IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Sellainen paikallinen kärsijä

/ #2014 Pohdi tulevaa, jota voit. Älä menneitä, mille et mitään enää mahda.

05.03.2013 18:05

Kun aletaan puhua maatalouden, metsätalouden tai teollisuuden vaikutuksista MAANLAAJUISESTI, niin ei siellä todellakaan tietysti mitään kehuttavaa toimintaa ole 50 - 80 luvuilla ollut. (Toki ne sotakorvaukset painoivat päälle ja seurauksia ei edes osattu miettiä kasvun vauhdissa.)

Nyt vain yritetään taas näin kikkakonstilla vedättää se huomio paikallistason törky tapahtumista pois.
Eli mm. minun tarkoittamassani vesistössä on maatalous sen ympäristössä kuihtunut 80-luvulta alkaen niin, että alkaa olla lähes olemattomissa. SAMAAN AIKAAN on alueella kahdella turvetuotanotalueella homma vuodesta toiseen hehtaareiltaan laajentunut. Kuinka se veden laatu onkin sattumoisin juuri nyt viimeisen 20 vuoden aikana heikentynyt hälyyttävästi ja siitä viimeisen 10 vuoden aikana räjähdysmäisesti? (Toinen alueista aloitti toiminnan n. 15 vuotta sitten.)
Sillon muuten 70-luvullakin, kun lehmät laiduntivat rannassa ja välillä selkää myöten järvessäkin, oli vedet kirkkaat ja kalasto kohdallaan. Nyt on sen viimeisen reilun 10 vuoden aikana syvyys näkyvyys pohjaan on tippunut noin kolmesta metristä vajaaseen metriin!!!

Eli kun kyseisessä vastaanottavassa vesistössä pistetään prosentit jonoon, niin se on turvetuotannon osalta kaikkea muuta kuin nyt haettu ja hoettu prosentti kaks valtakunnan mittarissa. Siitä on kysymys!

Kun nämä murheenkryynit aletaan toteamaan Suomenlahdella ja Saaristomerellä, on housuissa niin paljon tavaraa, ettei tyhjentää enää ehdi!