puolen tuossa rajoituksessa ymmärrän, että kaikki eivät ymmärrä oman työkykynsä rajoja ja tekevät useita pitkiä työpäiviä huolimatta siitä, että oikeasti ei jaksa. Sitten ollaan saikulla, kun ei palaudutakaan niin nopeasti kun on kuvitellut.

Vieras

#4

09.03.2012 15:30

Mielestäni on hyvää, että tulee ohjeet.
Nyt ilmeisesti jokaisella toimialueella omat käytännöt, työntekijät eivät ole tasa-arvoisessa asemassa. Kaikilla ei ole ollut tällaiseen työaikajärjestelyyn mahdollisuutta vaikka olisi ollut halua.


Vieras

#5

09.03.2012 15:35

Joissakin työpisteissä voi tehdä yksittäisiä pitkiä päiviä suunnitellusti, ja tämä auttaa saamaan pidemmän vapaan johonkin kohtaan työntekijän tarpeen mukaan. Tämä jousto palvelee työssä jaksamista. Eikö suunniteltu pitkä vuoro ole parempi kuin äkillinen hoitajavajeen vuoksi tehty pitkä vuoro, johon ei ole voinut varautua. Jos taas nämä äkillisetkin kielletään, niin joudumme sulkemaan potilaspaikkoja, sillä emmehän koskaan saa niin paljoa hoitajia että kaikkiin poissaoloihin olisi tekijä. Pallo onkin syytä heittää sinne missä oikeat syyt väsymiseen ovat.

Vieras

#6

09.03.2012 16:05

Toiset hoitajat saavat parempaa palkkaa kuin toiset, toisilla on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa työaikaansa. Toisten oikeuksien heikentämisen vaatiminen/tukeminen ei paranna omia olosuhteita; reilumpaa on pyrkiä lisäämään omia vaikutusmahdollisuuksia työssäviihtyvyyteen. Moni hoitoalalla työskentelevä on esim. yksinhuoltaja tai muutoin tilanteessa jossa mahdollisuus vaikuttaa omaan työaikaan on ensiarvoisen tärkeää, heille tälläinen pitkien päivien tekemismahdollisuus voi olla ensiarvoisen tärkeää. Myös työstä palautuminen on yksilöllistä; tuskin on työaikamallia joka sopii universaalisti kaikille yhtä hyvin. Aikuinen työntekijä varmasti pystyy itse päättämään mikä työaikamalli parhaiten tukee jaksamista. Yksittäisen jaksamisongelman voi ratkaista yksilöllisesti, universaali yhtä-ja-samaa-kaikille -malli luo oletettavasti enemmän ongelmia kuin tarjoaa ratkaisuja.

Vieras

#7 Laki on kaikille sama

09.03.2012 16:21

Avi on puuttunut ylipitkiin vuoroihin sen vuoksi, että PSHP ei noudata työaikalakia eikä sopimuksia salliessaan yli 10h työvuorot.
Tutkimuksia on määrätön määrä siitä, miten keskittymiskyky, joustavuus ja tarkkaavaisuus laskee kun 8h on kulunut. Hoitajat väittävät työnsä olevan alipalkattua suhteessa vaativuuteen, mutta ovat silti sitä mieltä, että tätä työtä voi tehdä kaksi työvuoroa putkeen? Ristiriitaista!

Vieras

#8 Re: Palautumisen merkitys ikääntyvillä hoitajilla

09.03.2012 21:02

#1: - Palautumisen merkitys ikääntyvillä hoitajilla

Tässä ei nyt todellakaan ole kyse mistään matkustamisen ja juhlimisen yhdistämisestä. Jos lukisit hieman tarkemmin adressin kuvausta, niin ymmärtäisit sen ehkä itsekin. Kyseessä on runsaat kustannussäästöt ja lasten etusijalle asettaminen.


Vieras

#9 Re: Laki on kaikille sama

09.03.2012 21:04

#7: - Laki on kaikille sama

Osaatko laskea? 12,5 tuntia ei taida täsmätä kahta vuoroa? Ja vapaissahan se näkyy.


