Musiikkiluokka kuuluu Jyväskylään

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Musiikkiluokka kuuluu Jyväskylään.


Vieras

#1

06.03.2014 20:07

Kypärämäen koulussa olen itse aloittanut kouluni ja silloin opettaja Tellervo Perälampi oli musiikkiin suuntautuva. Hän pyrki panostamaan aktiivisesti musiikkiluokkien syntyyn. Musiikkiluokat perustettiin Jyväskylään ja sen myötä syntyi musiikkiluokkien kuoro Vox Aurea, joka on niittänyt mainetta ympäri maailman.

Vieras

#2

06.03.2014 22:09

perustelen tutkimuksen tuloksilla
Tanja

#3 Epäoikeudenmukaista

07.03.2014 09:29

Viime keväänä läpäisseitä oli suunnilleen saman verran ja luokka perustettiin.
Musaluokkalaiset liitettiin samaan luokkaan 3a ryhmän kanssa. Käsittääkseni tuo "yhdistelmäluokka" on toiminut mainiosti. On epäoikeudenmukaista, etteivät testin läpäisseet saa mahdollisuutta aloittaa musiikkiluokkaa "säästösyihin" vedoten.
Ratkaisuja löytyy, jos niitä haluaa etsiä.
KAP

#4 Jo on aikoihin eletty!

07.03.2014 13:23

Seurasin yli 30 vuoden ajan lähietäisyydeltä Jyväskylän poliittisten päättäjien linjatonta poukkoilua kulttuurin saralla. Konserttisalifarssin monet näytökset vuosien varrella ovat jo osaltaan tuoneet kaupungille kyseenalaista kuuluisuutta (onnea silti viimeisimmälle konserttisalihankkeelle!).
Viimeisenkin musiikkiluokan alasajo on toimenpide, joka kertoo kaupungin koulutoimen piirissä vallitsevasta rajoittuneesta ajattelusta. Nykyinen taloudellinen tilanne näyttää tulleen kuin tilattuna, sillä siihen vedoten voidaan oikeuttaa monet hätäiset päätökset, joiden vaikutuksia tulevaisuuteen ei viitsitä/ymmärretä miettiä. Tässä on malliesimerkki sellaisesta.
Jos tahtoa löytyy, on varmasti mahdollista vielä korjata se, mikä korjattavissa on, välttää skandaali ja löytää musiikkiluokille vielä sija JKL:n koululaitoksessa.
Entisen kotikaupunkini maine ei enää kaipaa lisää kolhuja kilpeensä.

Vieras

#5

07.03.2014 13:54

Oma tytär kävi musiikkiluokat Kypärämäen koulussa, Jyväskylässä: Kaikkeen koulun jälkeiseen elämään vaikuttanut hieno ratkaisu.
SS

#6 Tämä on tärkeämpää kuin moni oivaltaa!

07.03.2014 18:02

Jyväskylän musiikkiluokilta on kasvanut edustava joukko maamme eturivin muusikoita ja säveltäjiä. Ammattilaisia taidemusiikkiin, jazz- ja popmusiikkiin, kansanmusiikkiin... on lauluyhtyeitä, kapellimestareita ja ammattilaisten ohella tärkeimpänä suuri joukko musiikin taitavia harrastajia, jotka levittävät taidoillaan ja asenteellaan iloa moneen yhteisöön ja seuraavalle sukupolvelle. Keskusteluissa muusikoiden kanssa tulee nopeasti esille, että hämmästyttävän monella on musiikkiluokkatausta. Ja monesta suusta on kuultu, etteivät he olisi alalla ilman musiikkiluokkia. Itse kuulun samaan joukkoon ja olen musiikkiluokille todella kiitollinen. Musiikkiluokilla kasvaa ihan erityisellä tavalla joustavat yhteistyötaidot, esiintymiskyky ja itseluottamus. Kyse ei ole vain muutamasta lisämusiikintunnista, vaan toiminta on erityistä koko koulupolun ajan musiikkiaktiviteettien ansiosta kaikkine esiintymisineen ja yhteisprojekteineen. Tämä toiminta ansaitsee satsausta! Musiikkiluokkien näivettyminen on iso isku koko kaupungin kulttuurielämälle! Jyväskylän kokoisessa kaupungissa voi myös edellyttää lapselleen löytyvän musiikkiluokkatoimintaa. Entiselle musiikkiluokkalaiselle on vanhempana suuri suru, jos lapselleen ei voi tarjota samaa hyvää, mistä itse on saanut nauttia.
Taina Koponen

