Jyväskylän Keljon koulun säilyttämisen puolesta

Nilia

/ #3 Lasten puolesta

26.02.2013 17:30

Pieniltä koululaisilta ollaan viemässä ihana lähikoulu, jossa kaikki tuntevat toisensa ja jossa kaikilla on hyvä yhteishenki. Ala-aste ikäisille koululaisille pitää turvata kouluympäristö, jossa on helppo ja turvallinen ilmapiiri oppia. Iso koulu tuo monille lisää oppimisvaikeuksia, joka taas lisää kaupungin taakkaa erityisopettajien palkkaamisessa. Ollaanko menossa taaksepäin ajassa ja muutamien vuosien kuluttua huomataan, että erilaisia oppimisvaikeuksia onkin enemmän kuin ennen. Tosi asia on, että esim. keskittymisvaikeuksista kärsivä lapsi voi olla pienessä koulussa ja oppia muiden tapaan, kun taas tällainen lapsi on isossa koulussa, hänet siirretään erityisluokalle tai erityiskouluun.
Kaupunginisien tulisi nyt ajatella tulevaisuutta eikä tätä hetkeä. Säästöjä varmasti syntyy koulun lakkauttamisen vuoksi hetkellisesti, mutta oppilaiden kasvava epätasapaino suurissa kouluyksiköissä tulee varmasti kasvattamaan kuluja lähitulevaisuudessa.