Turkistarhaus kiellettävä!

/ #328 Re: Re: Lihan tuotanto vs. turkistarhaus - turhaa rinnastusta

03.03.2011 18:15

#327: Vieras - Re: Lihan tuotanto vs. turkistarhaus - turhaa rinnastusta

Jos haluaa turkistuottajan utopiassa elää, niin siitä vain. Luuletko että domestikaatio on tuhansia vuosia sitten ollut nykyaikaisen jalostuksen kaltainen suunniteltu juttu? Ja onko domestikoituneita kotieläimiä pidetty samanlaisissa olosuhteissa kuin nykyisiä turkiseläimiä? Luulepa uudestaan.

Jos en laittaisi koiraa tuollaisiin olosuhteisiin, miksi laittaisin ketun? Se, onko joku eläin läheisempi 'tunnetasolla' ihmiselle, ei mitenkään mittaa sen kykyä tuntea kipua tai kärsimystä. Yhtä ainuttakaan järkevää tai faktatietoihin perustuvaa argumenttia en teiltä turkistarhauksen puoltajilta ole vielä lukenut - harvemmin edes asiallista.

Korostan nyt vielä että turkiksia vastaan sinänsä minulla ei ole mitään, ainoastaan turkistarhauksen kaltaista systemaattista ja täysin turhaa eläinrääkkäystä vastaan.

Turkistarhauksen perustelu tärkeänä elinkeinona on myös aika ontuvaa, ala on laskenut voimakkaasti vuosikymmenten varrella ja yksi tarha työllistää keskimäärin vain 0,7 henkilöä. Toisin sanoen turkistarhaus on useimmille maatalousyrittäjille sivubisnes, ei suinkaan se ainut tulonlähde. Välillisesti esim. rehuntuotannossa se työllistää myös osittain joitakin tuottajia.

Turkiksen väittäminen ekologiseksi tuotteeksi on myös silkkaa valhetta, turkiksia ei sitten 80-luvun jälkeen ole saanut markkinoida harhaanjohtavasti ekotuotteina.