LAUNEEN KOULUN LAPSET HÄDÄSSÄ!

Vieras

/ #318

09.04.2013 10:22

www.tyosuojelu.fi/fi/biologisetvaarat
Työturvallisuuslain 40 §, otsikkona biologiset tekijät edellyttää, että työntekijän altistuminen turvallisuudelle tai terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttaville biologisille tekijöille on rajoitettava niin vähäiseksi, ettei näistä tekijöistä aiheudu haittaa tai vaaraa työntekijän turvallisuudelle tai terveydelle taikka lisääntymisterveydelle. Biologisia tekijöitä ovat esimerkiksi erilaiset mikro-organismit, kuten homeet, bakteerit, sädesienet ja virukset.

Edellisen työturvallisuuslain (299/58) nojalla on annettu valtioneuvoston päätös työntekijöiden suojelemisesta työhön liittyvältä biologisten tekijöiden aiheuttamalta vaaralta (1155/1993). Se vastaa työntekijöiden suojaamisesta vaaroilta, jotka liittyvät biologisille tekijöille altistumiseen työssä, annettua neuvoston direktiiviä 90/679/ETY. Lisäksi on voimassa sosiaali- ja terveysministeriön päätös biologisten tekijöiden luokituksesta (921/2010).

Määritelmiä
Biologisilla tekijöillä tarkoitetaan •mikro-organismeja mukaan lukien ne, joita on muunneltu geneettisesti, soluviljelmiä ja ihmisessä eläviä loisia, jotka voivat aiheuttaa jonkin tulehduksen, allergian tai myrkkyvaikutuksen
Mikro-organismilla tarkoitetaan •solumaista tai muuta kuin solumaista mikrobiologista rakennetta, joka kykenee lisääntymään tai siirtämään perimää;
Soluviljelmällä tarkoitetaan •monisoluisista organismeista peräisin olevien solujen kasvattamista elatusalustalla.

Biologisten tekijöiden vaaraluokitus

Biologiset tekijät jaetaan neljään vaaraluokkaan. Vaaraluokan mukaisesti määräytyvät erilaiset valtioneuvoston päätöksen edellyttämät toimenpiteet, kuten torjuntakeinot, ennakkoilmoitukset ja altistuvien työntekijöiden luettelointivelvoitteet sekä terveystarkastustarve.

Vaaraluokkiin ryhmittelyyn vaikuttavat seuraavat seikat: •aiheuttaako biologinen tekijä ihmiselle sairautta
...