AD/HD-aikusten puolesta

/ #22 ADHD

28.02.2011 12:07

ADHD:n kliininen kuva aikuisilla

* Iän myötä oireiden laatu ja määrä muuttuvat: mm. yliaktiivisuus yleensä lievittyy mutta impulsiivisuus ja varsinkin tarkkaavuudeyleensä tarkkaavuuden n puute säilyypuute säilyy

* Levottomuus, hermostuneisuus; useita töitä tai ylipitkiä työpäivLevottomuus, työpäiviä, innostuminen monista asioista yhtäaikaa, uudet harrastukset, työpaikkojen vaihtaminen, koulutusten keskeytyminentyöpaikkojen keskeytyminen

* Rahan ja nautintoaineidennautintoaineiden(esim esim. kahvi, tupakka) kontrolloimaton käyttö

* Vuolaspuheisuus, toisten keskeyttäminenVuolaspuheisuus, keskeyttäminen

* Huono turhautumisen sieto

* Toiminnan ohjaukseen liittyvät vaikeudet: tehtävien suunnittelu,toimeenpano ja toteuttaminen, tulosten seuraaminen, häiritsevientoimeenpano häiritsevienärsykkeiden torjuminen, aikataulujen noudattaminen
* ärsykkeiden Aistipoikkeavuus,-yliherkkyys tavallista (yleensä kuulo )

* Aikuinen ADHDAikuinen ADHD-henkilö on usein keskittymiskyvytön, lyhytjännitteinen ja huolimaton, muistamaton alisuoriutuja mahdollisesta älykkyydestä huolimatta

Altistuminen kaoottiselle elämäntyylille, avioeroille, työttömyyAltistuminen työttömyydelle, delle, alhaisemmalle koulutusasteelle, syrjäytymiselle, terveyspalvelujalhaisemmalle terveyspalvelujen en runsaalle käytölle, itsemurhayrityksille, onnettomuuksille, lainrikkomuksille (vangeista jopa puolella ADHD)

Aikuisen ADHD:n hoito

* Yksilöllisten tarpeiden mukainen hoitosuunnitelmaYksilöllisten hoitosuunnitelma

* Informaation antaminen potilaalle ja omaisille

* Potilaan oireiden ja toiminnan välisten yhteyksien hahmottaminen, ’selviytymisstrategiat’hahmottaminen, selviytymisstrategiat’

* Pitkäjänteinen hoitosuhde, seuranta

* Neuropsykologinen kuntoutus (jos samalla toimintaa haittaavia neuropsykologisia häiriöitähäiriöitä)

* Asianmukainen lääkehoito

* Psykoterapiat yksilöllisen tarpeen mukaan

* Muut psykososiaaliset tukimuodot (coaching, yhdistykset, arjenMuut arjen- ja elämänhallinnan kurssit kurssit)

ADHD:n lääkehoito

* PsykostimulantitPsykostimulantit

* Metyylifenidaatti Ritalin 10 mg (lyhytvaikutteinen), ConcertaMetyylifenidaatti Concerta18, 18, 27, 36, 54 mg (pitkävaikutteinen), Equasym retard 10, 20, 30 mg (pitkävaikutteinen)

* Amfetamiinisulfaatti Dexamin 5 mg

* Deksamfetamiinisulfaatti Dexedrine 5 mg

* Pemoliini Cylert; käytetään harvoin, maksavaurion riski

* Vaativat huumausainereseptin ja Concertaa jaEquasymia lukuunottamatta lääkelaitoksen erityisluvan (saa 1-2 viikossa)

* Metyylifenidaatin teho osoitettu lukuisissa tutkimuksissa; lapsista ja nuorista jopa 70% hyötyy stimulanttihoidosta, aikuisista ainakinnuorista ainakinyli yli puolet, yhtä suurilla annoksilla (1,0mg/kg) teho aikuisillakin puolet, ilmeisesti lmeisesti yhtä hyvä (Faraone ym. 2000,Wilens ym. 2002)

Pitkävaikutteinen stimulantti (Concerta) ensisijainen hoitovaihtoehto

* Vaikutusmekanismi: tehostaa aivojen dopamiiniVaikutusmekanismi: dopamiini-, noradrenaliini , noradrenaliini-ja serotoniinijärjestelmien toimintaa, normalisoi aivojen aineenvaihduntaa

* Vaste annosriippuvainen, aloitus 18mg/vrk, nosto asteittain; vaikutusaika 10vaikutusaika 10-12 t. Vaste tulee esiin nopeasti

* Vasta-aiheita glaukooma, psykoosialttius, sydän sydän- ja verisuonisairaudet verisuonisairaudet, hypertyreoosi, raskaus, Touretten syndrooma( suhteellinen), aktiivinen päihteiden väärinkäyttö

* Yleisimmät sivuvaikutukset päänsärky, unettomuus, ruokahaluttomuus, vatsakipu, suun kuivuminen, mielialavaihtelut, pulssinja verenpaineen kohoaminen (yleensä p 6/min, RR 3ja 3-4mmHg); verenpainetta ja pulssia seurattava

* Väärinkäyttöriski melko vähäinen

Psykostimulanttien käyttöä ADHD:n hoidossa ei tule pelätä ––eivät näytä lisäävän päihderiippuvuuden kehittymisen riskiä

Lähde: