LAUNEEN KOULUN LAPSET HÄDÄSSÄ!

Minni Salminen

/ #334 Kirjeenvaihtoa Tilakeskuksen kanssa.

10.04.2013 17:11

Tilakeskuksen Jouni Arola kirjoitti hetki sitten:

"Hei Minni,
olen lähettänyt sinulle viestiä 26.3., että tervetuloa Tilakeskukseen tutustumaan ja keskustelemaan tutkimustuloksista ja tehdyistä remonteista. Totesin viestissä seuraavasti: "Meillä on kaikki Launeen kouluun liittyvä tutkimus- ja korjaustieto myös sähköisessä muodossa, mutta emme lähetä sitä sähköisessä muodossa eteenpäin. Normaalin käytäntömme mukaisesti toimimme näin, koska ilman riittävää alan asiantuntemusta ja taustatietoja, aineistoista voidaan tehdä vääriä tulkintoja tai johtopäätöksiä ja sitä julkisuudessa voidaan levittää huhupuheita tai jopa virheellistä tietoa kuten nyt on tapahtunut. Voitte tulla tänne tutustumaan aineistoon. Esittelemme niitä teille ja keskustelemme mielellämme sisäilma-asioiden hoitamisesta."

Se, että olette käyneet koululla tutustumassa näihin, on ollut vastoin vuosia käytössä ollutta toimintatapaamme. Tutkimusraportit ja näytetulokset ovat rakennusten potilaskertomuksia, joista ilman koko aineistoa ja taustatietoja, voi tehdä virheellisiä tulkintoja tai päätelmiä. Koulun henkilökunnalla ei myöskään ole tällaista asiantuntemusta.
Lahden kaupungin organisaatiossa terveysvalvonta on viranomaisena se organisaatio, joka tulkitsee mikrobinäytetuloksia. Myös Lahden Tilakeskus tekee näihin mittaustuloksiin liittyvät päätökset terveysvalvonnan lausuntojen ja tulkintojen perusteella.
Jos haluatte perehtyä näytetuloksiin ja tutkimusraportteihin Tilakeskuksen opastuksella, voimme kutsua paikalle myös terveysvalvonnan edustajan. Tällaisella toimintatavalla voisitte saada paremman kokonaiskuvan, mitä on tehty, tutkittu ja millä menetelmillä."

Jouni Arola
Kiinteistöpäällikkö
Lahden Tilakeskus

-----------------------------------------------------------------------------
Vastasin hänelle:

Kiitos viestistäsi - Jouni.

Olemme kyllä huomioineet kutsusi tulla Tilakeskukseen tutkimaan papereita. Emme ole kuitenkaan kutsuasi vastaanottaneet, syystä että samanlainen kutsu on ollut voimassa koulun puolesta jo pitkän aikaa ja vielä ainakin toistaiseksi koulun edustajat ovat puhuneet asioista yksiselitteisesti ja olleet selkeästi meidän vanhempien kanssa samalla linjalla siitä, että tilanteeseen tulee löytää pikainen ratkaisu. Koulu on tukenut pyrkimystämme saattaa sekä oppilaat että opettajat ja muu henkilökunta terveisiin, lainmukaisiin tiloihin. Vielä eiliseen saakka rehtori Taipale oli samaa mieltä siitä, että kutsu tulla koulun tiloihin tutkimaan papereita on avoin. Hän oli kuitenkin eilen saanut sinulta ohjeet, kuinka toimia jatkossa ja rehtori ilmoitti meille asiasta.

Emme näe vastuualueeseemme kuuluvaksi työksi, tehdä syvällistä tutkimustyötä Launeen koulun menneiden kunnostustöiden osalta, vaan toivomme todella, että ne asiantuntijat löytyvät jostain ihan muista ulkopuolisista puolueettomista yhteyksistä, jotka homman hoitavat tästä eteenpäin.

On todella valitettavaa että niin moni urakoitsija, opettaja, vanhempi ja valtuutettu on näiden pian kolmen viikon aikana joutunut olemaan minuun yhteydessä vuosien saatossa tapahtuneiden valitettavien tilanteiden vuoksi.

Kaikkien näiden tilanteeseen liittyvien ihmisten, tämän hetken koululaisten ja kouluhenkilökunnan sekä tulevien koululaisten ja kouluhenkilökunnan vuoksi toivomme todella, että vuosien saatossa tapahtuneet virheet tullaan ratkaisemaan oikeutetusti ja päästään siihen lopputulokseen, että Launeen oppilaat pääsevät ensisijaisesti ja nopeasti terveisiin väistötiloihin ja lopuksi uuteen lainmukaiseen kouluun.

Toivomme myös että tässä tilanteessa - yli puoluerajojen - jokainen vastuullinen aikuinen puhaltaa nyt siihen yhteiseen hiileen, joka tulee sytyttämään lahtelaisille lapsille ja nuorille terveemmän elämän ja aikuisiin päättäjiin luottavaisen tulevaisuuden."

Minni Salminen