Lempäälän Rauhanyhdistyksen tutkintaa jatkettava

lestadiolaisen lapsi

/ #145 Re: Allekirjoitin

14.04.2013 08:27

Joo, minäkin allekirjoitin! raukka nimimerkillä kylläkin. Vanhempani olivat lestadiolaisia ja vammani ovat suuret lapsuudestani ja nuoruudestani.   Vielä  eläkeläisenäkin Muistan isäni itkun ja konttaamisen  "syntisenä "saarnamiehen edessä ja aina rahatollo vaihtoi omistajaa siinä konttaus vaiheessa  Olin sitten jo nuorimies, ajokortin saanut. Vein vanhempiani kokoukseen. Sen ajan muodin mukainen paita ja solmio päällä, pystytukka. Saarnan aihe ja synnin seuraus olinkin minä saarnan kohteena. Toisen kerran vein vanhempiani hautajasiin. Meitä oli kaksi poikaa vanhempiamme kuskaamassa. Oli aivan uskomatonta miten saarnamiehen puhe kääntyikin meidän ulkomuotoon eikä itse vainajaan. Isäni  jäi  eläkkeelle. Hänelle tuotiin rauhanyhdistyksen radio sekä pino kasetteja. Kasetit pauhasivat yksilön huonoutta ja Jumalan tuomiota. Olin jo naimisissa tuohon aikaan, menin käymään kotona. Isäni istui tuolilla, kasetin ääni pauhasi . Rauhanyhdistyksen mies seisoi vieressä, isäni itkiessä. Mm. sitä kun hän on ollut niin huono isä että lapset eivät  kukaan ole uskovaisia.  Sain aivan hirvittävän raivarin. Sanoin kaverille että kasetit ja radio ulos ja äkkiä.  Taisin sano painokelvotontakin. Rikon ne jos kerrankin tapaan niitä täällä. Teet isästäni, aivan kunnon isästä hullun. Kasetit ja radio eivät enää ilmaantuneet. Isäni virkistyi henkisesti, alkoi kyläillä ja käveleskellä  Paljon  muutakin  tästä  yhteisöstä  olisi kerrottavaa mm. piiskakokouksia ja itsemurhia.

#10: Allekirjoitin - Allekirjoitin