Rakentavan keskustelun puolesta ev.lut. kirkossa

Vieläkin hiukan huolehtija
Vieras

/ #23

02.04.2011 18:17

Tuli mieleen tästä evankeliumin kertomisesta jokaiselle:
Esim. länsimaissa ja Suomessakin on se ongelma, että ihmiset eivät nimenomaan kuule sitä. Valtava rikas kristikunnan aineisto on vielä saatavilla Raamatussa, mediassa, jumalanpalveluksissa jne. Mutta ongelmana on, että noin 2/3 ihmisistä ei harjoita kristinuskoa ollenkaan. Syitä: 1. Maallisen median kielteinen suhtautuminen = pelkästään kielteiset ohjelmat sekä asia- että draamaohjelmissa 2. josta seurauksena ihmisten pelko, inho, kauhu, pilkka jne. ja jonka vuoksi ihmiset eivät hakeudu tämän äärelle.

Toivoisin, että sillä tavalla vieraantumisesta puhuttaisiin rehellisesti. Nyt tälläkin palstalla puhuvat koko ajan uskonnon kanssa tekemisissä olevat ihmiset ja ympärilläkin on enimmäkseen jotakuinkin kristityn maailmankuvan omaavia ihmisiä eli tulee ilmeisesti jonkinlainen harhakuva, että siellä on kovastikin sitä uskoa tavallisten ihmisten keskuudessa. Itse en ole paljon kristittyjen kanssa tekemisissä, joten kuva on tietysti ihan toinen. Jos siellä joskus tulee juttua, olen saanut kuvan, että on mitä kummallisimpia ennakkoluuloja, väärinkäsityksiä ja suoranaista tietämättömyyttä. Joku nuori ihminen luuli, että kristinuskossa täytyy uskoa, että maailma on luotu 7 päivässä. Toinen nuori ihminen luuli, että Jeesus on täysin keksitty taruolento, ei mitenkään historialliseksi henkilöksi todettu. On ihmisiä, jotka tulevat ihan vakavissaan tarjoamaan uskoa, että kristinusko on vääristeltyä Zarathustran oppia. Olen istunut rippikirkossa, jossa kypsempi naishenkilö luuli, että sattumalta sen sunnuntain aiheena ollut huono nainen oli joku varta vasten syntisiä varten valittu aihe rippijuhlaan osallistujien parjaamiseksi. Ja kuulkaa näitä riittää! Jätän sen teidän huoleksenne. Lisäksi tätä meidän sangen suvaitsevaista kirkkoa jotkut pitävät ahdasmielisenä. Tässä olisi ilmeisesti paras pyytää ylhäältä voimia.