Onkemäen koulu

Tuomas

/ #27 Ajatuksia koulun puolesta

02.06.2013 10:22

Eräs tuttuni lähetti sähköpostilla pohtimiaan ajatuksia Onkemäen koulun tilanteesta. Hänen luvallaan laitan niitä nyt tännekin luettavaksi. Eli näin:

"Mä olen nyt miettiny kouluasiaa sen perusteella mitä on puhuttu.
Tietääkö joku, missä kokouksessa ja kuinka pian ne päättävät asioista?

Koulukyyditykset – ei säästöä:
Kunta laskee että aamukuljetuksesta ei tule kuluja, kun alakoulu menisi samalla bussilla kuin yläkoulu. Tulomatkasta kulut kaksinkertaistuvat kun kaikki Onkemäen koulupiirin lapset pitää kuskata. Nyt Onkemäen kouluun kuljetuksen tarvitsee puolet koululaisista aamuin illoin. Eli lopputulos pysyy samana.

Opettajien/avustajien palkat – ei säästöä:
Työntekijöiden virat säilyvät, opettajat pitäisi sijoittaa muihin kouluihin. Avustajia saatetaan joutua palkkaamaan lisää kun ryhmäkoot kasvavat.

Oppilaskulut –ei säästöä:
Kulut pysyisivät ennallaan; opetusmateriaalit maksaisivat saman kuin ennenkin ja ruokailu myös. Siivoojan työaika lisääntyy koulussa minne lapset sijoitettaisiin.

Koulukiinteistö – ei säästöä:
Rakennuksen ja kiinteistön kulut säilyvät, jollei kunta myy heti koulua. Koulua on vaikea myydä koska sen asunnoksi muuttaminen ei ole helppoa.

Onkemäen koululle ei ole tulossa suuria hankintoja. Tilat ja välineet ovat kunnossa.
Onkemäen koululla on terve sisäilma. Hyvä oppimisympäristö ja piha. Kyläläiset ovat valmiit auttamaan koulun säilymisessä talkoilemalla.
Laskelmat näyttävät aina sitä tulosta mitä kukakin haluaa. Onkemäen koululla ei ole tehty isoja remontteja kuten homekorjauksia ja laajennuksia muissa kouluissa. Miksi näitä kustannuksia ei jaeta kouluittain oppilaskohtaisesti parin vuoden ajalle? Summaa ei voi jakaa edes 5-10 vuoden ajalle eteenpäin koska korjauksien ja laajennusten tarve on jatkuva muualla kuin Onkemäen koulussa."