Aalto-yliopiston kielikeskuksen laajan kielivalikoiman puolesta

Esperantisti
Vieras

#26

24.05.2013 10:13

Määritelmä "harvinainen kieli" on niin läheistä sukua nimitykselle "toisarvoinen kieli", että se on rasistinen samaan tapaan kuin väite, että jokin kieli olisi jotakin toista etevämpi. Mitä tulee kansainväliseen elämään ja kielivalintoihin, kansalliset kielet ovat siinä aina vajaita ja tilapäisiä ratkaisuja, apukieliä.

Italian puolesta

#27 Italia takaisin!

24.05.2013 12:24

Viisaita mielipiteitä tässä edellä kielivalikoiman laajuuden tärkeydestä.
Onko huippuyliopistolla - Università d'eccellenza:lla -
varaa luopua monikielisyydestä?

Juuri tänään on tullut tieto, että Milanossa hallinto-oikeus on antanut negatiivisen päätöksen Milanon teknillisen yliopiston johdon ajamaan tutkintojen 100%:n englanninkielisyyteen: http://milano.corriere.it/milano/notizie/cronaca/13_maggio_24/no-all-inglese-come-lingua-esclusiva-il-tar-ferma-il-politecnico-di-milano-federica-cavadini-2221294413971.shtml

Löytyy myös: www.corriere.it No all'inglese come lingua esclusiva
Il Tar ferma il Politecnico

Yksinkertaisesti argumentoitu englanti ei voi olla huippuyliopiston opiskelu/opetuskieli.

Vieras

#28

24.05.2013 13:02

Anteeksi, mutta kirjopitan ranskaski.
J'ai habité presque 13 ans en Finlande, à Helsinki, et j'ai pu voir la facilité que les finlandais(es) ont pour parler une langue étrangère! J'ai plusieurs amies qui sont du coup polyglottes!!! Il est certain qu'il serait dommage que certaines langues ne soient plus apprises dans votre école. J'espère que vous allez obtenir gain de cause.Onnea!

Vieras

#29 Re:

29.05.2013 09:16

#24: -  

 Italian kielen opetus oli erittäin hyvä Aallossa, italia takaisin!


Vieras

#30 Japaninkielisen yritysviestinnän opetus ehdottomasti säilytettävä kauppakorkeakoululla

31.05.2013 11:48

Japanin opetus säilytettävä ehdottomasti. Eikä vain kieliksekuksen tarjoamalla opetuksella, nimenomaan Japaninkielisen yritysviestinnän opetus kauppakorkeakoululla on todella tärkeää.
Japanin opiskelija ja vaihtoon haluava

#31 Englannin osaaminen on jo itsestäänselvyys

01.06.2013 11:21

Resursseja kyllä löytyy sieltä Aallon hallinnon rattaista, minne sitä tuppaa häviämään häpeämättömän paljon. Yliopisto on ensisijaisesti opiskelijoita, ei päättäjiä varten. Monipuolinen kielitaito on ollut suomalaisten valttikortti jo pitkään, halutaanko se todella ulkoistaa?

Vieras

#32

01.06.2013 16:14

Jos Aalto haluaa kilpailla kansaainvälisesti, niin kielten opetuksen supistaminen on kaksi askelta taaksepäin!
Valoja päälle!

#33 Loogistako?

03.06.2013 18:07

Kansainvälinen huippuyliopisto ja kielivalikoiman supistaminen; ihan sama miten tätä asiaa katson, niin jotenkin nämä kaksi asiaa eivät mielestäni millään tavalla sovi samaan virkkeeseen.

Itse olen japania opiskellut "TKK:lla" kaksi vuotta. En itse ollut ehkä se kaikkein ahkerin ja motivoitunein opiskelija niillä kursseilla, mutta ihailin sitä, miten n. 20 hengen opiskelijaryhmä oli oikeasti todella motivoitunut ja jaksoi panostaa opiskeluun. Kurssit menivät täyteen. En näe mitään syytä miksi poistaa sellaisen kielen opetus, jonka opiskelijat ovat motivoituneita etenkin kun kyseinen kieli on yhden maailman isoimman teknologiayhteisön äidinkieli.

Vieras

#34

03.06.2013 18:51

Sulaa hulluutta supistaa japanin kielen opetusta, kun maailmantalouden painopiste siirtyy kohti itää ja japanilaisten kiinnostus Suomea kohtaan on huipussaan.
Sharkie

#35

04.06.2013 07:48

Nimenomaan tietotekniikan opiskelijana näen japanin todella mielekkäänä ja hyödyllisenä vaihtoehtona vieraaksi kieleksi, sillä ilman kielen ja kulttuurin tuntemusta ei Japanin markkinoille ole juurikaan asiaa. Ja kun ottaa huomioon, kuinka suuri tekijä Japani tänäkin päivänä on tekniikan maailmassa, ei voi kuin ihmetellä, miten opetuksen lakkauttamista voidaan harkita. On myös hyvä ottaa huomioon, kuten ylläkin on mainittu, että järjestetyt ryhmät ovat järjestään sekä täysiä että erittäin motivoituneita. Perusteltavia syitä supistamiselle ei vain tunnu löytyvän.

Tottakai laaja kielikurssien tarjonta on yleisestikin kansainvälisesti merkittäväksi laitokseksi pyrkivälle Aallolle elintärkeä. Prioriteetit kuntoon ja katse horisontin tuolle puolen! :)

Vieras

#36

04.06.2013 09:02

Maailmantalouden painopiste ON JO siirtynyt Aasiaan. Suomalaisille japanin kieli on luonteva portti itä-aasialaisiin kieliin ja kulttuureihin. Meidän kanattaa hyödyntää tämä mahdollisuus!
kukku det

#37 Onhan opetus jo monipuolista

04.06.2013 10:33

Jag studerar VID Aalto Universitet. Kan jag få mina studiepoänger?

