Ahlmanin maitobaaria uhkaa sulkeminen

Vieras

/ #146 lehmän maitoa

12.03.2011 16:35

Kasvoipa Kauhavalla pieni tyttö myllytilalla jossa oli 2-3 lehmää.Kesäisin lehmät oli haettu laitumelta lypsyaitaukseen.Äiti pesi kätensä,pesi utareet ,lypsi kiehuvalla vedellä huuhdeltuun lypsyämpäriin,kaataen maidon siivilän läpi "kaltattuun" isompaan kannuun.Aurinko paistoi,pieni tyttö seisoi pellolla kädessään kissimirri muki ja kissan emalinen kuppi.Vanha Ansa kissa seisoi vieressä häntä terhakkaasti pystyssä.Siinä me seisoimme odottaen.Saimme molemmmat lämmintä maitoa.Näin jatkui vuodet,elin maidolla vuosikaudet,ylipainoa ei ollut.Ei tunnettu flunssaa ei pelätty bakteeria.Uskon että minäkin "henkilaidaksi" kylällä nimetty sain voimani tästä lypsymaidosta.
Silloin ennekin pärjättiin. Tämän päivä tilamaidon myyjä on niin kovan kontrollin alla että jos on tauti,se on kyllä hankittu muualta.Vuosikaudet mietin tämän päivän maidon ketjua pellolta kuluttajan suuhun.Mietin että terveellistä se ei voi olla.Löysin googlettamalla monta hyvää sekä englantilaista että amerikkalaista tutkimusta joka tukee tila maidon käyttöä.Rasvatkin jotka siinä ovat ovat niitä hyviä rasvoja.Vitaminit ovat luontaisia,ei keinotekoisesti tuotettuja ja maitoon lisättyjä.Tein päätösen että tämä tyttä juo vain "lehmän maitoa" tästä lähin.Ja näin on tehty syksystä lähtien.Tuomme maitoa samalla myöskin pojan perheelle kaksi kertaa viikossa.Ei ole pojankaan lapsiin flunssa iskenyt koko talvena.Samaa kertoi valokuvausliikkeeni omistaja joka oli hakenut jo 4-vuotta tila maitoa.Viili on aivan ihanaa,puurokin maistuu paremmalta.Maidon maistuvuutta kertoo pieni tosi tarina.Eräänä aamuna ei poikani perheessä ollut muuta kuin purkki maitoa.Maito päivä oli sinä iltana ja olivat hakeneet illalla aamua varten purkkimaidon.9-vuotias Eetu-poika oli huutanut pää punaisena aamulla"haluan mummun maitoa".
On aivan käsittämätöntä miten isot maitojalostamot,samoin isot lihajalostamot pystyvät vaikuttamaan päätöksiin tuottaa huonompaa ruokaa. Maatalousministerimmekin kuuluu samaan kastiin kuin iso teollisuus. Huomasihan asian TV:ssä käytävässä "sikakeskustelussakin"Ja onhan maidon haku elämän tapakin.Maitoa pitää lähteä erikseen hakemaan,nähdä vaivaa.Mutta voi luoda myöskin sosiaalisia kontakteja.
Ei muuta kun taistelemaan tila maito myynnin puolesta,omankin terveytemme vuoksi.....