Kannabis lailliseksi

31.03.2011 16:59

#2897: MJA, Rauma - Re: Älytöntä

"Hei haloo oikeesti.
Liian moni kannabiksen käyttäjä kieltää mielenterveys ongelmat, joita tämän kasvin pitkäaikainen käyttö aiheuttaa.
Ja se tekee ihmisistä hirveän löysiä ja saamattomia.
Tämä aine on laiton ihan hyvästä syystä.   -heidi kurikka"

Tottahan toki kannabiskin aiheuttaa mielenterveys  ongelmia ja passivoittaa jos päivät pitkät vain pössyttelet.... mikä tahansa päihde tekee saman asian väärinkäytettynä.

Jos kannabista poltat viikonloppusin niin on  epätodennäköistä että mielenterveys ongelmia siitä saat ellei sinulla ole geneettistä taipumusta skitsofreniaan/psykoosiin.  Toki myös elämän pakoilu päihteillä aiheuttaa ongelmia. Mutta loppujen lopuksi kannabiksellä on todella vähän haittavaikutuksia väärinkäytettynäkin... se ei kumminkaan tarkoita etteikö niitä olisi.  itseni mielestä on älytöntä että ei ole laillista vähä haittaisempaa vaihtoehtoa alkoholille joka on yksi vahvimmista ja haitallisimmista päihteistä.   Mikä tahansa aine on haitallista väärinkäytettynä (vesikin voi tappa)

( http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2008/07/669288/eu-raportti-kannabis-tupakkaa-ja-alkoholia-turvallisempaa )

Nykyään suomesssa käytetään jo yleisesti kannabista ja tämä kieltolaki vain lisää ongelmia esim. kadulla myytävä kannabis on usein jatkettua vaikka millä (lannalla, kumilla, hiuksilla, lakallaa ja muilla huumeilla)  tämä aiheuttaa sen että terveydelliset haittavaikutukset ovat moninkymmenkertaisesti suurempia kuin puhtaalla kannabiksella.   Rikolliset myös myyvät kannabiksen ohessa muita huumeita joka sitten lisää vahvempien huumeiden käyttäjiä.  Varsinkin nuorille tämä tilanne on paha, koska yhteiskunnalta tuleva informaatio hampusta on pääasiallisesti pelottelua ja propagandaa.  Kun nuori kokeilee kannabista ja tutkii netistä siitä tietoa ja huomaa että  se ei olekkaan niin paha mitä valtion valistus koneisto on sanonut, hän alkaa miettimään että ehkä muidenkin päihteiden haittavaikutukset ovat liioteltuja.  Eli tämän hetkinen kielteinen valistus vie pohjan huumevalistuksen uskottavuudelta.

Rikollisjärjestöjen kasvattama kannabis on yleensä thc voittoista jolloin esim CBD jää vähemmälle (CBD vähentää todennäköisesti thc:een aiheuttamia psyykkisiä haittavaikutuksia).  Rikollisärjestöt myös suosivat lajeja jotka ovat mahdollisimman isoja ja valmistuvat nopeasti jolloin kasvien jalostus menee siihen suuntaan että saadaan paljon tuottoa ja kauemmas siitä että mikä lajike olisi ihmiselle turvallisin. Yleensä myös kadulla myytävä kannabis on lannoitettu kukinnan loppuun asti sadon maksimoimisen vuoksi josta seuraa se että ns "huuhtelu" jää pois ja lannoiteet jäävät kasviin. Laittomuus on tuonut siis mukanaan epäterveelliseksi jalostetun, huonosti kasvatetun myrkyillä ja muilla huumeilla jatketun kannabiksen ihmisten keskuuteen.

( http://kannabisuutiset.wordpress.com/2010/02/07/laittoman-kannabiksen-vahingollisuus-thc-vs-cbd/ )

Jos kannabis laillistettaisii ja sitä alettaisiin myymään valvotusti esim. coffee shopin kaltaisissa paikoissa, niin voitaisiin laauta valvoa jolloin pääsisimme eroon tästä jatketusta huonolaatuisesta kannabiksestä ja näin vähentäisimme treveys ongelmia sekä rikollisjärjestöjen rahan tuloa.   Sekä saisimme diilereiltä pois tämän lievän päihteen jota he käyttävät ns "sisäänheitto huumeena".    Valvottuna kannabikselle voisi määritellä ikärajan jolloin pystyisimme edes hieman valvomaan minkä ikäisille kannabista myydään (diileri ei kysy ikää)...    Vaikkaa ainahan nuoret esim alkoholin hankkimiseen hommaavat sen täysiikäisen hakijan. Silti tilanne olisi parempi kuin nyt koska ainakin laillisesti valvottu kannabis olisi puhdasta, jolloin terveys vaikutukset jäisivät vähäisimmiksi.  Kannabiksestä tulevilla verorahoilla voitaisiin hoitaa näitä haittavaikutuksia ja panostaa enemmän järkevään valistukseen huumeista.

Laittomuus myös aiheuttaa syrjäytymistä ja tätä kautta myös passivoitumista.    Monet ihmiset eivät pidä alkoholin vaikutuksesta koska se vie kontrollin ja aiheuttaa väsymystä, huonoa oloa ja on erittäin haitalline  terveydelle.  Joten jos ihminen tykkää päihteillä mutta ei halua käyttä alkoholia vaan kannabista hän joutuu sen päihteilyn silloin tekemään piilossa , Josta seuraa se että sosiaalisuus jää vähemälle, ja tästä tämä vierottuminen yhteiskunnasta sitten alkaa..  laittomuus myös vaikeuttaa ongelmakäyttäjien hoitoon hakeutumista rangaistukse/h-merkinnän pelon vuoksi.

Tässä vielä hyvä video jos yhtään jaksaa/kiinnostaa...

Kannabiksen käyttö on yleistä vaikka meillä on tämä kieltolaki ja se myös näyttää lisääntyvän..  Mielestäni kiletolaki ei ole hyödyttänyt mitään. Turha raha reikä joka suurentaa kannabiksen haittoja. Tilanne on sama kuin alkoholin kieltolain kanssa aikoinaan. Silloin esim pontikka oli suosittua koska se oli "tiivistettyä" alkoholia ja helppo kuljettaa, nyt kannabiksen vastine pontikalle on se hasa jota kadulta saa kun vain menee kysymään.   Uskallan jopa sanoa että jos suomessa käyttäisi 50 % ihmisistä puhdasta kannabista   niin tereveys ongelmat eivät olisi läheskään niin suuret kuin nyt tämän jatketun kannabiksen kanssa.

Pointtini ei ole Että saataisiin vaan lisää "sikamakeit päihteit hei" vaan pointtini on se että saataisiin vähennettyä ongelmia. Nykyine lainsäädäntö sitä ei mielestäni tee, päin vastoin pahentaa entisiäikin.  (vertaileppas eri maiden käyttäjä määriä joissa kannabis on sallitua tai kontrolloitua maihin joissa se on yksinkertaisesti kielletty... yllätyt varmasti)

Nyt kysynkin sinulta MJA että miten tämä kannabiksen kieltolaki on vähentänyt terveys ongelmia, poistanut rikollisuutta tai ylipäätänsä auttanut mitään?