Vieras

#38

04.06.2013 11:16

Japanin opetusta ei saa vähentää, se on erikoisuus, jolle riittää opiskelijoita, ja jota ei muualta saa yhtä hyvänä.

Vieras

#39

04.06.2013 17:44

täysin naurettavaa, karsikaa siitä ruotsista ennemmin!
Ei se määrä vaan laatu

#40 HS 4.6.2013

04.06.2013 19:52

Helsingin Sanomien artikkelissa Aalto-yliopisto karsii kielten opetusta (4.6.2013) on useita epäkohtia. Ensinnäkin portugalin ja italian opetusta ei voi verrata, sillä italiassa on pitkälle mietitty, kunnianhimoinen ohjelma kahdella kampuksella (Töölö ja Otaniemi). Kummallakin kampuksella ohjelma kulminoituu CEMS-tason (The Global Alliance In Management Education) osoittamiseen itse testillä tai simulaatioilla. Siis muukin kuin alkeistaso kiinnostaa!
voglia di portare a termine il livello CEMS

#41 Re: HS 4.6.2013

05.06.2013 08:03

#40: Ei se määrä vaan laatu - HS 4.6.2013

Sain tietää Aalto-yliopiston kielivalikoiman supistamisesta vasta, kun olin jo suorittanut osan italia 5 -kurssia, joka siis on CEMS-tason kurssi. Olin aiemmin tänä keväänä 2013 sopinut italian opettajan kanssa, että teen kurssiin vaadittavat kirjalliset tehtävät tänä kesänä ja syksyllä 2013 suoritan testisimulaatiot. Minulla on suoritettuna osa kurssin suullisia vuorovaikutusesityksiä. Kyseisen kurssin suorittaminen loppuun on minulle tärkeää paitsi opintopisteiden takia myös siksi, että päätän diplomi-insinööri -opintoni Rooman La Sapienza -yliopistossa keväällä 2014, jolloin paras mahdollinen italian kielitaito edesauttaisi oppimistani.


Vieras

#42

06.06.2013 23:25


Päätös italian ja japanin opetuksen lopettamisesta
on absurdi, omaan nilkkaan sahaamista...

Vieras

#43

10.06.2013 14:38

On pelottavaa kehitystä, että aina laadukkaalla ja laajalla kielitarjonnalla ja kieltenopetuksella itseään markkinoinut yliopisto supistaa tarjontaansa niin, että moni lähiölukio kykenee laajempaan kielitarjontaan!

Vieras

#44

10.06.2013 18:17

Kielten hyödyllisyyttä ei voida mitata tilastoilla, sillä hyöty muodostuu osaamisesta, kokemuksesta, intohimosta ja kiinnostuksesta. Pakkoruotsin suosiota ei kasvateta tuntien määrän kasvattamisella vaan sillä, että lukija kokisi kielen itselleen hyödylliseksi. Pakkoruotsi on kuin pakkoavioliitto. Japanin kieli on avannut monia työväyliä suomalaisille itään ja tehnyt Suomea enemmän tunnetummaksi idässä kuin koskaan aikaisemmin. Japanilaiset ovat kiinnostuneita Suomesta ja suomalaiset Japanista. Tätä asiaa pitäisi tukea ja japanin kielen lakkauttaminen entisestä Kauppakorkeakoulusta ei millään tavalla vahvista tätä kumppanuussuhdetta vaan tuntuu päin vastoin asian hankaloittamiselta, joka on kummastakin suunnasta täysin luonnollinen.

Vieras

#45

10.06.2013 18:55

Otaniemessä saamani japaninkielen opetus oli edellytys pääsylleni vaihto-opiskelemaan erääseen Japanin parhaista teknisistä yliopistoista. Työelämään tultuani japaninkielentaidolleni on ollut kysyntää firmassani, jossa olen hyödyntänyt kykyjäni kansainvälisissä projekteissa ja työmatkoilla Japanissa. Olen varma että kielitaitoni tulee hyödyntämään minua myös jatkossa.

Vieras

#46

11.06.2013 13:58

Japanihan on 3. suurin talous maailmassa bruttokansantuotteella mitattuna Yhdysvaltojen ja Kiinan jälkeen, ks. esim. Maailmanpankin tilastoja:

http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?order=wbapi_data_value_2011+wbapi_data_value+wbapi_data_value-last&sort=desc

On hieman vaikea ymmärtää logiikkaa jolla japanin kieli hävitetään Aalto-yliopistosta kokonaan. Luulisi että japanin kielen osaamisesta olisi suomalaisille merkittävää etua kun yritetään tehdä japanilaisten yritysten kanssa kauppaa.

Vieras

#47

11.06.2013 14:14

Japanin kielen korkeakouluopetusta ei voida siirtää työväenopistojen opettajien harteille. Työväenopistoissa kieltä opetetaan kansantajuisesti, kun taas korkeakouluissa sitä opetetaan tulevaisuuden liikemaailmaa varten.

Vieras

#48

14.06.2013 14:54

Monipuolinen kielitaito edistää ulkomaankauppaa ja tuo vaurautta Pohjolan perukoille!

Vieras

#49

16.06.2013 16:57

Sha'banはMukajアルバニアのミュージシャンである。私はあなたの健康と幸福をお祈りしております。

Vieras

#50

19.06.2013 11:01

I heart Finland!!!