Vieras

#10

09.03.2012 23:03

Kyllä minä ainakin vaihdan työpaikkaa jos ei pitkiä saa tehdä, tai yövuoro lyhennetään 10 tuntiseksi sillä seurauksella, että ilta vuoro pitenee ja siten lepo aika ilta ja aamuvuoron välissä lyhenee entisestään. Ainakin omassa työyksikössäni iltavuoro on työtahdiltaan huomattavasti aamua kevyempi ja menee "siinä sivussa" aamuvuoron perään. Myös työn rytmitys ja päivän suunnittelu onnistuu paremmin kun on tavallaan 2 vuoroa aikaa tehdä päivän askareeet, myös potilaalle tämä antaa enemmän vaikutusmahdollisuuksia hoitoonsa.
Kyllä kokonainen vapaapäivä on aina palautumisen kannalta parempi kuin aamuvuoron jälkeiset tai iltavuoroa edeltävät muutamat tunnit!

Vieras

#11

10.03.2012 19:58

voisko joku kertoa mistä ko asiasta löytyy tietoa 'mustaavalkoisella'. Yritin töissä muistiota lukea, mutta mitään tähän viittaavaa en löytänyt.
Anna Sarta-Grönroos
Adressin tekijä

#12 Re:

10.03.2012 21:28

#11: -

HR-työryhmän kokouksessa maanantaina 5.3. on käsitelty asiaa ja se kokouspöytäkirja pitäis olla luettavissa intrasta. Tieto on tällöin  mennyt eri toimielueiden ylihoitajille, joiden tulisi infota omien toimialueidensa yksiköitä, mutta suuressa osassa yksiköistä ei asiasta ole vielä mitään tietoa. Alkuviikosta tulemme laittamaan pshp:n sisäisessä s-postissa linkkinä tämän adressin ainakin niihin yksiköihin, joissa tiedämme tehtävän paljon pitkiä työpäiviä. Sanaa tulee levittää! Kysykää esimiehiltänne asiasta, heillä tieto pitäisi olla tai ainakin niillä toimialueiden ylihoitajilla.

 


Vieras

#13 Re: Re:

11.03.2012 06:00

#12: Anna Sarta-Grönroos - Re:

Kiitos, löysin muistion. Erikoista, en muuta osaa sanoa. Toivoisin, että seuraavassa kokouksessa voisi puuttua liian lyhyisiin iltavuoroihin.


Vieras

#14

11.03.2012 16:01

Mistä se muistio löytyy, mailin linkkiä kun klikkaa, niin tulee vain ilmoitus: on tapahtunut virhe.

Vieras

#15

11.03.2012 16:09

Löytyy vain 5.3 esityslista

Vieras

#16

11.03.2012 17:39

Muistiot on tuon esityslistan alapuolella, olisiko päiväys ollut 28.2?
Anna Sarta-Grönroos
Adressin tekijä

#17 Re:

11.03.2012 20:26

#16: -

Linkki on laitettu ilm. suoraan liitetiedostoon ja pshp:n intrassa se ei valitettavasti toimi. Olen menossa huomenna töihin niin voin laittaa linkin uudelleen. Tuleeko mieleen kenellekään mitä muita ryhmäsähköposteja on, kenelle viesti kannattaisi laittaa? Millä muilla osastoilla tehdään säännöllisesti yli 10 tunnin työpäiviä?

 


Vieras

#18

11.03.2012 21:45

ta1:llä ainaki tehdään tuplavuoroja ja yksistään normi Yövuoro on 10.5.

Vieras

#19 Re: Re:

11.03.2012 21:48

#17: Anna Sarta-Grönroos - Re:

intrasta luin mustien, että toimi ainakin eilen. tosin päiväys oli ainakin linkistä eri kuin 5.3.


