Pekkalan kyläkoulun ja ryhmiksen lakkauttamista vastaan

Koulut ja päivähoito lapsiperheiden tärkeyslistalla korkealla kotikuntaa valittaessa...

#1 Ruovesikin haluaa luopua lapsiperheistä

29.05.2014 10:13

Viimeinen sammuttaa valot?

Vieras

#2 Vastustetaan kyllä, entäs vaihtoehdot

29.05.2014 12:41

Oletteko vastustajat miettineet että esittäisitte vaihtoehtoja, mistä säästeään vai nostetaanko veroja oikein kunnolla, vai annetaanko olla ja odotetaan konkurssia, edessä on kipeitä päätöksiä ja nyt kerralla paljon kun ei ole reagoitu ajoissa.
Erehryksessä veronmaksajia tehnyt

#3 Re: Vastustetaan kyllä, entäs vaihtoehdot

29.05.2014 17:22

#2: - Vastustetaan kyllä, entäs vaihtoehdot

Jos joku muu säästö kirpasis sua enemmän nii eiköhän siitäkin voitas säästää? Verorosenttihan nousee ja alkaa oleen vissiin pirkanmaan korkein? Ja konkurssi tulee yksin tai porukalla. On se vaan harmi et me "sivukyläläiset" käyrään kunnalle nii kalliiks. Onkohan siä kirkonkylällä joku tekniikkaonkelma iltatoimissa ku ei kouluun riitä oppilaita?

Leksa

#4 Pekkalan kyläkoulun puolesta

01.06.2014 08:21

Muroleen kyläkoulun lopettamisesta vuonna 2009 saatiin vain huonoja kokemuksia. Arvioidut säästöt hupenivat koulukuljetuksiin, eikä kunnan talousarviossa näkynyt myöhemmin mitään laskelmaa ns. säästöistä. Jos Pekkalan koulu todella lopetetaan, on vanhemmille ja asukkaille perusteltava todelliset kulut ja säästöt ja ne on myös kerrottava jälkikäteen. Muroleen kyläkoulun lakkauttamista vastaan olivat maan johtavat asiantuntijat, jotka perustelivat pienen kyläkoulun etuja verrattuna isoon yksikköön, mutta valtuusto ei heitä kuunnellut, vaan lakkautti koulun vastoin kunnanhallituksen esitystä. tehdäänkö taas sama virhe Pekkalan osalta?
Leo Laine, Murole
lasten puolesta surullinen

#5 Re: Vastustetaan kyllä, entäs vaihtoehdot

03.06.2014 15:51

#2: - Vastustetaan kyllä, entäs vaihtoehdot

Itse kävin ala-asteen Väärinmajan koulussa, joka sekin on lakkautettu. Kirjoitin viime keväänä Ruoveden lukiossa. Olen päässyt hyvin läheltä seuraamaan kuinka pienet lapset joutuvat kaikki vähitellen siirtymään samalle alueelle ja samoihin tiloihin kuin muut oppilaat ja opiskelijat abiturientteihin asti. Se näky kauhistuttaa! Pienten lasten kuuluu saada opiskella ja harrastaa omissa heille suunnitelluissa tiloissa. Murrosikäisten ylä-astelaisten käytös tarttuu pieniin ala-astelaisiin, joitakin heistä se jopa pelottaa. Monet ala-astelaiset kulkevat kouluun ja kotiinsa koululaisten suosiman tupakkapaikan kautta, jotkut eivät uskalla sieltä edes kulkea. En henkilökohtaisesti osaa ehdottaa muita säästökohteita, jotta Visuveden ja Jäminkipohjan kouluja ei täytyisi lopettaa, mutta TÄYTYYHÄN meidän laittaa lasten hyvinvointi etusijalle, toisin kuin raha! Pienet lapset joutuvat kulkemaan todella pitkiä matkoja kouluun ja takaisin, osa lapsista kulkee "kirkolle" Vilppulan rajalta, toiset kohta Muroleesta ja Virtojen rajalta! Toivoisin kaikille Suomen nykyisille ja tuleville lapsille samanlaista mahdollisuutta käydä ala-aste kuin minulla lapsena oli. Pieni koulu syrjässä, rauhallisella alueella aivan lähellä luontoa. Kaikki meistä lapsista tunsivat toisensa hyvin, ja koulukiusaamista oli varmasti todella paljon vähemmän kuin isoissa koulukeskittymissä. Opettajista tuli jopa läheisiä meille oppilaille. Ei ollut liian suuria luokkakokoja, voisin kuvitella että pienille lapsille on myös helpompi löytää oikea opettamistapa kun heidät tuntee henkilökohtaisesti. Aihe on joka tapauksessa todella surullinen, toivon sydämestäni, että mahdolliset omat tulevat lapseni saavat käydä koulua ihan omalla ala-asteella.

huolestunut

#6

04.06.2014 06:22

Tehtaalle olisi tulossa uusia yrittäjiä ja osa kuntalaisista saisi töitä ja mahdollisesti jokunen muuttaisi Ruovedelle. Kukapas sinne Jäminkipohjaan haluaa muuttaa, jos päivähoitokin järjestetään kirkolla? Minä olen käynyt ala-asteeni alakylällä kivikoululla ja voisin väittää, että asiat olivat tuolloin hyvin - ainakin lapsen silmin. Eihän tällainen koulujen lakkauttaminen ole oikein lapsia kohtaan.

Kaiken lisäksi olen huomannut kuinka nopeasti ala-astelaisten käyttäytyminen on muuttunut. Kun itse ala-asteen lopussa mietin jonkin kirosanan merkitystä niin nykyisin jo alakoulun nuorimmat kiroilevat eivätkä kunnioita opettajia. En voi väittää, että tämä johtuisi siitä, että alakoululaiset ovat samassa rakennuksessa kuin yläastelauset ja lukiolaiset, mutta kyllä sillä jotain merkitystä on ollut.
Arto Merisalo

#7 Pekkalan ja Visuveden kyläkoulut on säilytettävä !

05.06.2014 06:41

Synnyinkotikuntani Ruoveden kunnan virkamiehet aikovat lopettaa kunnan ja kahden sen suurimman taajaman viimeiset kyläkoulut. Pekkalan ja Visuveden koulut. Vastustan lopettamista ankarasti. Etsikööt virkamiehet ja poliitikot säästöt muualta, mutta antakaa Ruoveden lapsille rauha käydä koulunsa leppoisissa kyläkouluissa ja antakaa näille kyläyhteisöille heidän identiteettinsä iso osa, jota kyläkoulut edustavat. Toivotaan, että poliitikot käyttävät järkeä ja valtuuksiaan eikä kouluja ja niiden oheistoimintoja lakkautettaisi. Mukavaa kesää kaikille ! :)
touhua ihmetellyt

#8 Vastuuta vaadittava päättäjiltä.

05.06.2014 17:00

Jos päättäjät olisivat noudattaneet suomen lakia ja puuttuneet alijäämiin jo vuosia sitten,niin koulujen lopettamista ei olisi tarvinnut esittää. Edellinen kunnanjohtaja, kunnanhallitus ja valtuusto eivät reagoineet alijäämiin lainkaan vaan jatkoivat holtitonta taloudenhoitoa tunnetuin seurauksin.