Hevosen teurastus helpommaksi ja kannattavammaksi

Ei aina niin mustavalkoista

/ #50 Järki käteen

25.02.2013 17:08

Kyllä teurastamoissa päästetään päiviltä myös vanhoja eläimiä. Ts. kaksi asiaa ei sulje pois toisiaan: on mahdollista antaa harrastepollelle hyvät eläkepäivät aktiiviuran jälkeen, mutta sitten kun ratsun voimat ja terveys hiipuu, pitää omistajan pystyä tekemään päätös päästää eläin pois kärsimästä, tavalla tai toisella (esim. eläinlääkärin suorittama eutanasia, teurastus). Teurastamossa eläin lopetetaan nopeasti ilman että se joutuu kärsimään eikä se osaa surra kohtaloaan etukäteen. Enemmän kärsii eläin, joka ei ole fyysiseltä kunnoltaan täysin ok ja silti joutuu kiertämään kaviouraa tunti toisensa jälkeen, kun joku vastuuton entinen omistaja on myynyt/antanut sen eteepäin ns. "normaalikuntoisena". Jos ottaa eläimen omalle vastuulleen, sitä pitää hoitaa ja jos ei pysty hoitamaan, siitä pitää pystyä luopumaan asianmukaisella tavalla. Hyviä hevosia tuskin laitetaan kiertoon omistajalta toiselle, mutta huonojakaan ei pitäisi.