#7 Kiitokset jokaiselle allekirjoittaneelle!

07.03.2014 19:10

Olen ensi viikolla tekemässä kuntalaisaloitetta/vetoomusta Jyväskylän sivistyslautakuntaan, jotta saisimme päätöksen musiikkiluokan "välivuodesta" uudelleen käsittelyyn. Laitan tämän adressin vetoomuksen liitteeksi, joten jokainen ääni on tärkeä!
MEK

#8

07.03.2014 19:35

Molemmat lapseni ovat käyneet muusikkiluokat. Toisesta on tullut musiikin ammattilainen ja toinen on aktiivinen musiikin harrastaja (laulaa kuorossa ja soittaa kamariorkesterissa).
Nyt ensimmäinen lapsenlapseni on aloittamassa koulutaivaltaan ja odottaa jo innokkaasti pääsevänsä Kypärämäen musiikkiluokalle. Monet tutkimukset osoittavat musiikin vaikuttavan monin tavoin myönteisesti lapsen kehitykseen. Toivottavasti päättäjät osaavat arvostaa tätä.
KAP

#9 Miksi?

07.03.2014 21:43

Onko kukaan miettinyt/tutkinut, miksi musiikkiluokille hakeutuminen on JKL:ssä vähentynyt? Onko toisluokkalaisille tarjottu tietoa musiikkiluokalle pyrkimisestä? Omat kokemukseni ovat vuosien takaa, mutta silloin kaikille meni kirjallinen tiedotus ja lisäksi musiikkiluokanopettajat kiersivät kouluilla jakamassa tietoa,muistaakseni kielivalintojen tiedotustilaisuuksien yhteydessä.
Nykyisin tämä tiedottaminen on entistä tärkeämpää, sillä kilpailevia valintavaihtoehtoja on paljon enemmän kuin ennen.

Vieras

#11

08.03.2014 02:49

Musiikkiopetus on jokaisen suomalaisen oikeus!
Musaluokkalaisen äiti

#12 Re: Miksi?

09.03.2014 14:09

#9: KAP - Miksi?

Yhtenä suurena ongelmana koen huonot kulkuyhteydet. Taitaa olla vain vaajakosken suunnasta, kun kulkee bussiyhteys suoraan Kypärämäkeen, ilman vaihtoja. Muista suunnista tulevilla on bussien vaihtoja edessä. Kaikki kolmannen luokan aloittavat eivät ole kypsiä kulkemaan monella eri bussilla itsenäisesti. Eikä kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta kuljettaa lasta aamulla kouluun ja iltapäivällä kotiin.

Muori Pekkarinen, Lontoo

#13 Re:

14.03.2014 07:45

#1: -

Ja onhan Jyvaskylastä lähtöisin myös kansainvalinen laulajalegenda Matti Nykanen. Liekö sitten Kyrpamaen koulun Tellervo Peralammen priimusoppilaita hankin...

Entinen musiikkiluokan oppilas

#14

19.07.2014 16:33

Itse olen ollut Tellervo Perälammen musiikkiluokan oppilas. Teimme myös levyn "Metsot Soittimella". Sain semmoisia kokemuksia, joita on tosi hienoa näin vanhempanakin muistella. Kiitokset Tellervo Perälammelle musiikin opetuksesta ja hienoista musiikki kokemuksista.