KEHITYSVAMMAISILTA VIEDÄÄN YSTÄVÄT

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista KEHITYSVAMMAISILTA VIEDÄÄN YSTÄVÄT.

arto kukkonen
pieksämäki

#1 Näinhän sen kuuluukin olla

20.12.2009 16:57

RAY apurahathan ovat tarkoitettu yleishyödyllisiin käyttökohteisiin kuten vaalirahoituksiin. Yksittäisen ihmisen x150 000 auttaminenhan ei ole yleishyödyllistä toimintaa millään muotoa, koskapa ajatustapaa "parasta viriketta ihmiselle on toinen ihminen" ei voida käyttää vaalikampanjoissa, tai yleensäkään millään tavalla kansalaisten kyykyttämiseen.
Eläinkaupoista saa oppaita, joissa neuvotaan luomaan lemmikille mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen kaltaistensa kanssa. Kaupungit ovatkin rakentaneet koirapuistoja yms, joten miksei mahdollisuutta sosiaaliseen kanssakäymiseen suoda ihmiselle, joka/jotka eivät siihen itse kykene.
Eräässä presidenttifoorumissa arajärvi sanoi että jokaisella meillä on ihmisarvo. Ilmeisesti juttu on näin että se arvo mitataan tittelin ja tilin saldon mukaan.
Sari Riskumäki
Jalasjärvi

#2 Niinpä niin..

20.12.2009 22:14

Parin päivän päästä tulee 9 vuotta siitä, kun saimme kehitysvammaisen pojan. Noin 8 vuotta sitten diaknosoitiin epilepsia, astma ja infektioherkkyys arkeemme mukaan, sekä vaikea näkövamma sekä kuulonalenema. Ja näitten vuosien aikana kaikkea muuta pientä. Mutta, en valita!
Mutta sitä ihmettelen, että voiko olla niin, ettei kellään virkamiehellä jonka työnantaja on kunta, kaupunki tai valtio ole kehitysvammaista ja tai pitkäaikaissairasta lasta tai läheistä ihmistä?
Kysymykselläni viittaan siehen, että asioidessani kyseisten virkamiesten kanssa he eivät tiedä mistään mitään mikä liittyy kehitysvammaisen ihmisen tai hänen läheisensä elämän helpottamiseen ja yksinkertaistamiseen ja minun pitää asiani / tietoni usein tarkistuttaa lakimieheltä.
RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE!
anita lautamäki
seinäjoki

#5

23.12.2009 18:42

Olen vaikeavammaisen aikuisen äiti. Lapseni kuolaa, hän ei pysty puhumaan, hän käyttää pyörätuolia ja vaippoja. Asuntolassa hän ei asu eikä hän haise. Ystävää hän siitä huolimatta kaipaa. Äitinä toivon sydämestäni, että hän saisi elää tasa-arvoista elämää, johon kuuluisi ystävät ja muut sosiaaliset suhteet. Valitettavasti se on mahdotonta jos ympärillämme on monia, samoin kuin nimimerkki Miä^^ ajattelavia ihmisiä. Meistä ihmisistä ikääntyessä suuri osa tarvitsee kaikissa toimissa toisen ihmisen apua, saatammepa jopa kuolata ja tarvita vaippoja. Toivottavasti silloin viimeistään nimimerkin silmät aukeavat ja hän ymmärtää, että ystävät ovat aina kullan arvoisia! Jokaiselle meistä!
Anita Lautamäki
arto kukkonen
pieksämäki

#6 Miä ^^ Ympäröity panssarilasein

29.12.2009 22:00

Eikä sekään riitä päivänä, jolloin Mr Murphy saapuu kylään ja jos huonosti käy Miä ^^kin pääsee tutustumaan vaippoihin ja ruokalappuihin ym. pahasti vammautuneen iloihin, joita kirkastaa muistikuva ajasta ennen... Vaikeastivammaisena syntynyt ei välttämättä voi vaikuttaa paljonkaan elämänsä kulkuun mutta on monia, jotka voivat.
PS: Miä ^^ älä nukahda sen entterin päälle
Eija Toivola
Jalasjärvi

