Oulun tulee luopua Kallioparkista

Oulu

/ #22 Valtuustoaloite joukkoliikenteen parantamiseksi

04.01.2008 18:37

Joukkoliikenne on keskeinen kiinnostuksen kohteeni. Olenkin tehnyt siihen liittyen monia valtuustoaloitteita ja kirjoittanut asiasta lehtiin. Olen toivonut erityisesti edullisia sarjalippuja. Oulun kaupunki alkoikin tukea 40-matkan sarjalippua. Kyseinen lippu tarjoaa verrattain edullisia matkoja, mutta on kertahankintana kovin kallis (68 euroa). Siksikin tarvitaan myös edullisia 10- ja 20-matkan sarjalippuja.

Syyskuussa tekemäni valtuustoaloite kuvastaa laajemmin näkemyksiäni. Siksipä liitän sen tähän kokonaisuudessaan. Aloitteen allekirjoittivat lisäkseni yhdeksän muuta vasemmistoliiton valtuutettua.

Valtuustoaloite 17.9.2007 /
Oulun joukkoliikenteen parantaminen

Joukkoliikenteen matkustajamäärä on viime vuosina vähentynyt vastoin kaupungin asettamia tavoitteita. Keskeiset syyt liittyvät puutteellisiin linja-autoreitteihin, asukkaiden tarpeita huonosti vastaaviin aikatauluihin sekä matkalippujen kalleuteen.

Koskilinjat Oy:n syksyllä 2006 ja 2007 toteuttamat aikataulumuutokset ovat heikentäneen joukkoliikenteen palvelukykyä radikaalisti ja aiheuttaneet laajaa tyytymättömyyttä kaupunkilaisten keskuudessa. Osa asuinalueista on jätetty käytännöllisesti katsoen joukkoliikenteen ulkopuolelle ja muiden kaupunginosien linja-autovuoroja on vähennetty merkittävästi etenkin iltaisin ja viikonloppuisin.

Ehdotan, että

1. Oulun kaupunki tekee selvityksen joukkoliikenteen kokonaistilasta ja asukkaiden siihen kohdistuvista tarpeista ja odotuksista.

2. Kyseisen selvityksen perusteella kaupungin virka- ja luottamismiehet laativat selkeän esityksen joukkoliikenteen palvelutason parantamisesta asukkaiden tarpeita vastaavaksi ja joukkoliikenteen matkustajamäärän lisäämiseksi.

3. Kaupunki neuvottelee Koskilinjat Oy:n kanssa ja edellyttää, että liikennöitsijän toiminta vastaa kaupungin joukkoliikenteelle asettamia tavoitteita.

4. Kaupunki huomioi mahdollisuuden kilpailuttaa paikallisliikenne nykyisen sopimuskauden päätyttyä sekä mahdollisuuden perustaa oma kunnallinen liikennelaitos.

5. Kaupunki lisää tukea joukkoliikenteelle. Tuella rahoitetaan mm. sarjalippujen hinnan alennusta sekä eläkeläisille ja työttömille esimerkiksi aamu- ja iltapäiväruuhkien ulkopuolisina aikoina myönnettäviä taksa-alennuksia.

6. Tavoitteeksi asetetaan, että Oulun joukkoliikenteeseen on saatu merkittäviä parannuksia viimeistään syksystä 2008 alkaen.

Juha Tapio
kaupunginvaltuutettu (vas.)