Ahlmanin maitobaaria uhkaa sulkeminen

Vieras

/ #185 Käsittelmätön maito - homogenoitu maito

15.03.2011 14:42

Käytännön työssä on tullut esiin lukematun määrä ihmisiä, jotka eivät voi juoda homogenoitua maitoa. Ongelma lienee siinä, että homogenoinnissa maidon rasvapartikkelit pienennetään mekaanisesti ja silloin näihin pieniin rasvapartikkeleihin joutuu voimakkaan mekaanisen käsittelyn vuoksi myös maidon valkuaisaineita, joita käsittelemättömän maidon isoissa rasvapartikkeleissa ei ole. Tällöin homogenoidun maidon rasvapartikkeleiden sisällä imeytyy "varkain" myös maidon pilkkomattomia valkuaisaineita, mitä ei saisi tapahtua, koska elimistön immuunijärjestelmä reagoi niihin muodostamalla vasta-aineita ja syntyy allerginen reaktio. Kaikilla tämä ei ole ongelmaksi, mutta niillä, joilla on suolinukkavaurioita, tämä tapahtuu helpommin. Ongelmaa voi lieventää tai kokonaan korjata suoliston limakalvon epiteelisolujen uusiutumista tehostamalla, mikä on tehtävissä yksilöllisesti sovellettavan ohjelman mukaan.

Kaikille on silti parempi vaihtoehto juoda käsittelemätöntä luomumaitoa, vaikka ei vielä reagoisikaan homogenoidulle maidolle.