IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #428 Kantelu EU:lle luonto- ja lintudirektiivin rikkomisesta Suomen soilla

15.02.2011 20:08

EU:lle on taas lähdössä Suomen soita koskeva kantelu, tällä kertaa Suomen Luonnonsuojeluliiton ja BirdLifen toimesta. Sisällähän ovat jo ainakin Ulla-Maija Heikkosen ja Satu Hassin kantelut. Alla SLL:n tuore tiedote asiasta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

SUOMEN LUONNONSUOJELULIITON TIEDOTE 15.2.2011

Suomen luonnonsuojeluliitto ja BirdLife tyytymättömiä suostrategiaan

--- järjestöiltä kantelu EU:lle luonto- ja lintudirektiivin rikkomisesta Suomen soilla

Suomen luonnonsuojeluliitto on jättänyt eriävän mielipiteen huomenna 16.2. julkistettavaan suostrategiaan. ”Strategian tarkoitus oli sovittaa yhteen soiden suojelu ja käyttö siten, että ekosysteemipalvelut säilyvät. Tässä epäonnistuttiin”, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava. Sulkavan mukaan strategia johtaa suoluonnon tilan heikkenemiseen entisestään.

”Strategia esittää peräti 58 000 hehtaaria uusia turpeenkaivualueita vuoteen 2020 mennessä. Turvetuotanto voi jatkua myös ojittamattomilla soilla, vaikka juuri siitä oli tarkoitus päästä eroon. Strategia rikkoo muun muassa biodiversiteettisopimuksen ja EU-päätösten monimuotoisuuden säilyttämisvelvoitteita.”

Luonnonsuojeluliitto ja BirdLife Suomi odottivat strategialta myös Nagoyan biodiversiteettisopimuksen edellyttämää päätöstä ennallistaa 15 prosenttia vaurioituneista ekosysteemeistä.

”Tämä olisi soilla 750 000 hehtaarin ennallistamisurakka ja tärkeä luonnon ohella myös ilmastonsuojelun kannalta”, sanoo Sulkava. ”Se ei kuitenkaan edennyt. Myös luonnolle haitallisia tukia poistamalla päästäisiin eteenpäin.” ”Myös soiden ojituksen ja turpeenoton aiheittamien vesistöhaittojen vähentäminen jäi strategiassa linjaamatta.”

Kun suostrategiatyö päättyi luonnonsuojelun osalta huonoon tulokseen, Suomen luonnonsuojeluliitto ja BirdLife hakevat nyt soille turvaa muilla keinoin. Järjestöt ovat jo saaneet valmiiksi kantelun EU:lle luonto- ja lintudirektiivin rikkomisesta Suomen soilla.

”Suoluonnon koko ajan huononeva tila näkyy soiden linnustossa. Esimerkiksi uhanalaisten suolintulajien määrä on kasvanut dramaattisesti”, sanoo BirdLife Suomen suojelu- ja tutkimusjohtaja Teemu Lehtiniemi. ”Soita koskevassa päätöksenteossa halutaan edelleen sulkea silmät ikäviltä tosiasioilta.”

Lisätietoja:
Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava, puh. 050 560 2113