#7 Ystävänä haluan tietoa ja vertaistukea toimintaan

30.12.2009 15:15

Olen ollut täällä Jalasjärvellä ystävätoiminnassa mukana. Asia kiinnostaa kovasti. Koskaan ei tiedä mitä voi sattua kelle vaan, vaikka olis ns. "terve ihminen". Vammaiset ovat meille merkkinä: Yleensä aitoja ihmisiä. Eivät voi omalle kohtalolleen mitään. Me voimme olla siinä mukana auttamassa, kuulemassa. Huomaamassa oman onnekkuutemme. MIKSI VALITAMME NIIN VÄHÄSTÄ? On kiva kun on odotettu. Laitetaan terveisiä kotiin, kun lähden. Toivomuksiakin kuuluu. Ja palaute on suoraa: Minä: Tuletko meille haravoimaan? HÄN: En. Minä: Mennääkö uimaan? HÄN: Kyllä. HÄN: Minä haluaisin, notta mennään HAMPURILAISELLE. Minä: Niinpä, katstotaan sovitaan omahoitajan kanssa.
Eläimet ovat rakkaita. Meidän koirakin saa huomion ja silityksiä. Vieläpä VETTÄ.
Kaikki terveetkään ei YMMÄRRÄ koiran janoa. Toisia ystäväpareja tapaessa saa paljon uusia elämyksiä, ideoita, virikkeitä. VERTAISTUKEA. EMME OLE KAKSIN):
Ulla Topi
Salo

#8 Kehitysvammaisilta viedään ystävät

31.12.2009 22:09


Kehitysvammaisilla on todella ystävät sillä että emme saa kulkea niin vapaasti kuin ns normaalit terveet ihmiset.Meidät on suljettu vuosikymmeniksi laitoksiin
ja ne on rakennettu pois ihmisten ilmoiltse,eliniin syrjään ettei vaan yhteiskunnan tumma tahra näkyisi,meitä ei hyväksytä tasa-arvoisiksi yhteiskunnan jäseniksi,näin ystävien saaminen on myöstyölästä.
Lasse Lahtinen
Hyrynsalmi

#9 keharit

01.01.2010 12:39

hankkikoot itse ystävänsä ilman että yhteiskunnalla tarviis rahoja sellaiseen kuluttaa... mutta sitä ennen heidän pitää oppia käyttäytymään, niin vammattomia, kuin meitäkin liikuntarajoitteisia/liikuntavammaisia kohtaan.RAY teki oikein lopettaessaan avustuksen tähän typerään ystävätoimintaan
Kirsi Jortikka
Jalasjärvi

#10 Ystävät - ja miten saada niitä

08.01.2010 15:55

Toivon todella että edellinen kirjoitus (Lasse Lahtinen) oli joko provokaatio tai huono vitsi. Monilla kehtiysvammaisilla on viivästyneisyyttä paitsi sosiaalisessa kehityksessä (ystävien hankkiminen) että henkisessä kehityksessä (käyttäytymisen oppiminen). Koska kehitysvammaiset on perinteisesti tässä maassa suljettu yhteiskunnan ulkopuolelle laitoksiin, henkisesti "normaali" väestö ei ilmeisesti kykene tätä tajuamaan, vaan odottaa heidän käyttäytyvän kuin muutkin. Tosiasiassa he käyttäytyvät oman, parhaan tietonsa mukaan, oman kehitystasonsa mukaisesti. On säälittävää kuvitella, että vammaisten ihmisten käyttäytyminen on vain siitä kiinni, etteivät he ole opetelleet/heitä ei ole opetettu käyttäytymään. Jos viisikymppisen ruumiissa on viisivuotiaan ymmärrys, haluaisin kovasti nähdä Lahtisen (tai kenen tahansa muun) yrittävän opettaa tällaiselle henkilölle vaikkapa kahvikupin siroa ja sivistynyttä pitelemistä, henkevää keskustelua elämän tarkoituksesta ja sitä, miten pierrä huomaamatta ja ääneti kassajonossa (sille ääneen nauramatta). Edellisen kirjoittajan mainitsemilla liikuntarajoitteisilla/liikuntavammaisilla ilmeisesti vielä pelaa järki ja ymmärrys sen verran, että pystyy huonompiosaisilta tällaisia asioita kadehtimaan.