Vieras

#20

12.03.2012 07:05

Mitä ihmeen vouhotusta tämä nyt taas on??? Olen edelleen sitä mieltä, että minä itse tiedän mitä jaksan ja mitä en. Minun jaksamisestani ei todellakaan tiedä kukaan muu kuin minä itse. Tähän astikin pitkienpäivien teko on ollut täysin vapaaehtoista eikä niitä ole ollut pakko tehdä jos ei halua / jaksa.
Edelleenkään en ymmärrä jos joku yksilö ei jaksa tehdä pitkää työvuoroa niin miksi se pitää kieltää kaikilta = kollektiivinen rankaisu.
Lisäksi mikäli yli 10 tunnin työpäivien teko kielletään hoitajilta niin kaiketi myös lääkäreiltä eli samat säännöt tottakai kaikille, eikö niin.
Mistähän ihmeestä PSHP aikoo hommata hoitajia paikkaamaan sairaslomat, koska eihän sitä hoitajaparat jaksa sitten tehdä silloinkaan pitkää vuoroa kun se johdon mielestä on "tarpeellista jopa suotavaa".
Elina Kulmala

#21 Ergonomian kannalta

12.03.2012 07:50

Mielestäni pitäisi luottaa siihen että jokainen itse tuntee omat rajansa jaksamisen suhteen. Työergonomian kannalta on todettu että mitä enemmän työntekijä pystyy vaikuttamaan omien työvuorojensa suunnitteluun, sen mielekkäämpää työskentely on. Entä lastenhoidon järjestelylle tästä koituvat seuraamukset. Monet pystyvät näin pitämään pienet lapsensa enemmän kotona pois päivähoidosta tekemällä silloin tällöin pidemmän työvuoron. Lapselle se ainakin on selkeästi parempi ja varmasti myös vanhemmalle joka näin voi viettää aikaa lapsensa kanssa.
Vähän lastentarhatouhua tuollainen "me tiedämme mikä teille on parasta" touhu.
rivistä

#22

12.03.2012 11:27

Miten on kun työnantaja on pyytänyt yllättävissä poissaoloissa tekemään p-päivän, missä olit laki silloin?
Nythän on vedottu työaikalakiin, ja hyvä että sellainen on olemassa, mutta ihmetyttää tällainen "holhoaminen" tässä asiassa. Nyt on ollut useasti työnantajalle pelastus, että näitä pitkää päivää tekeviä on ollut saatavilla.. Odotan mielenkiinnolla miten yllättävät poissaolot aiotaan korvata, jos p- päivät kielletään.

Vieras

#23

12.03.2012 14:14

Olen juuri noista jaksamissyistä siirtynyt pitkien päivien tekoon. Useita vuosia takana pääsääntöisesti pelkkiä pitkiä vuoroja 14,5 h/työpäivä. Näin jaksan parhaiten! Elämässä on muutakin kuin työ. Pitkien päivien etuna on se, ettei ole jatkuvaa työhönvalmistautumista, eväiden tekoa jne.Pelkkä iltavuoro vie koko päivän pilalle, jatkuvaa kelloon kyttäämistä koska on lähdettävä töihin. Itse tiedän parhaiten kuinka jaksan. Positiivistä palautetta tulee myöskin lapsipotilaiden vanhemmilta. Heidänkään ei tarvitse olla selvittämässä asioita moneen kertaan. Hoidon jatkuvuus sujuvaa.

Vieras

#24

12.03.2012 14:25

Ymmärtääkseni Avi:n pitkien päivien kieltämispäätöksessä on kyse suunnitelluista pitkistä päivistä, ei yllättävistä tilanteista. Ja on hyvä muistaa että kenenkään ei ole pakko jäädä tälläkään hetkellä oman työvuoronsa päälle tekemään toista vuoroa.

Vieras

#25

12.03.2012 16:27

Eikohän me voitaisi olla jo tällä vuosituhannella ja itse päättää teemmekö yli 10 tuntisia päiviä vai emme. Eikö se ole sitä joustavuutta työajoissa kun itse saamme työmme määrän määrittää.