JANAKKALAN PIKKUKOULUJEN PUOLESTA

Vieras

/ #25 APUA!!!

07.06.2013 07:57

Juureni ovat Viralassa.Olen sielä lapsuuteni asunut ja Viralan koulua käynyt koko ala-asteen.Paljon hyviä muistoja ja eämäneväitä.Viralaan haluan palata,perheeni kanssa.Olemme tehneet vuoden verran suunnitelmia ja sopineet asioita,jotta tämä unelmamme toteutuisi.Hämeenlinnassa on isoja kouluja,joista meillä on huonoja kokemuksia(paljon enemmän kuin hyviä).Itku pääsi,kun kuulin lakkautussuunnitelmista.Mihin minä vuoden päästä laitan lapseni kouluun?Meillä olisi kaksi koululaista innoissaan tulossa kouluun.Siihen kyläkouluun,mihin voisi itse kävellen kulkea.Miten saada kylään uusia perheitä asumaan jos kaikki palvelut ovat kaukana ja lapsetkin kuljetetaan toiseen kylään kouluun?Kyllä minäkin aloin epäröimään muuttohalukkuuttani.Muutenkin itse olen ajatellut,että Viralan koulu on kylän "sydän",kyläläisten toiminnan keskus.Lapsena kavereiden kanssa tavattiin aina koululla,jopa kesälomilla.Jos koulu ei enää ole toiminnassa niin uskon,että kyläläisten kohtaamiset ja yhteinen toiminta hiipuu.Se olisi todella ikävää.Viralaa ja muita kyliä pitäisi tuoda enemmän markkinoille.Viralan etuina uusille asukkaille olisi erityisesti oma koulu ja esimerkiksi hyvä sijainti (moottoritien varrella)...mutta mitä sitten,jos koulua ei enää ole?