Vielä nykypäivänäkin vammaiset lapset valitettavan usein "suljetaan omiin ryhmiinsä": päivähoidon puolella saattaa olla omat ryhmänsä, joissa on vain vammaisia lapsia, ja kouluun siirryttäessä lapsi laitetaan joko pienluokkaan tai pahimmillaan erityiskouluun, joka saattaa olla fyysisestikin aivan eri paikassa kuin "normaalikoulu". Tällöin saattaa pahimmillaan käydä siten, että vammainen lapsi jää kokonaan ilman "normaalin" kasvun mallia - jos kaikki yhteydet terveisiin ikätovereihin evätään, miten voidaan edes olettaa että yhteiskunta joskus tulisi vammaiset ihmiset keskuuteensa hyväksymään? Missä vammaiset lapset tällöin hankkivat itselleen kavereita? Vieläpä niillä puutteellisilla sosiaalisilla taidoillaan?
Usein ajatellaan, että sijoittamalla lapsi pienluokkaan tehdään hänelle jotain aivan ehdottoman hyvää: "siellä sen on hyvä olla, kun on muitakin vammaisia, saa vertaistukea ja tasoistaan seuraa ja uusia ystäviä". Todellisuus on kuitenkin jotain ihan muuta. Ajatellaanpa: lapsiryhmässä on vaikka 7 lasta, kaikki vähän eri asteisesti kehitysvammaisia, kaikilla puutteelliset sosiaaliset taidot. Tosielämässä tällaisessa ryhmässä syntyy todella vähän spontaaneja ystävyyssuhteita. Samalla "normaalilapset" vieraantuvat päivä päivältä enemmän vammaisista ja siitä maailman raadollisesta tosiasiasta, että heitä vain on ja he ovat omanlaisiaan, mutta tuntevat silti iloa ja surua ja kipua, pettymystä siitä kun muut aina kääntävät selkänsä ja kävelevät pois. Huonommuuden tunnetta: mitä tein taas väärin, kun jäin yksin? Ihan kuten kaikki terveetkin ihmiset vastaavanlaisissa tilanteissa.
Ystävätoiminnalla on mahdollistettu se, että vammaisille henkilöillä oikeasti on joku, joka haluaa olla hänen kaverinsa ja lähtee vaikkapa leffaan tai uimahalliin seuraksi ihan omasta tahdostaan, ei siksi että siitä saa palkan. Avustaja puolestaan on palkattu henkilö. Hänen työtään on lähteä vaikka edellä mainittuihin aktiviteetteihin avustajaksi, tai vaikka Kelaan asiointiavuksi, kirjastoon, pankkiin, lääkäriin, vaatekauppaan, apteekkiin... MUTTA SE ON HÄNEN TYÖTÄÄN. HÄNELLE MAKSETAAN SIITÄ. Tuskin hän sitä vapaa-ajallaan ilmaiseksi tekisi kun siitä on mahdollisuus palkkaakin saada. Tuskinpa edellisen kommentin kirjoittajakaan varta vasten kehitysvammaisen ystäväksi hakeutuu.
Lisäksi osa kunnista on valinnut avustajan palkkaamisasiassa sen vammaisen kannalta vaikeimman tien saada apua: Vammainen (tai hänen edunvalvojansa) alkaa itse työnantajaksi: etsii avustajan (mielellään pätevän ja työlleen omistautuneen, tai edes inhimillisen ihmisen), palkkaa hänet itse maksaen kaikki palkkakulut, verot, sos.maksut, liiton maksut jnejne, ja sitten palkkatositteiden perusteella laskuttaa kunnan sosiaalitoimea palvelusta. Monellako vammaisella riittää tähän rahkeet saati sitten rahat? Monenko vammaisen lapsen perheellä riittää tällaiseen voimavarat?
RAY:n tuen loppuminen merkitsee pahimmillaan sitä, että vammaisilta todella viedään ystävät: tuki on mahdollistanut uusien ystävien kouluttamisen ja ylipäätään koko toiminnan organisoimisen. Toivottavasti vanhat, jo solmitut ystävyyssuhteet jatkuvat, toivottavasti löytyy jokin taho/useampi, että toiminta saadaan jatkumaan. Toivottavasti vammaisilla on jatkossakin edes jonkinlainen mahdollisuus saada Ystävä. Joku, joka tulee käymään ihan vain hetken mielijohteesta, istuu kahviseuraksi ja juttelee. Jolla ei ole kiire minnekään.

