Hevosen teurastus helpommaksi ja kannattavammaksi

Vieras

/ #48 Re: HEVOSELLAKIN OIKEUS VANHUUTEEN JA ARVOKKAASEEN KUOLEMAAN.

24.02.2013 13:33

#25: KOIKKALAINEN - HEVOSELLAKIN OIKEUS VANHUUTEEN JA ARVOKKAASEEN KUOLEMAAN.

Mikä on arvokas vanhuus? Kivut (joita hevonen ei tunnetusti herkästi näytä ulospäin) nivelissä? Huono syöminen kuluneiden hampaiden kanssa ja siitä johtuva nälkiintyminen? Odotellaan että notkoselkäinen, laiha, huonosti liikkuva ja syövä takkuinen vanhus kuolisi sydänkohtaukseen? Sekö on hyvää hevosen pitoa?? Arvokasta? Mistä sinä tiedät millon hevosellasi on kipuja? Sen geeneissä kulkee taito piilotella sairauksiaan, jos ne näkyvät päälle, hevonen on jo TODELLA KIPEÄ. Kumpi kuolema on arvokkaampi: myrkytys vai luoti? Vai kivulias sairaskohtausko? Kumpi on arvokkaampi tapa hävitä: madot syövät lihat vai ihminen syö? Vein pienteurastamolle huonosti liikkuvan 16-vuotiaan harrasteratsun. Se söi vielä hyvin, oli melko virkeä ja eli viimeisen kesän laitumella oman laumansa kanssa. Halusin sen lähtevän omilla jaloillaan seisten, oman ihmisen saattamana. Palveli minua 13 vuotta ja itkin silmät päästäni. Ja maistui kuulemma hyvältä. Opetelkaa lopettamaan ne koirannekin silloin kun vanhoja ovat mutta vielä iloisia. Ei niitä etujalkojen varassa raahautuvia, uikuttavia, alleen laskevia, "arvokasta vanhuuttaan" viettäviä elukoita kestä sydän katsella.