AD/HD-aikusten puolesta

Adressin tekijä

/ #15 Ylen uutiset

21.02.2011 20:26

Tarkkaavaisuushäiriö ADHD:stä kärsivät aikuiset eivät saa enää korvausta lääkkeistään. Kela on tarkentanut ADHD-lääkkeitä koskevaa ohjeistusta. Suoraa Kela-korvausta ei enää makseta yli 25-vuotiaille. ADHD-liitto pelkää, että kaikilla ei enää jatkossa ole varaa lääkkeisiin.

Korvausta ei Kelan mukaan voi aikuisille myöntää, koska metyylifenidaattia sisältävät lääkkeet on kohdistettu vain lasten ja nuorten ADHD-hoitoon. Hintalautakunnalta haettu lääkkeen korvattavuus perustuu tähän eikä Kelan mukaan laki salli korvauksia aikuisille. Käytännöt ovat kuitenkin vaihdelleet eri puolilla maata. Paikoin nuoreksi on laskettu kolmekymppiset, paikoin korvaus on evätty 18-vuotiailta.

Kelan johtava lääkäri Pekka Koivisto kertoo, että tilanne haluttiin selkeyttää. Nyt Kelasta on ohjeistettu, että suora korvaus metyylifenidaattia sisältävistä ADHD-lääkkeistä maksetaan 25-vuotiaaksi saakka. Erillisillä selvityksillä korvausta voi hakea 30-vuotiaaksi saakka.

- Tässä on nimenomaan kysymys siitä, että haluttiin varmistaa, että ne nuoret ja nuoret aikuiset, joilla on lainmukainen oikeus korvaukseen, sen myös varmasti saavat, Koivisto kertoo.
ADHD-liitto huolissaan aikuisista

ADHD-liittoon on tullut viime päivinä kymmenittäin puheluja huolestuneilta ADHD-aikuisilta, jotka ovat aiemmin korvausta saaneet, mutta nyt jäävät korvausten ulkopuolelle. Liitosta arvioidaan, että lääkkeet maksavat lääkityksen vahvuudesta riippuen noin 500 -1 000 euroa vuodessa. ADHD-liiton toiminnanjohtajan Virpi Dufvan mukaan puheluista välittyy huoli, ettei lääkkeisiin ole enää varaa.

- Sehän vaikuttaa heidän toimintakykyynsä, mahdollisesti työssäkäyntiin, kaikkeen mahdolliseen arjessa, Dufva kertoo.

Kelan mukaan metyylifenidaattia sisältäviä lääkkeitä korvattiin viime vuonna 9 000 henkilölle. Heistä pari tuhatta on yli 30-vuotiaita. Johtava lääkäri Pekka Koivisto arvioi, että heistä osa voi käyttää lääkettä muuhunkin kuin ADHD-hoitoon. Mutta jos lääkehoito koetaan aikuisille hyödylliseksi ja lääkkeiden korvaus tärkeäksi, pallo on Koiviston mukaan lääkeyrityksillä.

- Yritysten pitää hakea viranomaisilta käyttöaiheen laajennusta, jos yrityksillä on tieto ja näyttö, että lääke soveltuu muuhunkin kuin lasten ja nuorten ADHD:n hoitoon. Jos hintalautakunta sen jälkeen hyväksyy korvaavuuden niin ei siinä ole mitään ongelmaa. Kansaneläkelaitoksella ei ole muita valtuuksia kuin panna toimeen sairasvakuutuslakia, Koivisto muistuttaa.

YLE Uutiset