Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi


Vieras

/ #197 Tasa-arvoako?

02.09.2013 16:26

Itse antaisin miehen kyllä jäädä kotiin, mutta se ei taloudellisesti valitettavasti onnistu, koska en pysty elättämään perhettäni surkealla palkallani. Mieheni on samaa mieltä asiasta ja mielellään käykin töissä ja saa parempaa palkkaa. Tämä ei ole tasa-arvoa, kun ei ole huonotuloisia (+monia muita eri elämäntilanteissa olevia) otettu huomioon, enkä todellakaan usko, että tämä tasa-arvoisempiin palkkauksiin vaikuttaa mitenkään. Nykyäänkin on jo talousongelmia... Enkä myöskään ymmärrä taloudellista hyötyä valtiolle/kunnalle. Maksaahan kotihoito vähemmän, mitä kokopäivähoito kunnallisessa päiväkodissa ??? Tämä johtaa entistä enemmän päivähoitopaikkojen puutteeseen. Pitää rakentaa lisää päiväkoteja. Alle 3-vuotiaita kohden pitää olla hoitajia enemmän. Nykyäänkin päiväkodeissa on tilat liian ahtaat lapsimäärään verrattuna. Nykyäänkin on jo resurssipula...

Itselläni on myös sen verran huono palkka, ettei valtio saa veroja minun työskentelystä. En ymmärrä, mitä ne mun töihin palaamisesta hyötyy. Miten sitten työnantaja hyötyisi siitä? Minun tilalle ei ollut edes varaa palkata sijaista, joten minulle olisi taas maksettava palkkaa. Lapsi päiväkodissa tarkoittaa enevissä määrin sairastelua, joten joutuisin monesti olemaan sairaslomalla. Työnantajallekin olisi siis edullisempaa, että pysyisin siellä kotihoidontuella.. Toisaalta, jos tilalleni olisi palkattu sijainen, niin työllistäähän sekin yhden työttömän vähäksi aikaa.
Tässähän on muuten sekoitettu tai oikeammin unohdettu, että kotihoidontuki sekä hoitovapaa on eri asia. Nykymallinen kotihoidontukihan maksetaan, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Hoitovapaalla ei tarvitse olla. Molemmat voivat olla töissä tai toinen vaikka osa-aikaisessa, joka mahdollistaa lapsen hoidon kotona. Uudistushan vaatii sen, että tuki ja vapaa yhdistetään. Se, kuka on hakenut tukea, ei myöskään saa tienata. Muutenhan isät hakee tuet, vaikka olis töissä...

Voikohan sitä jatkossa kuitenkin hakea koko ajalta hoitovapaata töistä, vaikkei tukia maksettaisi? Se olisi kuitenkin taloudellisempi ratkaisu meille, että tukea ei makseta kuin se, että palaisin töihin ja isä jäisi kotiin tukien kera. Tosin rahat ei luultavasti näinkään riittäisi... Miehenikin palkoilla (vaikka parempi kuin minulla) tuo kotihoidontuki olisi merkittävä lisä. Eli tasa-arvoisemmin palkatuilla ja varakkaamilla pariskunnilla mahdollisuus tukiin, mutta joilla palkkaerot suuremmat tukien haku ei edes kannata, jos vaan saa töistä vapaata...

On siis epäreilua, että parempipalkkaisilla on varaa jakaa kotihoidontuki vapaineen ja lapsella mahdollisuus olla omassa kodissa vanhempansa hoidettavina.

Entä työttömät? Nyky systeemillähän se menee niin, että työtä (ihan parinkin päivän kestävää) tai vaikka koulutusta on otettava vastaan lyhyelläkin varoitusajalla (ja työssäkäynti alueetkin on laajenemassa, joka voi hankaloittaa asiaa entisestään). Entä kun lapset ovat kotona, niin mihin saat lapset hoitoon lyhyellä varoitusajalla, kun jo nykyäänkin päivähoitopaikoista pulaa. Jos, et saa mihinkään, niin tulee karenssi vai pitäskö lapset kuskata töihin mukaan.

Entä hoitovapaalla opiskelijat? Jos vaikka toinen on töissä ja toinen opiskelee vaikkapa iltapainoitteisesti. Esim. tilanne sellainen että opiskelijalla on työpaikka ja tarkoitus opiskella uusi ammatti. Pitäskö tällaisessakin tilanteessa hoitovapaa pakkojakaa!!