Pakkoruotsi säilytettävä! HUOM! Päättyy 31.1.2007

Jari Piiranen

/ #59

15.12.2006 12:52

Suomen kieli on hiljalleen hilattu ruotsin kielen rinnalle vaikka työ on vielä kesken.

Vuonna 1886 julistettiin suomen kieli yhdenvertaiseksi hallinnossa.ELI
Venäjä antoi suomen kielen nousta. Suomenruotsalaiset ja Ruotsihan eivät koskaan tunnustaneet suomenkieltä viralliseksi hallintokieleksi, joten Lars Dahl valehtelee tässäkin asiassa!!

Se vain tarkoittaa että siellä täällä suomen kieli on hiljalleen hilattu ruotsin kielen rinnalle. Kuitenkin Helsingin yliopisto suomalaistettiin vasta 1937.

Tämä on esimerkki kuinka suomenkieli on hijalleen vasta hilattu ruotsin kielen rinnalle joissakin asioissa. Kuitenki on vieläkin siis 120 vuotta julistuksen jälkeenkin asioita joissa suomi on alistettussa asemassa ruotsinkieleen nähden. Kuvitelkaa, vielä v. 2006 on ruotsinkielellä monikertaisesti helpompi päästä opiskelemaan yliopistoon ja korkeakouluun. M.m. ruotsinkielistä kaupallista koulutusta annetaan 5-kertainen (500%) määrä suhteessa ruotsinkieliseen väestöön nähden!

Todellisuudessa on vielä paljon tehtävää että suomen kieli olisi ruotsinkielen rinnalla kaikissa tapauksissa. Suomen kieli on päässyt tasavertaiseksi vasta niiltä osin joilla se on erikseen ylennetty ruotsin kielen rinnalle, muissa tapauksissa suomen kieli on edelleen alistetussa asemassa ruotsiin nähden. Tälläinen viivytystaistelu sopii hyvin suomenruotsalaisille.

Milloinkaan ei ole ruotsin kielen asemaa heikennetty, vaan suomen kieli on jouduttu erikseen nostamaan ruotsinkielen rinnalle. Se tarkoittaa käytännössä sitä että ruotsi kielen etuisuudet eivät lakkaa vaan tulevat olemaan olemassa kunnes suomenkieli taas ymmärretään nostaa jollakin alueelta ruotsinkielen rinnalle.

Missään vaiheesa ei ole ruotsin kielen etuisuuksia ajettu kokonaisuudessaan alas, vaan aina erikseen ala alalta suomen kielen asemaa on nostettu.