Olen itse paitsi koulunkäyntiavustaja, myös 6-vuotiaan kehitysvammaisen tytön äiti. Tyttäremme on määrittelemättömästi kehitysvammainen, hänellä on laaja-alaisia sensorisen integraation häiriöitä (mm. lihasjäntevyys on huomattavasti alentunut, ei hahmota kehoaan kunnolla, mikä on vaikeuttanut liikkumaan oppimista - vaikeaahan se on kävelemään oppiminen, ellei ole mitään tietoa siitä missä oma jalka kulloinkin menee, mihin suuntaan sitä pitäisi siirtää ja kantaako se jalka ylipäätään vai pettääkö alta). Hän ei myöskään puhu ja käyttää vaippoja (alentunut lihasjäntevyys vaikuttaa kaikkeen, myös rakon hallintaan ja puhetta tuottaviin lihaksiin). Silti lapsemme on iloinen, sosiaalinen ja nauravainen tapaus, jolta omaa tahtoa ja kujeilumieltä löytyy. Vaikka hän ei puhu, hän ymmärtää kuitenkin valtavasti puhetta, myös sellaista jota ei ole hänelle itselleen suunnattu, ja seuraa omia suosikkilastenohjelmiaan muutenkin kuin liikkuvan kuvan takia (tämän huomaa mm. siitä, että nauru tulee ihan oikeissa kohdissa). Hänen kehitystasonsa vastaa (puheenkehitystä lukuunottamatta) noin 2-vuotiasta lasta.
Ystäväpiirimme on pieni, eikä lapsellamme olisi minkäänlaista kontaktia perheen ulkopuolisiin terveisiin lapsiin, ellei hän olisi integroituna terveiden lasten ryhmään päiväkodissa. Vaikka ystäväpiirimme olisikin laaja ja siinä olisi paljon lapsiperheitä, en usko että tilanne olisi juuri sen kummempi. Vammaiset - niin lapset kuin aikuisetkin - kun joutuvat valitettavan usein väliinputoajiksi. Jos lapsella on isompi sisarus, hänellä on omat kaverinsa, mahdollisella nuoremmalla sisaruksella on omat kaverinsa, ja siiten on tämä yksi jolla ei sitten juuri muuta olekaan kuin vanhempansa ja sisaruksensa.

Kaikki vain siksi, että ihminen ei ole sosiaalisesti yhtä taitava kuin muut.

joonas hatunen
Vieras

#11 ystävä

26.06.2010 17:57

mulle tulee paha olo kun minulta vähenee kaverit mut mulla on löytyy ehkä uusia kavereita jos joku ymmärtäisi mua että mä haluan kavereita ystävät ovat mulle tärkeitä koko elämän ajan siis sosiaaliset pojat ja tytöt mitä mun pitää sanoa että joku kuuntelee mua jos mua harmittaa että joku ei välitä minusta yhtään itse tykkään ihmisistä jotka kuuntelisi mua ja sitten menee hetki tai vartti kun uskoo mua että mä todella tarvitsen kavereita niin olisi kivaa käydä opiskelemassa tai töissä


