Rädda Radio Extrem - Pelastakaa Radio Extrem

Armas Koivupuu

/ #5 Tässä idea

23.11.2007 12:01

Ehdotan, että yhteiskunnan kustannettavaksi YLEen jätetään vain yksi ruotsinkielinen radiokanava. Ruotsinkielisiä on tässä maassa noin 5 %, joten yksi kanava on kohtuullinen ja oikeudenmukainen määrä. Loput kanavat,
myös FST 5, voitaisiin yksityistää ja varakkaat ruotsinkieliset säätiöt ja yhdistykset voisivat kustantaa toiminnasta aiheutuvat kulut, jotta vahva ruotsalaisuus säilyisi maassamme ensisijaisesti ruotsinkielisellä rahalla, ei verovaroilla tai tv-maksuilla. Suurimman osan tv-maksuistahan maksavat suomenkieliset. Tässä Konstsamfundetin kommentti viime syksyltä. "Ideani" siis on: kaupallinen ruotsinkielinen radio- ja tv-toiminta, ilman yhteiskunnan tukea, kuten suomenkielisetkin kaupalliset tv- ja radiokanavat toimivat.

Lainaus:
"Oma telkkari

Matokuurilla oleva Yleisradio supistaa ruotsinkielistä toimintaansa. "Me olemme lähteneet henkisesti siitä, että taistelemme kaikin voimin ruotsinkielisen tv-toiminnan puolesta. Jos tv-toiminta tulisi syliimme, se maksaisi paljon rahaa. Mutta tietysti se olisi kieliryhmälle hyvää palvelua. Jos Yle luopuu ruotsinkielisestä ohjelmatarjonnasta, meidän on harkittava asiaa vakavasti", Bergh pohtii.

Konstsamfundet harjoittelee jo nyt tv-toimintaa Ahvenanmaalla. Se on perustanut yhdessä Wiklöf Holdingin ja Ålandsbankenin entisen pääjohtajan FolkeHusellin kanssa tänä syksynä P24Media -nimisen yhtiön. Tavoite on lähettää paikallista tv-ohjelmaa. Konstsamfundet on mukana ahvenanmaalaisessa Nya Åland -lehdessä pääomasijoittajana.

-----

Ruotsinkielen aseman turvaamiseen kuuluvat myös ruotsinkielinen filmituotanto ja kirjallisuus. "Filmien tekeminen on pirun kallista, ja vielä kalliimmaksi sen tekee pieni kuluttajaryhmä." --- Lainaus loppuu

Lähde: