Onkemäen koulu

Vieras

/ #34 Ei kai vain mallia Urjalasta?

13.06.2013 06:18

Urjalan kunnan kouluverkkoa ollaan Aamulehden uutisen mukaan kovalla kädellä uudistamassa mikäli kunnanhallituksen esitys hyväksytään. Kaikki opetus aiotaan keskittää yhteen ainoaan kouluun. Tällaista ollaan suunnittelemassa, koska kunnan taloustilanne on entisestään synkentynyt ja käyttötalouden menot ovat oppilasta kohti nousseet vuodesta 2007 yli 2000 eurolla. Uutisen mukaan selitys nousuun johtuu siitä, että koulutilat ja henkilökunnan määrä ovat pysyneet ennallaan, vaikka oppilasmäärä on vähentynyt lähes sadalla. Lisää oppilaita ei ole luvassa, sillä asukasmäärä on laskussa ja syntyvyys on vähentynyt.
Perustelut ovat Urjalan tilanteeseen rakentuneita, mutta eivät mitenkään sovitettavissa Vesilahteen ja Onkemäen koulun tilanteeseen. Vesilahdessa lasten määrä ja myös asukasmäärä kasvaa koko ajan vauhdilla ja prosentuaalisesti alle 18-vuotiaita on yli 27 prosenttia asukasluvusta. Näin ollen säästöjä ei saavuteta lakkauttamalla koulua, rakentamalla uutta tilalle ja kuljettamalla oppilaita entistä enemmän. Henkilöstömenoja ei ksavukunnassa pystytä karsimaan eikä koulutiloja vähentämään: päin vastoin tarve tulee koko ajan kasvamaan. Tällainen "koulu lakkauttamalla" säästäminen on kuin hölmöläisten peitonjatkamista.