Vieras

#12 kiusaaminen

26.06.2010 18:07

mua kiusattiin kokemäellä jatkuvaste esimerkkisi mua haukuttiin punkiksi sitten masennuin tein itselleni pahaa kun minusta ei välitetä mä olen niin onneton etten kestä enää kun mun yksi kaveri nimeltään tiia koskinen sanoi mulle näin ja sä kärsit lokakuussa 2009 ja tammikuussa menin lääkärin vastaan otolle nimeltään taina rautaoja keskusteli mun kaa että mitä se kiusaaminen oli ja mä kerroin että hakuminen töniminen 2010

Vieras
Vieras

#13 Re: ystävä

26.06.2010 18:22

#11: joonas hatunen - ystävä

 mut viime vuonna mulla oli kivaa kun olin tytöjen ja poikien kanssa samassa pöydän ääressä keskustelemassa mun asioista ja helposti niitä ystäviä saa kun osaa olla sosiaalinen kaveri muille ihmisille mulla tämöset kaverit henna vallamo tiia koskinen emmi lehtonen sanni vallamo noora peltoniemi essi arola


Vieras

#14 tulevaisuus

26.06.2010 18:31

mua odotaa uusi opiskelu paikka mut olen ajatellut pyrki hieroojaksi se on hyvä ammatti siinä tarvitaan runsaasti käden taitoja ja se vaatii kovaa työtä ja se viellä rentotaa

joonas hatunen
Vieras

#15 ystävä

27.06.2010 21:53

on se kivaa kun olen taas yhden henna vallamon kanssa tekemisisä morjestellaan joskus ja ei morjestella ja mä nyt toivon jos joku lähettää mulle viestiä t.joonas hatunen iloinen kaveri rauhallinen ystävä


Vieras

#16 vihaaminen

28.06.2010 21:10

mä pelkään että mua vihataan jatkuvaste kukaan ei välitä minusta ehkä mä olen ihan hirveä kaveri mä todella vihaan itseäni se on hyvä vaan mulle

joonas hatunen
Vieras

#17 Re: tulevaisuus

17.07.2010 18:03

#14: - tulevaisuus

 uusi opiskelu paikka odottaa mua ja pitäisi hankia uusi tyttö ystävä joka olisi mulle kiltti


Vieras

#18

17.07.2010 23:14

Kehitysvammaisillekin kuuluu olla ystäviä! Siinä missä ei-kehitysvammaisillakin.

joonas hatunen masentunut
Vieras

#19 Re: ystävä

20.07.2010 16:32

#15: joonas hatunen - ystävä

 mulla ei oo enää ystäviä ei opiskelu paikkaa ja enkä pääse töihin ei oo tyttö ystävää olen niin surullinen ja masentunut haluan kuolla pois kukaan ei välit minusta voisin vaikka hirttää itseni kuoliaaksi


Vieras

#20

30.08.2012 16:49

anna mennä
matleena keskitalo

#21 moi

30.06.2014 07:47

#12: - kiusaaminen

matleena keskitalo

Bettiina vuori

arto haaristo

matleena keskitalo

#22 Re: moi

27.03.2015 13:00

#21: matleena keskitalo - moi 

 matleena minä rakastan sinua arto nähdään sinua arto


Vieras

#23 Re: Re: moi

04.01.2016 16:03

  1. #22: matleena keskitalo - Re: moi 

 moi mattleena Sä jätät arto bettiina rauhan arto Bettina on nyt yhdessä nyt ymmäärä nyt tajuaa jo


Vieras

#24 Re: Re: moi

05.01.2016 08:18

#22: matleena keskitalo - Re: moi 

 moi matleena sä jätät satu riku rauhaan piste haluan olla riku kanssa sä matleena ettå sä et puutuu mun riku elämän hymmärrä nyt myös jättä arto bettina rauhaan se ei kuulu sulle pätkään riku on mun ja se pysyy riku rakastaa mua nyt ainna mä en olle sun kaveri enää koska olet tolanen


Vieras

#25 Re: moi

05.01.2016 13:42

#21: matleena keskitalo - moi 

 ei mitään kirjeitä jos tulee yksikin kirje niin mä anna tarjalle torsraina