LAUNEEN KOULUN LAPSET HÄDÄSSÄ!

Minni Salminen
Adressin tekijä

/ #234 Koululle tuodaan "hyödyllisiä" ilmanpuhdistimia!

28.03.2013 20:32

"Ilmanpuhdistinta ei koskaan saa käyttää korjausten sijasta. Ensisijainen toimenpide on aina vaurioiden mahdollisimman pikainen korjaaminen. Jos oireet ovat voimakkaat eikä nopea siirtyminen puhtaisiin väistötiloihin ole mahdollista, voi tilapäisesti koettaa helpottaa tilannetta ilmanpuhdistimen avulla.

Puhdistinta valittaessa on varmistuttava siitä, ettei kyseinen laite tuota otsonia sisäilmaan. Otsoni on terveydelle haitallinen kaasu, jota tietyt puhdistimet tuottavat joko tarkoituksella tai epäpuhtautena.

Puhdistimien terveydellistä hyötyä on Suomessa tutkittu vasta vähän. Alustavat tutkimukset ovat osoittaneet että hyöty on lähinnä viitteellinen (toimistotilat) tai hyötyä ei ole lainkaan (koululuokat). Joissakin tapauksissa yksittäiset käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä ilmanpuhdistimen tehoon.

Ulkomaisissa tutkimuksissa on saatu näyttöä ilmanpuhdistimien haitoista. Erityisesti otsonia tarkoituksellisesti ilmaan tuottavien laitteiden on todettu lisäävän ilman terveydelle haitallisten kemiallisten aineiden pitoisuutta (limoneeni). Erityisesti haittoja on todettu käytettäessä puhdistimia yhdessä ilman raikastimien ja erilaisten hajusteiden kanssa.

Eräässä suomalaisessa kosteusvaurioituneessa toimistorakennuksessa, jossa 120 työntekijää vastasi oirekyselyyn, vain kaksi koki puhdistimista olevan selvää hyötyä ja 11 vastaajaa sanoi hyötyä olleen jonkin verran. Kukaan ei kokenut puhdistimista olevan haittaa. Eräässä koulussa oppilaiden oirepäiväkirjan mukaan noin puolella lapsista oireet vähenivät jonkin verran puhdistimen käytön yhteydessä ja noin puolella vastaavasti oireet lisääntyivät, joillakin hyvin selvästi. Kyse oli kuitenkin vain yhden luokkatilan kokeilusta.

Kovin vakuuttavaa hyötyä laitteista ei siis näytä olevan verrattuna vauriorakennuksesta pois pääsyn antamaan hyötyyn."