Hevosen teurastus helpommaksi ja kannattavammaksi

niin

/ #53 Kannattavuus väärä sana!

26.02.2013 11:04

Jätin adressin kirjoittamatta lähinnä juuri siksi, että puhutaan kannattavuudesta. Hevosen "hävitys" on niin laissa säädettyä ja hankalaa, jotta todellakaan ei ole haaveissa saada teuraaksi viemistä kannattavaksi, vaan ennemminkin halvemmaksi kun muut konstit tai edes kulut kattavaksi toiminnaksi. Tällöin jokainen hevosen omistaja varmasti miettisi tarkemmin, onko hevosella mahdollisuus vielä hyvään elämään vai ei. Olen itsekkin silloiseen käyttöönsä "sopimattoman" hevosen ilmaiseksi saanut, viisi vuotta sen kanssa elänyt ja myynyt varusteiden hinnalla seuraavaan perheeseen jossa se onnellisesti vietti aikaansa viimeksi kun kävin katsomassa.
Mutta näiltä vastustajilta, "huolehtikaa eläimestä koko elinikä" kysyisin, miten viet talliin kuolleen hevosen "arvokkaasti" hautaan? ai niin, hautaaminenhan on laissa säädetty. Entä sairas hevonen, joka kärsii eläessään, tapahtuu suuria muutoksia, jolloin esim yli kakskymppistä huonokuntoista hevosta vain ei kannata sen itsensä kannalta rasittaa. Kaikki ei ole niin mustavalkoista.