Lakimuutos löytöeläinten käyttämisestä koe-eläiminä pysäytettävä

Riitta Salmi

/ #353 Adressi perustuu väärinkäsitykseen

24.04.2013 08:47

Olen toiminut eläinsuojelutyössä yli 30 vuotta ja seurannut alusta alkaen EU:n koe-eläindirektiivin uudistamista. Direktiivi korvaa aiemman direktiivin, joka on ollut voimassa vuodesta 1986, ja nyt uusi direktiivi pannaan täytäntöön Suomen lainsäädännössä korvaten uudella lailla vanha koe-eläinlaki. Direktiivissä on monia ongelmia, joista suurimmat ovat ehkä seuraavat: tuskallisimpia kokeita ja apinoiden käyttöä koe-eläiminä ei saatu kiellettyä, vaihtoehtomenetelmien käyttövaatimus ei ole tarpeeksi tiukka ja jäsenmaille ei ole jätetty mahdollisuutta tiukentaa omaa koe-eläinlakiaan.

Sen sijaan löytöeläinten kohtelu ei ole ongelma. Villiintyneiden ja löydettyjen kesyeläinten käyttö koe-eläiminä on kielletty, mutta poikkeuslupia voidaan myöntää tietyin tiukoin ehdoin, jotka ovat myös eläinsuojelullisesti perusteltuja. On tarkoituksenmukaista, että esim. kulkukissa- tai kanipopulaatiota voidaan tutkia kenttätutkimuksena, johon kuuluu kiinniottoja, merkitsemisiä ja verinäytteen ottoja. Toki pitää olla tarkkana, että poikkeuslupia ei myönnetä väärin perustein, mutta muuten tässä asiassa ei ole syytä huoleen. Tästä voi lukea lisää asiasta: http://yle.fi/uutiset/ministerio_loytoelaimia_ei_tutkita_laboratorioissa/6592107

Liikkeellä on paljon tärkeitä vetoomuksia mm. koe-eläinten ja turkiseläinten puolesta, ja niille olisi toivottavaa saada paljon allekirjoittajia. Animalian sivuilta voi etsiä lisätietoja.