Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

fundis

/ #9420 Re: Keskustelu 'Roomalaiskirjeen' tulkinnasta

13.04.2013 09:03

#9153: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Lupasin palata asiaan:)

1-5 Paavali esittelee itsensä ja valtuutuksensa apostolina.

6-7 Kohde seurakunta, jolle kirje kirjoitetaan.

1:7 kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille.

8- Paavali kehuu Rooman ’pyhiä’ ja haluaa ’niittää satoa’ myös Roomassa, ja kokee olevansa velkaa virkansa puolesta kaikille pakanoille ’julistamaan evankeliumia.

16- Määrittelee evankeliumin Jumalan voimaksi;

1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."

Sitten Paavali alkaa puhua tulevasta ajasta:

1:18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,...

Silloin kun Raamatussa puhutaan Jumalan vihasta, puhutaan Paavalista katsoen tulevaisuudesta, ajasta jolloin Jumalan vihan maljat ’kaadetaan’ ihmisten päälle, jos he sattuvat elämään sen ’’sukupolven aikana, jona viikunapuu puhkeaa lehteen’ Matt 24:32-34.

Matt 24:3- lähtien Jeesus kuvaa viimeisiä aikoja.

Ilm 15 kertoo taas Jumalan vihan täyttymisestä.

Paavali puhuu siis nimenomaan tästä ajasta, ’ahdistuksen ja vihan ajasta’, meidän ajastamme, sillä me olemme nähneet ’viikunapuun puhjenneen lehteen’ =Israelin valtio on syntynyt nyt elävän sukupolven aikana.

1:19 sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.

Meille kaikille  tämän ajan ihmisille Raamattu on tuttu pääosiltaan, maailmassa on enää hyvin vähän kansoja, jotka eivät tietäisi mikä kristinuskon sanoma on.

1:21 koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.

1:22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet

1:23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi

Nämä jakeet kuvaavat hyvin tätä aikaa.Tässä viitataan evoluutioon uskovien ajatuksiin; ihminen on eläin, apinasta kehittynyt ja nykyihmisen mukaan saa elääkin kuin eläin. Jumalan Sanalla ei enää ole minkäänlaista arvovaltaa.

1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,

1:25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen

Ne ihmiset, jotka uskovat ihmisen olevan eläin, ovat alttiita lankeamaan homoseksualismiin, koska heidän omatuntonsa ei toimi, niinkuin pitäisi. (=Jumala on hyljännyt heidät saastaisuuteen) He myös ovat ihmisiä, jotka kunnioittavat kaikkea luotua enemmän kuin Luojaa. Vrt Vihreiden ajatusmaailma.

1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;

1:27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.

Paavali hyvin selkeästi kuvaa tämän ajan ihmisten ongelmaa, vihjaa jopa siihen ’palkkaan’, joka homoilusta on levinnyt.

1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.

1:29 He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;

1:30 ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,

1:31 vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;

1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

Näissä jakeissa Paavali edelleen puhuu niistä ihmisistä, jotka ovat hylänneet Jumalan tuntemisen (28.)

Jo minun elämäni aikana tämä kehityssuunta ihmisten käyttäytymisessä on selvästi lisääntynyt; vrt. lapsien käyttäytyminen ennen ja nyt, kouluampujat ja muut massamurhaajat,  auktoriteettien puuttuminen, rahan vallan lisääntyminen, poliitikkojen välinpitämättömyys ihmisten mielipiteistä, vanhusten unohtaminen märkiin vaippoihinsa... esimerkkejä löytyy... ja jos katsotaan muihin maihin, siellä monissa maissa asiat ovat vielä huonommin.

2.luku

Paavali ensin muistuttaa siitä, että tästä kaikesta kehityksestä huolimatta, meidän ihmisten asia ei ole tuomitseminen, vaan se on Jumalan asia. Tuomita ei saa, mutta ei myöskään hyväksyä ja kannattaa Jumalan luomistyön vastaisia lakeja.

2:2 Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät.

Tuomio on selvä niille, jotka unohtavat elämässään Jumalan lait.

2:3 Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?

2:4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?

2:5 Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,

2:6 hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":

2:7 niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,

2:8 mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.

Mutta ei uskovaisenkaan taivasosuus itsestäänselvä ole; ’’samat teot’’ (3.) tässä viittaa kaikkien ihmisten syntisyyteen; Room 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.

Tässä meille uskovaisille muutama asia, joka usein näyttää unohtuvan näilläkin sivuilla.