Siuntion kotihoidon tuen kuntalisä säilytettävä

Marcus Nordström
Vieras

/ #5 Kuntalisä on tärkeä ja kannattava tukimuoto

16.02.2011 21:20

Kotihoidon tuen kuntalisä on Siuntiossa saanut aikaan selvän kasvun kotihoidossa olevien lasten määrässä. Samalla kun 0-6 v. lasten määrä on kasvanut vuoden 2010 aikana vain kahdella, on kotihoidossa olevien määrä kasvanut 33:lla (+23%).

Lasten kotihoito maksaa Siuntiossa kunnalle keskimäärin n. 3.500 € / lapsi / v, sisältäen kuntalisän. Kunnallinen päiväkotihoito maksaa lähteestä riippuen 9.500 - 12.500 € / v. Siuntiossa tätä ei ole laskettu virkamiesten toimesta virallisesti, mutta Kuntaliiton tieto n. 11.000 € / lapsi / vuosi lienee riittävän tarkka vertailuluku.

Voidaan olettaa, että kotihoidossa olevat lapset olisivat maksaneet päivähoitomaksuja Siuntion keskiarvojen mukaisesti n. 1.700 € vuodessa.

Kuntalisän aikaansaaman säästön voidaan siis viime vuonna olettaa olleen Siuntiossa 33 uutta kotihoitolasta * (11.000 € - 3.500 € - 1.700 €) = 191.400 €.

Samanaikaisesti kuntalisää on maksettu kaikenkaikkiaan n. 200.000 € vuoden 2010 aikana. Tästä 33 uuden kotihoitolapsen "päällekkäinen" kuntalisäosuus on n. 40.000 €.

Yksikertaistettuna kuntalisän vaikutus kunnan käyttömenoihin vuonna 2010 voidaan laskea olleen 200.000 € - 40.000 € - 191.400 € = -31.400 €, eli menoja _vähentävä_.

Todettakoon, että sen lisäksi jää toki saamatta kunnallisverotuloja (suuruusluokka noin 100.000 €), mutta syntyy samalla säästöä valtionosuuksien verotulontasauksessa (37% saamatta jääneistä verotuloista). Investointipaineen vähenemää ei myöskään kannata unohtaa (kahden ryhmän tilat?).

Kokonaisuudessaan usean sadan tyytyväisemmän kuntalaisen kustannus on siis viivan alla kunnan tuloksessa +/- 30.000 € / vuodessa.

Oli etumerkki sitten plussa tai miinusta, niin kuntalisän maksamista pitää mielestäni ehdottomasti jatkaa myös elokuun jälkeen.