Kielivalinnan puolesta

Tenrai
Vieras

/ #213

06.04.2011 20:25

Ruotsin kieli on omalla kohdallani osoitautunut ongelmaksi. Olen 15-vuotias ja myös minä joudun opiskelemaan pakkoruotsia. Olen opiskellut ruotsia kolmannelta luokalta asti, mutta kieli on osoitautunut minulle todella vaikeaksi. Englannin kieli kyllä sujuu, mutta ruotsi on aina ollut minulle todella vaikeaa, mikä valitettavasti näkyy koenumeroissa ja todistuksissa.
Käyn tälläkin hetkellä ruotsin tukiopetuksessa pienryhmässä neljän muun oppilaan kanssa.

Tunnen oloni usein ahdistuneeksi, kun yrityksistä huolimatta koe toisensa jälkeen menee rimaa hipoen läpi. Haaveammattini olisi eläinlääkärin ammatti ja mm. biologia on minulla ollut aina todella vahva aine ja olen innostunut oppimaan, kuitenkin olen huolissani siitä tuleeko minulla koskaan olemaan edes mahdollisuutta moiseen ammattiin huonon ruotsini takia.
Nykyään monet ammatit vaativat hyvän ruotsinkielen ja pelkään oman tulevaisuuteni takia. Jollakin se leipä pitäisi joskus vielä tienata. En halua joutua sossun elätettäväksi saati katuojaan. Eikö minullakin olisi sama oikeus toiveammattiini kuin muillakin, vaikka ruotsin kieleni ei olisikaan hyvä?
Sitäpaitsi olen sitä mieltä että suomi on suomi, ei suomiruotsi! Eihän ruotsissakaan opeteta pakollisena kielenä suomea, miksi siis meillä tulisi opettaa väkipakolla ruotsia?